Évértékelő-évindító sajtótájékoztatót tartott január 16-án Győrffy Balázs, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara elnöke. Az elhangzottakat több részben ismertetjük. Ezúttal az élelmiszeripari aktualitásokat tekintjük át.
2017 folyamán az irányító hatóság folyamatosan bírálta el a Vidékfejlesztési Programban szereplő, az élelmiszer-feldolgozással foglalkozó mikro- és kisvállalkozásokat, illetve a GINOP-ban szereplő, a közepes élelmiszeripari vállalkozások beruházásait segítő pályázatra beadott kérelmeket. (Mindkét kiírás kialakításában közreműködött a NAK.) Mint Győrffy Balázs elmondta, a kamara arra számít, hogy a kedvező döntések után a nyertesek idén már el tudják kezdeni megvalósítani terveiket, és így tevékenységük érdemben fog javítani az élelmiszeripar teljesítményén.
A köztestület vezetője megjegyezte, a két pályázat összesen 300 milliárd forintos kerete annyi, amennyit a mostani uniós pénzügyi ciklus előtt az ágazati szereplők igényként megfogalmaztak, és ugyan ettől még nem kerül a hazai élelmiszeripari a világ legjobbjai közé, de lehetőséget ad az előrelépésre. Hozzátette, a jövőben még több, főleg feldolgozóipari beruházásra lesz szükség, már csak azért is, hogy az itthon előállított alapanyagokat ne külföldre vigyék, hanem idehaza készüljenek ezekből magas hozzáadott-értékű termékek. Amelyeket aztán a külpiacokon magasabb áron lehet majd értékesíteni.
Az új üzemekben akár megindulhat a termelés is
A trendekhez való alkalmazkodást pedig a kamara a maga módján igyekezett 2017-ben is elősegíteni a hazai és külföldi élelmiszeripari képzéseken, kiállításokon, termékfejlesztési gyakorlatokon való részvétel biztosításával. Mint a NAK elnöke elmondta, a visszajelzések alapján sikeresnek minősíthető ez a kezdeményezés, mint ahogy az élelmiszeripari tagoknak szóló kamarai hírlevél is és az immár rendszeressé vált tematikus konferenciasorozat is. Utóbbi várhatóan 2018-ban is folytatódik.
Fontos lépés volt a kamara életében az „Itthonról Otthonra” nevű program keretében tavaly elindított, a friss, hazai termesztésű zöldségeket és gyümölcsöket népszerűsítő óriásplakát- és citylight-kampány. Ennek részeként szervezett a NAK iskolai tájékoztatósorozatot általános és középiskolai diákoknak, az év végén elkezdődött sulifórumok januárban és az év többi hónapjában is folytatódnak.
A népszerűsítés másik eleme volt a 2017-ben is megtartott alma- és dinnyefogyasztást ösztönző akció, amely kiegészült a gomba promóciózásával is. Ezekre idén is számíthatnak a termelők és a fogyasztók egyaránt.
– Idén bővül a népszerűsítő kampányba bevonható termékek köre. Erre a francia társszervezetekkel közösen a közelmúltban elnyert hároméves EU-pályázat nagy lehetőséget biztosít a kamara számára. A programban gyakorlatilag az összes fontos hazai zöldség- és gyümölcsféle szerepet kap majd. A kampány összköltségvetése 5,1 millió euró (1,6 milliárd forint) ebből a magyar programok megvalósítását célzó rész 1,5 millió euró (465 millió forint). A három évre összesen 1,5 millió euró áll rendelkezésre – tette hozzá Győrffy Balázs.
Ha élelmiszeripari tervek, akkor megkerülhetetlen téma az áfacsökkentés. Ahogy a NAK elnöke fogalmazott, a tavaszi parlamenti választás miatt leghamarabb a nyár folyamán derülhet ki, hogy 2019-től mely élelmiszertermékek forgalmi adója mérséklődhet 5 százalékra. A kamarának addig kell konkrét elképzelésekkel előállnia. Egyelőre minden képlékeny.
– Lobbizunk az áfacsökkentés folytatásáért, bízunk benne, hogy 2019-ben sem szakad meg ez a folyamat – jegyezte meg.
(nak.hu) (fotó: flickr.com)