A tavalyi év sikereire alapozva, február 26-án, második alkalommal szervezte meg a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa lengyel üzleti borbemutatóját. Itt 30 magyar, az Országos Borversenyen díjnyertes pincészet mutatkozott be. Az érdeklődő szakemberek három mesterkurzuson mélyíthették el ismereteiket.
A Varsó központjában megrendezett eseményen magyar részről 30 borászat, lengyel részről több, mint 200 fős, kizárólag üzleti közönség vett részt. Fokozott érdeklődés mutatkozott a három tematikus mesterkurzus iránt: a lengyel szakemberek az illatos és hungarikum fehérborok, a Kékfrankos rozék és vörösborok, valamint az ünnepi alkalmak borainak (desszertborok és pezsgők) világát fedezhették fel.
Lengyelország kiemelt jelentőséggel bír a magyar borexport szempontjából: 2018-ban az érték alapján az 5. helyet foglalta el. Az itt értékesített magyar borok ára mintegy 60%-kal magasabb az átlagos exportárnál. 2018 első 10 hónapjában a teljes magyar borexporton belül a lengyel kivitel 2,2 millió liter volt. A lengyel vevők tehát nem csak ismerik, de el is ismerik a magyar borok minőségét. A lengyel borpiacon a közös múlt önmagában korántsem elegendő az üzleti sikerhez: a fogyasztók megnyeréséhez kiváló borok, valamint folyamatos és erőteljes marketing-tevékenység szükséges.
– A rendezvényen a borászok a lengyel borkereskedőkkel közvetlenül tárgyalhattak. Az országos borversenyi részvétel valódi előminősítést jelent, így a lengyel szakemberek tényleg a legjobb pincészetekkel találkozhattak – emelte ki Takler András a Szekszárdi borvidék alelnöke. – A lengyel sommelier-k kitüntetett figyelmet fordítottak a gyümölcsös karakterű vörösborokra, mint a Szekszárdi Kadarkára és a Kékfrankosra.
A szervező HNT a lengyelországi szakmai partnereivel gondoskodott arról is, hogy a borbemutatóról a lengyel média több felületén is beszámoljon az eseményről.
– A külpiaci értékesítések növeléséhez elengedhetetlen a folyamatos jelenlét a célországokban. Csak így érhetjük el, hogy a lengyel emberek felfedezzék a magyar szőlészet és borászat minőségi fejlődésének eredményeit. Az elmúlt évtizedek kemény munkájának a kereskedelmi adatokban is tükröződnie kell. Ehhez kíván segítséget nyújtani a szakmai önkormányzat a visegrádi országokban végzett közösségi borpromóciós aktivitásaival – mondta Brazsil Dávid, a HNT főtitkára.
Komoly érdeklődés volt a magyar borok iránt
– Felemelő érzés volt magyar borásznak lenni ezen a rendezvényen. Nem mehetünk el szó nélkül a lengyel kereskedők és újságírók magas szakmai ismeretei mellett: tájékozottak Magyarország borvidékeiről és ezen belül a Balatoni borrégióról. Az ásványos karakterű fehérborok iránti érdeklődésük valódi kereskedelmi potenciált jelent a badacsonyi borászoknak – vonta le a következtetést Borbély Tamás, a Badacsonyi borvidék elnöke.
– A visszajelzések alapján nagy perspektívát látok az illatos magyar fehérborokban. A lengyelek most kezdik felfedezni a magyar sikerfajtákat, mint az Irsai Olivért és a Cserszegi fűszerest. Kívánhat-e tökéletesebb bort egy lengyel a nyári hőségben? – fogalmazott Tomasz Prange-Barczynski, a lengyel borszakújságírók szövetségének elnöke.
A borbemutató megrendezésének támogatója a Magyar Turisztikai Ügynökség volt, amely 2016-ban kötött stratégiai megállapodást a szőlész-borász szakmaközi szervezettel.
(forrás és kép: HNT)