A 2017. májustól 2018. áprilisig tartó 12 hónapban a magyar háztartások költése nem növekedett a kényelmi termékeknek számító feldolgozott és fagyasztott zöldség kategóriák esetében.
Bár a háztartásonként számított átlagosan megvásárolt mennyiség nem változott az előző év azonos időszakában mért szinthez képest, a kategóriák vásárlói bázisának csökkenése azt eredményezte, hogy összességében kevesebbet költöttek a háztartások a fenti kategóriákra. Míg a 2017 áprilisáig tartó 12 havi időszak során a magyar háztartások 75 százaléka – azaz tízből hét háztartás - vásárolt legalább egyszer fagyasztott zöldséget, és 85 százalékuk zöldségkonzervet, addig ez az arány egy évvel később 71, illetve 83 százalékra mérséklődött.
Egy-egy háztartás átlagosan 7-8 alkalommal vásárolt zöldségkonzervet a 12 havi időszak során. Ehhez képest a fagyasztott zöldségek vásárlási gyakorisága valamivel alacsonyabb, évi 6 alkalom volt. A zöldségkonzervek kilogrammjának átlagára az elmúlt 12 hónapban 563 forint volt, míg a fagyasztott zöldségek valamivel olcsóbban, kilogrammonként 502 forintos áron kerültek a vásárlók kosarába. A 3-4 évvel korábban tapasztalt nagyobb mértékű áremelkedés után a tavalyi évben nem, illetve csak mérsékelten emelkedett az árszínvonal. A zöldségkonzervek esetében 1 százalék alatt maradt az árváltozás mértéke, míg a fagyasztott zöldségek esetében 3 százalékkal terhelte meg jobban a háztartások pénztárcáját a termékek beszerzése.
A diszkont csatorna szerepe – a korábbi évek tendenciáját követve – tovább erősödik ezekben a kényelmiélelmiszer-kategóriákban. A 2018 áprilisáig tartó 12 hónapos időszakban a háztartások által megvásárolt fagyasztott zöldség mennyiségének 43 százaléka származott a diszkont csatornából (szemben az előző év azonos időszakában mért 40 százalékkal), és hasonlóan, a zöldség konzervek esetében is 5 százalékpontos növekedés tapasztalható a csatorna részesedésében (melynek piacrésze egy évvel korábban 35 százalék volt).
A háztartások által megvásárolt feldolgozott zöldségek mennyiségének aránya az egyes kereskedelmi csatornákban (mennyiség %)
Fagyasztott zöldségek | Zöldségkonzervek | |||
2017 áprilisáig tartó 12 havi periódus | 2018 áprilisáig tartó 12 havi periódus | 2017 áprilisáig tartó 12 havi periódus | 2018 áprilisáig tartó 12 havi periódus | |
Hipermarket | 25 | 23 | 21 | 21 |
Szupermarket | 19 | 19 | 22 | 19 |
Diszkont | 40 | 43 | 35 | 40 |
Egyéb | 16 | 15 | 22 | 20 |
A sajátmárkák aránya mindkét kategória esetében jelentős, 60 százalék felett van. A zöldségkonzervek piacán az elmúlt két évben nagymértékben erősödött a láncok nevével fémjelzett kereskedelmi márkák részaránya a háztartások kiadásaiban: míg 2013-ban az arányuk 51 százalék volt, addig az elmúlt 12 hónapban ez az arány 66 százalékra nőtt. A fagyasztott zöldségek piacán az elmúlt 12 hónap során 64 százalék volt a sajátmárkás termékek részesedése a háztartások költéseiből.
A háztartások költései alapján a következő zöldségfajták a legkeresettebbek a feldolgozott zöldségek között
Fagyasztott zöldségek | Zöldségkonzervek |
Vegyes tartalmú mixek | Uborka |
Zöldborsó | Kukorica |
Zöldbab | Szárazbab |
Spenót | Gomba |
Tök | Borsó |
Kukorica | Cékla |
Szárazbab | Vörös kidney bab |
Brokkoli | Oliva |
Sóska | Káposzta |
Karfiol | Lecsó |
A feldolgozott zöldségek vásárlói között arányosan magasabb a gyerekes családok aránya a kategóriák forgalmából, mint a teljes napi fogyasztási cikk piacon általában. Ennek megfelelően a szenior korú - vagyis 60 évnél idősebb - vásárlók aránya valamivel elmarad a teljes FMCG-piaci átlagtól, és a 30-50 éves korosztály szerepe erősebb. A háztartások jövedelmi szintje kevésbé befolyásolja a kategóriák vásárlását, inkább az jellemző, hogy a falun élő háztartások arányaiban kevesebbet vásárolnak a feldolgozott zöldségekből, hiszen sokszor saját maguk is meg tudják termelni ezeket.
A háztartások költési aránya a fő bevásárló életkora alapján (érték %)
Friss zöldség |
Fagyasztott zöldség |
Zöldségkonzerv | ||
Háziasszony életkora | 29 évig | 4 | 6 | 8 |
30 - 39 | 13 | 18 | 23 | |
40 - 49 | 16 | 21 | 22 | |
50 - 59 | 21 | 19 | 21 | |
60 év felett | 46 | 35 | 26 |
Hasonlóan a feldolgozott zöldségekhez, a háztartások fogyasztása a friss zöldségek piacán sem bővült. A különbség annyi, hogy míg a kategória vásárlói bázisa gyakorlatilag nem változott, addig a háztartások által megvásárolt átlagos mennyiség csökkent le, mintegy 3 százalékkal az elmúlt 12 hónapban az előző év azonos időszakához viszonyítva.
A 2018 áprilisáig tartó 12 hónapos időszakban minden háztartás (pontosabban a háztartások 99,6 százaléka) vásárolt valamilyen zöldséget legalább egy alkalommal. A vizsgált időszakban átlagosan 90 alkalommal vásárolt egy-egy háztartás zöldséget, alkalmanként 1,8 kilogrammot. A zöldségek közül a legtöbbet burgonyára, illetve vöröshagymára és paprikára költöttek.
A háztartások költései alapján a következő frisszöldség-fajták a legkeresettebbek
Friss zöldség |
Burgonya/olaszburgonya |
Vöröshagyma |
Paprika |
Paradicsom |
Sárgarépa |
Káposzta |
Uborka/Kígyóuborka |
Karfiol |
A friss zöldségek piacán a diszkont csatorna szerepe a feldolgozott zöldségek piacához hasonlóan igen jelentős – évről-évre egyre inkább erősödik – , viszont a részesedése nem éri még el az egyharmados szintet. Ennek oka az, hogy a piacok és zöldségesek szerepe hagyományosan jelentős.
A háztartások által megvásárolt friss zöldségek mennyiségének aránya az egyes kereskedelmi csatornákban (mennyiség %)
2017 áprilisáig tartó 12 havi periódus |
2018 áprilisáig tartó 12 havi periódus |
|
Hipermarket | 19 | 20 |
Szupermarket | 15 | 14 |
Diszkont | 21 | 26 |
Piac | 17 | 15 |
Zöldség-gyümölcs bolt | 10 | 8 |
Egyéb | 19 | 17 |
(forrás: Bakonyi-Kovács Kriszta, GfK)
A feldolgozott zöldségtermékekről további információt a NAK Élelmiszeripari hírlevelének augusztusi számában olvashat.