Kölcsönös megfeleltetés

A NÉBIH szigorítja a lóútlevél kiállításának egyes feltételeit az élelmiszerlánc-biztonság erősítése érdekében.


Az elmúl években a lóazonosítás, lónyilvántartás területén mind a hazai, mind pedig az uniós jogszabályi rendelkezések többször is módosultak. Ennek célja, hogy a vágóhídi vágásra kerülő, élelmiszerként felhasználni kívánt egyedek kísérő iratai, a lóútlevelek minél nagyobb biztonsággal garantálják azt, hogy minden olyan beavatkozás be lett vezetve az okmány megfelelő rovatába, amely befolyással lehet a belőle készült termék fogyaszthatóságára. A legfontosabb teendője minden szereplőnek, aki érintett a lovak tenyésztésében, tartásában –  legyen akár tartó, tenyésztő, kereskedő, kezelő állatorvos, tréner, versenypálya-tulajdonos, vágóhíd, élelmiszer-feldolgozó üzem – , hogy a rá vonatkozó előírásokat betartsa.

Sajnálatos módon jelentős számú visszaélést követnek el Magyarországon a lóútlevelekkel kapcsolatban. Kezdve azzal, hogy a lóútlevél valójában nem annak a lónak az adataival lett kiállítva, amelyhez az értékesítés során a vevőnek átadni kívánják, folytatva az okmány tartalmának valótlan adatokkal történő átírásával, vagy a bejegyzett tulajdonos nevében kiállított nyilatkozatok, szerződések hamisításával. A NÉBIH minden olyan ügyben feljelentést tesz a nyomozó hatóságoknál, amikor felmerül annak gyanúja, hogy valamilyen visszaélést követtek el a lovat kísérő okmánnyal kapcsolatban. Az eljárások több esetben külföldi hatóságokkal együttműködve folynak, mivel a lovak mozgatása a többi állatfajéhoz képest egyszerűbb és rendszeresebb, valamint az Európai Unió tagállamai kötelesek információkat szolgáltatni egymásnak a szállításokról, ezen túlmenően pedig a lóútlevelet kibocsátó szervezeteknek hozzáférést kell biztosítaniuk a hatóságok és egymás számára a nyilvántartott lovak informatikai rendszerben szereplő alapadataihoz az ellenőrizhetőség érdekében.

A lóútlevelek kibocsátásának rendjében 2018. január 1-től változások lépnek életbe, amelyek az Európai Unió egész területén kötelezően alkalmazandó jogszabály, a 2015/262 EU végrehajtási rendelet 29. cikke és 32. cikke előírásain alapulnak. Ezek előírják, hogy a születéstől számított 12 hónapon belül azonosított, de kiváltott lóútlevéllel nem rendelkező egyedek esetében már csak „másodlat” lóútlevél állítható ki. Abban az esetben, ha az azonosítás és a lóútlevél kiváltása is a csikó 12 hónapos korának betöltését követően történt, egy úgynevezett „helyettesítő okmány” kiállítását írja elő a jogszabály. A jogszabály kizárja annak lehetőségét, hogy az említett két dokumentum bármelyikével rendelkező lovat emberi fogyasztásra történő vágásra értékesíthessék.

A NÉBIH Lóútlevél Iroda –  a nem törzskönyvezett egyedek vonatkozásában, valamint a NÉBIH-et a lóútlevél kiadással megbízó tenyésztőszervezetek által törzskönyvezett egyedek vonatkozásában –  2018. január 1-től kizárólag „másodlat lóútlevelet”, illetve „helyettesítő okmányt” ad ki a határidőn túl történt azonosítás, vagy lóútlevél-kiváltás esetén.

A tenyésztőszervezetek által fenntartott, törzskönyvezett lófajták esetében, tekintettel arra, hogy az adott egyesület a fajtára vonatkozóan lóútlevél kibocsátó szervnek minősül, a jogszabály alapján ugyanez a szabályozás érvényes. A lófélék egyedeinek azonosításáról szóló 110/2013. (IV.09.) kormányrendelet 5. § (2) bekezdés alapján a fajtafenntartó szervezet, mint lóútlevél kibocsátó szerv felelőssége abban az esetben is teljes körűen fennáll, ha a lóútlevél kiadással más, arra alkalmas szervezetet bízott meg. A 12 hónapos kort meghaladóan azonosított, vagy a 12 hónapost kort követően kiállított lóútlevéllel rendelkező lovak tehát függetlenül attól, hogy törzskönyvi nyilvántartásban szerepelnek, vagy sem, NEM vághatók emberi fogyasztás céljából. Minden kibocsátó szerv köteles betartani ezt az előírást, ellenkező esetben kibocsátószervi státuszának elvesztését kockáztatja.

Alapvető érdeke a lótartóknak, hogy azonosítatlan, jelöletlen, vagy azonosított, de lóútlevéllel nem rendelkező lovaik esetében a szükséges lépéseket minél előbb tegyék meg annak céljából, hogy az állatok a megfelelő okmányokkal rendelkezzenek.

Bővebb információt a NÉBIH honlapján olvashatnak.

 


(NAK)

Címkék:

Kapcsolat

Nemzeti Agrárgazdasági Kamara

Székhely: 1115 Budapest, Bartók Béla út 105-113. (Bartók Udvar)

Adószám: 18399257-2-43

E-mail: ugyfelszolgalat@nak.hu

Zöld szám: +36 80 900 365

Személyes ügyfélfogadás

 

Ügyfélszolgálati irodák elérhetőségei

Őstermelői adatok lekérdezése

Youtube

Facebook

LinkedIn

Instagram

X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
  • TagnyilvántartásTagnyilvántartásban szereplő adatok megtekintése, módosítás bejelentése.
  • Tagdíj ügyintézésTagdíjjal kapcsolatos ügyintézés, korrekciós felület, online fizetés, bizonylatok letöltése
  • Ügyfélszolgálati ügyekTagsággal, tagdíjjal kapcsolatos ügyek intézése, egyenleginformáció, illetve egyéb kérdések és kérések ami a tagságot érintik.
  • SzaktanácsadásSzaktanácsadói tevékenységgel kapcsolatos adatok megtekintése, módosítások kezdeményezése, akkreditált rendezvények listájának elérése.
  • Őstermelői/ ŐCSG nyilvántartással kapcsolatos ügyekAz őstermelők és az őstermelők családi gazdasága nyilvántartásba vételével, adatmódosítással, törléssel kapcsolatos ügyintézési elérhetőségek.
  • Családi mezőgazdasági társaságok nyilvántartásával kapcsolatos ügyintézésA családi mezőgazdasági társaságok minősítés kérelmezésének, adatmódosítás bejelentésének, minősítés törlésének ügyintézési elérhetősége.
  • Mezei őrszolgálatokElektronikus ügyintézés önkormányzatoknak a mezei őrszolgálatok nyilvántartásával és a fenntartásukhoz nyújtott állami hozzájárulás iránti kérelmek benyújtásához.
  • Duális képzőhelyek nyilvántartásba vételi kérelemA gazdálkodó szervezetek elektronikus úton is benyújthatják kérelmüket a duális képzőhelyek nyilvántartásába történő felvételükre.
  • Földművesek / Mezőgazdasági termelő szervezetekFöldműves nyilvántartásba vételhez igazolás kiállítása természetes személy esetében arról, hogy a természetes személy kérelmező a mezőgazdasági tevékenységet a kérelem benyújtását megelőző öt évből legalább három évben saját nevében és saját kockázatára folyamatosan folytatta, de az árbevétel - a három év alatt vagy ennek években meghatározott részében - azért maradt el, mert a mező-, erdőgazdasági célú beruházás még nem hasznosulhatott, illetőleg arról, hogy a szervezet legalább egy vezető tisztségviselője vagy a cégvezetője 3 éves üzemi gyakorlattal rendelkezik.
  • Kamarai meghatalmazásKamarai meghatalmazás létesítésének lehetősége az ügyfél számára elektronikus úton. A kamarai meghatalmazás alapján a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara eljárhat ügyfelei érdekében az agrártámogatásokkal kapcsolatos elektronikus ügyintézésben.
  • Okmányhitelesítés kérelemSzármazási bizonyítványok hitelesítése, kiadása, egyéb kereskedelmi dokumentumok láttamozása, valamint ezek nyilvántartása.
  • Szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzék pályázati űrlapjaPályázati lehetőség a szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzékbe kerüléshez, az agrár duális képzőhelyek nyilvántartásba-vételénél szakértői feladatok ellátása érdekében.
  • Vizsgafelügyelői névjegyzékPályázat benyújtása a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara által nyilvántartott viszgafelügyelői névjegyzékbe.
X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
X

E-ÜGYINTÉZÉS KAMARAI BELÉPÉS

...
Az e-Iroda felületre történő belépést követően tagságával és tagdíjával kapcsolatos ügyeket intézhet. Amennyiben szaktanácsadói tevékenységet végez, úgy a belépést követően tevékenységéhez kapcsolódó adatai is megjelennek.

Ha Ön még nem rendelkezik Kamarai nyilvántartási számmal, keresse fel ügyfélszolgálatunkat.

Hasznos tudnivalók az e-Iroda használatához


Lépjen be Kamarai nyilvántartási száma és jelszava megadásával!
Emlékezzen rám