Koronavírus

Magyarország agrár- és élelmiszergazdasága a törvényei tekintetében is fel van készülve egy világjárványra, így a koronavírusra is. A 2012. évi CLXVI. törvény „a létfontosságú rendszerek és létesítmények azonosításáról, kijelöléséről és védelméről” meghatározza, hogy a folyamatos élelmiszer-ellátást biztosítani kell. Ehhez szükséges a stratégiailag fontos élelmiszergyártó vállaltok folyamatos működtetésének biztosítása.


A 2012. évi CLXVI. törvényhez tartozik a 65/2013-as végrehajtási rendelet, amely általánosan fogalmazza meg a létfontosságú rendszerek, és létesítmények azonosítását. Agrárszempontból az 540/2013-as végrehajtási rendelet szabályozza, hogy mely élelmiszeripari vállalatok minősülhetnek kulcsfontosságúnak. Így a húsokat, gabonát, tejet, zöldséget, gyümölcsöket feldolgozó cégek közül is csak egy bizonyos méretet elérők kérhetik ezt.

Mely üzemeket lehet a létfontosságú üzemek közé sorolni? Az emlősöket – így pl a sertéseket, szarvasmarhákat vagy juhokat – vágó üzemeknél a létfontosságú státusz eléréséhez legalább napi 450 számosállat-egységnek megfelelő állat feldolgozását írják elő. A baromfiiparban a cégek vágókapacitásának madárfajtánként eltérő minimum szintet kell elérni: így naponta minimum 50 ezer broilercsirke vagy 7 ezer pulyka vagy 4 ezer víziszárnyas levágása a megkívánt célérték. Feldolgozott hústermékek gyártása esetében legalább napi 150 tonna, míg tejtermékek esetében 100 tonna az elérni kívánt limit.

A növényi és sütőipari termékekkel foglalkozó cégek célértéke az előző évi értékek alapján van meghatározva: zöldség- és gyümölcsfeldolgozásnál az 50 ezer tonnát, malomipari tevékenységnél a 60 ezer tonnát, a sütőiparban a 100 ezer tonnát kell elérnie az előző évi termelési átlagnak. Az élelmiszer-elosztásnál az a cég kerülhet be a létfontosságú cégek listájába, aki az előző évében minimum 40 milliárd forintos nettó árbevételt bonyolít le és legalább 75 kereskedelmi létesítménnyel van kapcsolatban. Szintén a létfontosságú kategóriába sorolják a napi 10 ezer adagnál több ételt készítő főzőkonyhákat, illetve azokat a konyhákat, amelyek kijelölt kórházak élelmezésében játszanak kulcsszerepet.

Hogyan lehet egy vállalkozás az állam számára létfontosságú? Az Agrárminisztérium élelmiszergazdasági és minőségpolitikai főosztálya az alábbi útmutatót adta: „Létfontosságú létesítmények közé azon cégek kerülnek, amelyek – mindamellett, hogy megfelelnek a fent leírt kapacitási kritériumoknak – jelentkeznek is ehhez. Atfontosságú rendszerek és létesítmények azonosításáról, kijelöléséről és védelméről szóló 2012. évi CLXVI. törvény ágazati végrehajtására kiadott – a létfontosságú agrárgazdasági rendszerelemek és létesítmények azonosításáról, kijelöléséről és védelméről –540/2013. (XII. 30.) Korm. rendelet értelmében az alábbiak szerint küldhető az azonosítási jelentés:
1.    Az irat megnevezése: Azonosítási jelentés.
2.    Címzett: dr. Helik Ferenc elnökhelyettes
Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal
Élelmiszerlánc-biztonsági és Ellenőrzési Elnökhelyettes
Cím: 1024 Budapest, Keleti Károly u. 24.
email: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
3.    A beküldő röviden írja le a cég tevékenységét, telephelyeit, nevezze meg, az előállított termékek listáját, termék kör csoportosításban (pl. tőkehús, húskészítmény, csomagolt, lédig termék)
4.    Adja meg kapacitási adatait, napi, heti, évi bontásban.
5.    Az alapanyag és késztermék tárolási kapacitását.
6.    Dolgozói létszámát.
7.    Nyilatkozzon, hogy a fentiek alapján azonosította magát létfontosságú létesítményként.
8.    Cégszerű aláírás.
Ezek megküldése után a Nébih megteszi a szükséges lépéseket, ami egy folyamat kezdete.”

Mivel jár, ha egy cég eléri a megkívánt paramétereket és vállalja, hogy létfontosságú vállalat lesz? „Békeidőben” az élelmiszerüzemnek több és szigorúbb ellenőrzésnek kell megfelelnie. Vészhelyzetben, ha a kormány veszélyeztetettnek látja az ország élelmiszer-ellátását, akkor létfontosságú üzem esetében közbeavatkozik, és nem hagyja annak leállását. Ezt akármekkora áron elérve. Innentől kezdve nem a vállalat profitnyeresége, hanem az ország zavartalan élelmiszer-ellátása lesz az elsődleges cél.


Tóth Dénes / NAK

Címkék:

Kapcsolat

Nemzeti Agrárgazdasági Kamara

Székhely: 1115 Budapest, Bartók Béla út 105-113. (Bartók Udvar)

Adószám: 18399257-2-43

E-mail: ugyfelszolgalat@nak.hu

Zöld szám: +36 80 900 365

Személyes ügyfélfogadás

 

Falugazdász iroda elérhetősége

ŐSTERMELŐ, ŐCSG KERESŐ

Youtube

Facebook

LinkedIn

Instagram

X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
  • TagnyilvántartásTagnyilvántartásban szereplő adatok megtekintése, módosítás bejelentése.
  • Tagdíj ügyintézésTagdíjjal kapcsolatos ügyintézés, korrekciós felület, online fizetés, bizonylatok letöltése
  • Ügyfélszolgálati ügyekTagsággal, tagdíjjal kapcsolatos ügyek intézése, egyenleginformáció, illetve egyéb kérdések és kérések ami a tagságot érintik.
  • SzaktanácsadásSzaktanácsadói tevékenységgel kapcsolatos adatok megtekintése, módosítások kezdeményezése, akkreditált rendezvények listájának elérése.
  • Őstermelői/ ŐCSG nyilvántartással kapcsolatos ügyekAz őstermelők és az őstermelők családi gazdasága nyilvántartásba vételével, adatmódosítással, törléssel kapcsolatos ügyintézési elérhetőségek.
  • Családi mezőgazdasági társaságok nyilvántartásával kapcsolatos ügyintézésA családi mezőgazdasági társaságok minősítés kérelmezésének, adatmódosítás bejelentésének, minősítés törlésének ügyintézési elérhetősége.
  • Mezei őrszolgálatokElektronikus ügyintézés önkormányzatoknak a mezei őrszolgálatok nyilvántartásával és a fenntartásukhoz nyújtott állami hozzájárulás iránti kérelmek benyújtásához.
  • Duális képzőhelyek nyilvántartásba vételi kérelemA gazdálkodó szervezetek elektronikus úton is benyújthatják kérelmüket a duális képzőhelyek nyilvántartásába történő felvételükre.
  • Földművesek / Mezőgazdasági termelő szervezetekFöldműves nyilvántartásba vételhez igazolás kiállítása természetes személy esetében arról, hogy a természetes személy kérelmező a mezőgazdasági tevékenységet a kérelem benyújtását megelőző öt évből legalább három évben saját nevében és saját kockázatára folyamatosan folytatta, de az árbevétel - a három év alatt vagy ennek években meghatározott részében - azért maradt el, mert a mező-, erdőgazdasági célú beruházás még nem hasznosulhatott, illetőleg arról, hogy a szervezet legalább egy vezető tisztségviselője vagy a cégvezetője 3 éves üzemi gyakorlattal rendelkezik.
  • Kamarai meghatalmazásKamarai meghatalmazás létesítésének lehetősége az ügyfél számára elektronikus úton. A kamarai meghatalmazás alapján a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara eljárhat ügyfelei érdekében az agrártámogatásokkal kapcsolatos elektronikus ügyintézésben.
  • Okmányhitelesítés kérelemSzármazási bizonyítványok hitelesítése, kiadása, egyéb kereskedelmi dokumentumok láttamozása, valamint ezek nyilvántartása.
  • Szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzék pályázati űrlapjaPályázati lehetőség a szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzékbe kerüléshez, az agrár duális képzőhelyek nyilvántartásba-vételénél szakértői feladatok ellátása érdekében.
  • Vizsgafelügyelői névjegyzékPályázat benyújtása a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara által nyilvántartott viszgafelügyelői névjegyzékbe.
X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
X

E-ÜGYINTÉZÉS KAMARAI BELÉPÉS

...
Az e-Iroda felületre történő belépést követően tagságával és tagdíjával kapcsolatos ügyeket intézhet. Amennyiben szaktanácsadói tevékenységet végez, úgy a belépést követően tevékenységéhez kapcsolódó adatai is megjelennek.

Ha Ön még nem rendelkezik Kamarai nyilvántartási számmal, keresse fel ügyfélszolgálatunkat.

Hasznos tudnivalók az e-Iroda használatához


Lépjen be Kamarai nyilvántartási száma és jelszava megadásával!
Emlékezzen rám