Élelmiszer-feldolgozás

Az Európai Bizottság kezdeményezésére számos javaslat érkezett arra vonatkozóan, hogy miként lehetne méltányosabbá tenni az élelmiszer-ellátási láncot az Európai Unióban.


Az Európai Unió már évek óta foglalkozik a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok (Unfair Trade Practice – UTP) előfordulásával az ellátási láncban, valamint a lehetséges ellenintézkedésekkel. A Phil Hogan mezőgazdaságért felelős biztos által 2016 januárjában létrehozott Agrárpiaci Munkacsoport (AM TF) számos konkrét ajánlást tett annak érdekében, hogy miként lehetne méltányosabbá tenni az élelmiszer-ellátási láncot az Európai Unióban.

Az Európai Bizottság kezdeményezése a munkacsoport eddig elvégzett munkájára épülve három olyan kérdéssel foglalkozik, amelyek befolyásolják az élelmiszer-ellátási lánc működését és a lánc szereplőinek alkupozícióját az agrár-élelmiszeripari termékek tekintetében. Korábbi konzultációk során már megmutatkozott, hogy az élelmiszer- ellátási lánc fokozottan ki van téve a tisztességes kereskedelmi magatartástól eltérő gyakorlatok alkalmazásának. Az UTP-k negatívan befolyásolják azokat a gazdasági szereplőket, akik egyébként kereskedelmi szempontból életképesek lennének. Ezenkívül piacra lépési korlátot is okozhatnak, bizonytalanságot teremthetnek és visszafoghatják az innovációt.

Összességében elmondható, hogy az UTP-k hatására az élelmiszer- ellátási láncban termelt hozzáadott értékből nem megfelelően részesülnek a lánc egyes szintjei, kevesebb befektetést okoznak, és hosszú távon a fogyasztókat is károsítják. Ennek oka például, hogy a mezőgazdasági termelők és a kisvállalkozások kiszolgáltatottabb helyzetben vannak a gazdaságilag erősebb és nagymértékben központosítottan működő üzleti partnereikkel szemben a tárgyalások során.

Az Európai Bizottság 2017 második felében nyilvános konzultáció keretében gyűjtötte össze a mezőgazdasági termelők, feldolgozók, kereskedők és más érdekelt felek véleményét az agrár-élelmiszeripari termékekkel kapcsolatos tisztességtelen nemzetközi kereskedelmi gyakorlatok mértékével, az átláthatóság szintjével kapcsolatban. Ezenkívül a konzultáció keretében feltérképezték a termelői együttműködések iránti érdeklődés mértékét, és a többek között a cukorágazatban már bevezetett, úgynevezett értékmegosztási megállapodások hasznosságát.

A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara is kifejtette véleményét az EB felé, valamint számos olyan kamarai tagot is kért tapasztalatainak megosztására, akik érintettek lehetnek a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok szereplőjeként. A beérkezett vélemények alapján megállapították, hogy a válaszadók elismerik az UTP-k létezését és szükségesnek tartják az uniós szintű jogi szabályozást a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok kezelése és megakadályozásuk szabályozása érdekében. A kamara szerint a jelenleginél jóval nagyobb jogbiztonságot kell biztosítani a vállalkozások számára. Az UTP-k megfékezésére mintegy 20 tagállam alkalmaz már nemzeti szintű jogszabályokat, amelyek hatékonyságának növelése a jelen eredmények ismeretében szükségesnek tekinthető. A meglévő magyarországi szabályozást az alapelveket illetően a kamara megfelelő szigorúságúnak tartja, amely uniós szinten irányadó lehet, így elsősorban az ellenőrzés és a szankcionálás hatékonyságának növelését javasolta.

A konzultáció eredményeit 2018 elején egy hatástanulmányban fogják összegezni. Az eredmények alapján az Európai Bizottság egy jogalkotási vagy nem jogalkotási javaslatot tesz, amit felhasználnak a közös agrárpolitika (KAP) jövőjével kapcsolatos munka során. A szabályozás következtében várhatóan életképesebbé válik a gazdálkodás, megerősödik a piaci szereplők pozíciója az élelmiszer- ellátási láncban termelői együttműködések vagy akár értékmegosztási megállapodások által. A KAP célkitűzéseivel összhangban megnövekedik a rendelkezésre álló mezőgazdasági jövedelem és javulnak a befektetési lehetőségek. Egy jobb, megbízhatóbb és átláthatóbb ellátási láncban fellendülnek az üzleti tevékenységek az EU egységes piacán, ezáltal elősegítve a termékpálya-szereplők gazdasági helyzetének megerősítését az EU élelmiszer-ellátási láncában.


(NAKlap, 2018. februári szám)

Címkék:

Kapcsolat

Nemzeti Agrárgazdasági Kamara

Székhely: 1115 Budapest, Bartók Béla út 105-113. (Bartók Udvar)

Adószám: 18399257-2-43

E-mail: ugyfelszolgalat@nak.hu

Zöld szám: +36 80 900 365

Személyes ügyfélfogadás

 

Ügyfélszolgálati irodák elérhetőségei

Őstermelői adatok lekérdezése

Youtube

Facebook

LinkedIn

Instagram

X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
  • TagnyilvántartásTagnyilvántartásban szereplő adatok megtekintése, módosítás bejelentése.
  • Tagdíj ügyintézésTagdíjjal kapcsolatos ügyintézés, korrekciós felület, online fizetés, bizonylatok letöltése
  • Ügyfélszolgálati ügyekTagsággal, tagdíjjal kapcsolatos ügyek intézése, egyenleginformáció, illetve egyéb kérdések és kérések ami a tagságot érintik.
  • SzaktanácsadásSzaktanácsadói tevékenységgel kapcsolatos adatok megtekintése, módosítások kezdeményezése, akkreditált rendezvények listájának elérése.
  • Őstermelői/ ŐCSG nyilvántartással kapcsolatos ügyekAz őstermelők és az őstermelők családi gazdasága nyilvántartásba vételével, adatmódosítással, törléssel kapcsolatos ügyintézési elérhetőségek.
  • Családi mezőgazdasági társaságok nyilvántartásával kapcsolatos ügyintézésA családi mezőgazdasági társaságok minősítés kérelmezésének, adatmódosítás bejelentésének, minősítés törlésének ügyintézési elérhetősége.
  • Mezei őrszolgálatokElektronikus ügyintézés önkormányzatoknak a mezei őrszolgálatok nyilvántartásával és a fenntartásukhoz nyújtott állami hozzájárulás iránti kérelmek benyújtásához.
  • Duális képzőhelyek nyilvántartásba vételi kérelemA gazdálkodó szervezetek elektronikus úton is benyújthatják kérelmüket a duális képzőhelyek nyilvántartásába történő felvételükre.
  • Földművesek / Mezőgazdasági termelő szervezetekFöldműves nyilvántartásba vételhez igazolás kiállítása természetes személy esetében arról, hogy a természetes személy kérelmező a mezőgazdasági tevékenységet a kérelem benyújtását megelőző öt évből legalább három évben saját nevében és saját kockázatára folyamatosan folytatta, de az árbevétel - a három év alatt vagy ennek években meghatározott részében - azért maradt el, mert a mező-, erdőgazdasági célú beruházás még nem hasznosulhatott, illetőleg arról, hogy a szervezet legalább egy vezető tisztségviselője vagy a cégvezetője 3 éves üzemi gyakorlattal rendelkezik.
  • Kamarai meghatalmazásKamarai meghatalmazás létesítésének lehetősége az ügyfél számára elektronikus úton. A kamarai meghatalmazás alapján a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara eljárhat ügyfelei érdekében az agrártámogatásokkal kapcsolatos elektronikus ügyintézésben.
  • Okmányhitelesítés kérelemSzármazási bizonyítványok hitelesítése, kiadása, egyéb kereskedelmi dokumentumok láttamozása, valamint ezek nyilvántartása.
  • Szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzék pályázati űrlapjaPályázati lehetőség a szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzékbe kerüléshez, az agrár duális képzőhelyek nyilvántartásba-vételénél szakértői feladatok ellátása érdekében.
  • Vizsgafelügyelői névjegyzékPályázat benyújtása a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara által nyilvántartott viszgafelügyelői névjegyzékbe.
X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
X

E-ÜGYINTÉZÉS KAMARAI BELÉPÉS

...
Az e-Iroda felületre történő belépést követően tagságával és tagdíjával kapcsolatos ügyeket intézhet. Amennyiben szaktanácsadói tevékenységet végez, úgy a belépést követően tevékenységéhez kapcsolódó adatai is megjelennek.

Ha Ön még nem rendelkezik Kamarai nyilvántartási számmal, keresse fel ügyfélszolgálatunkat.

Hasznos tudnivalók az e-Iroda használatához


Lépjen be Kamarai nyilvántartási száma és jelszava megadásával!
Emlékezzen rám