Erdőgazdálkodás

Az erdőgazdálkodás szabályozásának 2017. évi átfogó módosításáról szóló tájékoztató sorozatunk második részében az erdőgazdálkodási tevékenységre való jogosultságról adunk rövid összefoglalást.


Az állam kizárólagos tulajdonában álló erdőben az erdőgazdálkodásra továbbra is az állam nevében kijelölt vagyonkezelő szervezet (például állami erdészeti társaság) jogosult. Minden egyéb erdőben (a továbbiakban: magánerdők) erdőgazdálkodónak – ugyancsak az eddigi szabályozással megegyezően – az erdő jogszerű használója minősül, amennyiben a személyét, valamint a használatában álló erdőt az erdészeti hatóság nyilvántartásba vette.

Több ponton megváltozott ugyanakkor a magánerdők használatára, valamint a használatának átengedésére vonatkozó szabályozás annak érdekében, hogy elsősorban az erdőtulajdonosok részére az erdeik optimális hasznosítására megfelelő és jól szabályozott választási lehetőségek álljanak rendelkezésre. Bizonyos határok között lehetővé vált erdő esetében is a használati megosztás, aminek osztatlan közös tulajdonú erdőben fennálló önálló használati igények esetén, illetve a feloldhatatlan tulajdonosi véleményeltérések kezelése céljából lehet jelentősége.

A 2017. évi törvénymódosítás eredményeként erdőgazdálkodásra az alábbi erdőhasználati jogcímeken van lehetőség:
-    tulajdonosi földhasználat: az erdő tulajdonosi jogon történő használata (több használatra jogosult esetén a földhasználat egyikőjük javára történő, ellentételezés nélküli átengedésével);
-    használat átadása: az erdő használatba adása a földforgalmi törvényben foglalt jogcímeken (jelenleg haszonbérlet, szívességi földhasználat, feles bérlet, részesművelés, tulajdonostárs földhasználó esetén többlethasználati megállapodás);
-    erdőkezelésbe adás: az erdő hasznosítására jogosult személy vagy személyek az erdő használatát nem adják át más személy javára, de a saját javukra és költségükre történő erdőgazdálkodási feladatok koordinálásával, illetve lebonyolításával erdőkezelő vállalkozást bíznak meg (vagyonkezelés típusú hasznosítás);
-    erdőbirtokossági társulati használat: az erdő hasznosítására jogosultak társult erdőgazdálkodás folytatása céljából erdőbirtokossági társulatot hoznak létre.

Az elmúlt évek tapasztalatai alapján fontos megjegyezni, hogy a használat átadása vagy átengedése mindkét szerződéses fél részéről jelentős kockázatokkal jár. Az erdőgazdálkodás hozamai és költségei ugyanis a mezőgazdasági hasznosítással ellentétben időszakosan, egymástól függetlenül, és előre nehezen kiszámítható módon jelentkeznek. Ezzel párhuzamosan az erdő, mint termőföldvagyon értéke időről időre változik. A költségigényes erdőfelújítási és erdőnevelési tevékenységek vagyonnövekedést, a faállomány letermelése pedig jelentős vagyoncsökkenést eredményez. Az erdők használat átengedés mellett történő hasznosítása emiatt csak nagyon precíz szerződéses szabályozás mellett ajánlott. Ez azonban már gyakorlatilag vagyonkezelés jellegű szerződést jelent, amely célra az új szabályozás az erdőkezelésbe adás útján biztosít szakmailag is biztonságos lehetőséget.

Az erdők optimális hasznosításához járulhatnak még hozzá a következő új lehetőségek:
-    haszonvételi joggyakorlás erdőben: a fakitermelésen felüli erdei haszonvételi lehetőségek (például szaporítóanyag, díszítőgally, gyógynövény, gomba gyűjtése, turisztikai szolgáltatások gyakorlása) erdőgazdálkodótól eltérő személy általi hasznosítása;
-    használatba adás esetén a fakitermelési jog egy részének visszatartása saját használatra;
-    a használatba adásból, valamint az erdőgazdálkodás eredményéből származó tulajdonosi járandóság természetben (például faanyagban) is kiadható.

Az erdőgazdálkodásra kialakított jogcímek köre az új szabályozással a felmerülő élethelyzetekkel, igényekkel és elvárásokkal összhangba került. A felsorolt jogcímek mindegyikére szükség van, illetve további jogcímek meghatározása már felesleges és zavaró lenne. Az egyes jogcímek szabályozása terén ugyanakkor jelentős elmaradás tapasztalható, amely egyre nagyobb mértékben akadályozza a magán erdőgazdálkodást!

(NAK)

Címkék:

Kapcsolat

Nemzeti Agrárgazdasági Kamara

Székhely: 1115 Budapest, Bartók Béla út 105-113. (Bartók Udvar)

Adószám: 18399257-2-43

E-mail: ugyfelszolgalat@nak.hu

Zöld szám: +36 80 900 365

Személyes ügyfélfogadás

 

Falugazdász iroda elérhetősége

Őstermelői adatok lekérdezése

Youtube

Facebook

LinkedIn

Instagram

X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
  • TagnyilvántartásTagnyilvántartásban szereplő adatok megtekintése, módosítás bejelentése.
  • Tagdíj ügyintézésTagdíjjal kapcsolatos ügyintézés, korrekciós felület, online fizetés, bizonylatok letöltése
  • Ügyfélszolgálati ügyekTagsággal, tagdíjjal kapcsolatos ügyek intézése, egyenleginformáció, illetve egyéb kérdések és kérések ami a tagságot érintik.
  • SzaktanácsadásSzaktanácsadói tevékenységgel kapcsolatos adatok megtekintése, módosítások kezdeményezése, akkreditált rendezvények listájának elérése.
  • Őstermelői/ ŐCSG nyilvántartással kapcsolatos ügyekAz őstermelők és az őstermelők családi gazdasága nyilvántartásba vételével, adatmódosítással, törléssel kapcsolatos ügyintézési elérhetőségek.
  • Családi mezőgazdasági társaságok nyilvántartásával kapcsolatos ügyintézésA családi mezőgazdasági társaságok minősítés kérelmezésének, adatmódosítás bejelentésének, minősítés törlésének ügyintézési elérhetősége.
  • Mezei őrszolgálatokElektronikus ügyintézés önkormányzatoknak a mezei őrszolgálatok nyilvántartásával és a fenntartásukhoz nyújtott állami hozzájárulás iránti kérelmek benyújtásához.
  • Duális képzőhelyek nyilvántartásba vételi kérelemA gazdálkodó szervezetek elektronikus úton is benyújthatják kérelmüket a duális képzőhelyek nyilvántartásába történő felvételükre.
  • Földművesek / Mezőgazdasági termelő szervezetekFöldműves nyilvántartásba vételhez igazolás kiállítása természetes személy esetében arról, hogy a természetes személy kérelmező a mezőgazdasági tevékenységet a kérelem benyújtását megelőző öt évből legalább három évben saját nevében és saját kockázatára folyamatosan folytatta, de az árbevétel - a három év alatt vagy ennek években meghatározott részében - azért maradt el, mert a mező-, erdőgazdasági célú beruházás még nem hasznosulhatott, illetőleg arról, hogy a szervezet legalább egy vezető tisztségviselője vagy a cégvezetője 3 éves üzemi gyakorlattal rendelkezik.
  • Kamarai meghatalmazásKamarai meghatalmazás létesítésének lehetősége az ügyfél számára elektronikus úton. A kamarai meghatalmazás alapján a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara eljárhat ügyfelei érdekében az agrártámogatásokkal kapcsolatos elektronikus ügyintézésben.
  • Okmányhitelesítés kérelemSzármazási bizonyítványok hitelesítése, kiadása, egyéb kereskedelmi dokumentumok láttamozása, valamint ezek nyilvántartása.
  • Szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzék pályázati űrlapjaPályázati lehetőség a szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzékbe kerüléshez, az agrár duális képzőhelyek nyilvántartásba-vételénél szakértői feladatok ellátása érdekében.
  • Vizsgafelügyelői névjegyzékPályázat benyújtása a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara által nyilvántartott viszgafelügyelői névjegyzékbe.
X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
X

E-ÜGYINTÉZÉS KAMARAI BELÉPÉS

...
Az e-Iroda felületre történő belépést követően tagságával és tagdíjával kapcsolatos ügyeket intézhet. Amennyiben szaktanácsadói tevékenységet végez, úgy a belépést követően tevékenységéhez kapcsolódó adatai is megjelennek.

Ha Ön még nem rendelkezik Kamarai nyilvántartási számmal, keresse fel ügyfélszolgálatunkat.

Hasznos tudnivalók az e-Iroda használatához


Lépjen be Kamarai nyilvántartási száma és jelszava megadásával!
Emlékezzen rám