A Tej Terméktanács tájékoztatása szerint folyamatos növekedés figyelhető meg mind a hazai grillsajt fogyasztásában, mind annak exportjában.
A grilltermékeknek május és augusztus között van a fő szezonja, de már az egész évben van mérhető keresleti forgalma. A grillsajtokat már nem csak a szabadban, hanem a konyhában is lehet sütni, akár serpenyőben vagy akár grillrácson.
A sajtexportunk folyamatos külkereskedelmi mérlege negatív. Hozzávetőlegesen kétszer annyi sajtot importálunk, mint exportálunk.
Sajt kereskedelmi mérleg (forrás: KSH)
Év | Export (Ft) | Import (Ft) |
2015 |
14 551 515 449 | 28 790 109 363 |
2016 |
15 200 138 222 | 34 111 987 163 |
2017 |
17 510 741 955 | 38 376 076 384 |
2018 |
19 063 572 656 | 41 414 937 402 |
A grillsajt piaca egy kisebb piaci szegmens, ám rendkívül lendületesen jön fel a kereslete, hiszen átlagosan negyedével/ötödével bővül évente a piac. Bár ez a szám még mindig kis hányada a fent bemutatott összes sajtexportnak, de látszik, hogy a grillsajt-export évről évre növekvő számokat produkál (forrás: Nielsen hazai grillsajt kiskereskedelmi adatok):
- 2016. évi forgalom 739 millió forint, 290 tonna,
- 2017. évi forgalom 1 milliárd forint, 400 tonna,
- 2018. évi forgalom 1,1 milliárd forint, 440 tonna.
A sajt Európában több helyen az étkezési kultúra egyik fő élelmiszerere, mindeközben Magyarország nemzetközi összevetésben, teljes sajtfogyasztása alapján sincs a világ nagy fogyasztói között.
(Tóth Dénes/NAK)