A „Három a magyar igazság” kampány népszerűsítéséhez, a tisztább göngyölegek kultúrájának széles körű elterjesztéséhez John P. Kotter amerikai professzor elméletét alkalmazzuk. Az elmélet a változás nyolc szakaszból álló folyamatát mutatja be, más néven a változás nyolc lépcsőfokát.
Az elmélet mind a nyolc lépcsőfoka univerzális, így aki valamiféle tartós változást szeretne elérni (az üzleti és magánéletben egyaránt) segítséget meríthet ezen tanulmányból. szeretnénk megosztani önökkel, hogyan segít bennünket ez az elmélet a végső célunk elérésében, a műanyagok anyagában való hasznosításában.
A változás nyolc lépcsőfoka röviden a következő: 1. egészséges veszélyérzet felkeltése, 2. az irányító csapat létrehozása, 3. a jövőkép és a stratégia kialakítása, 4. a változás jövőképének kommunikálása, 5. az alkalmazottak felhatalmazása az átfogó cselekvésre, 6. eredmények elérése rövid távon, 7. az elért eredmények megszilárdítása és további változások kezdeményezése, 8. az új megoldások meggyökereztetése a vállalati kultúrában
A NAKlap előző számban a Cseber Nonprofit Kft. kampánya keretében bemutattuk az első két lépcsőfok lényeges elemeit, most további két lépcsőfok ismertetésével folytatjuk.
A jövőkép és a stratégia kialakítása (3.)
Egy jól meghatározott jövőkép három fontos célt szolgál: világossá teszi a változás irányát, arra ösztönzi az embereket, hogy tevékenységüket jó irányba fordítsák és segíti a résztvevők tevékenységének koordinálását. A jövőkép olyan cselekvésekhez nyújt motivációt, amelyek nem szükségképpen szolgálják az emberek rövid távú érdekeit, s ezáltal segíti elő a nagyobb változásokat.
Egy jó jövőkép segít abban, hogy ki-ki leküzdje természetes idegenkedését a szükséges dolgok elvégzésétől, továbbá elismerje, hogy áldozatokra van szükség. Arra is rávilágít, hogy a jövőkép megvalósítása olyan különleges előnyöket és személyes megelégedést hoz, amelyek jóval felette állnak annak, ami ma elérhető a változások nélkül. A mi esetünkben szeretnénk arra ösztönözni a gazdálkodókat, hogy fordítsanak nagyobb figyelmet az üres göngyölegek kiöblítésére (háromszori öblítés), saját egészségük és a környezetük védelmének érdekében. A tisztább göngyölegek hozzájárulnak az egészségesebb munkakörnyezet kialakításához, később pedig a környezetünk védelméhez. A gazdálkodók elkötelezett és felelősségteljes munkája határozza meg a göngyölegek tisztaságát, a flakonok és kannák környezetbarát újrahasznosíthatóságát.
A változás jövőképének kommunikálása (4.)
Egy új jövőkép megértetése és az iránta érzett elkötelezettség megteremtése nem könnyű fel-adat. a kommunikáció akkor a leghatékonyabb, ha közvetlen és egyszerű. a kommunikáció során használjunk pl. metaforákat, hasonlatokat, példákat stb. – mert ezek segítenek az eszmék gyors és hatékony elterjesztésében. A jól megválasztott szavak emlékezetessé teszik az üzenetet, még akkor is, ha más üzenetek százaival kell versenyeznie az emberek figyelméért. A jövőkép akkor kommunikálható leghatékonyabban, ha sokféle kommunikációs csatornát használunk: pl. rendezvényeken, újságokban, plakátokon, baráti beszélgetéseken stb. minél több különböző irányból jut el ugyanaz az üzenet az emberekhez, annál jobban nő az esély, hogy meghallják, emlékeznek rá.
„Ismétlés a tudás anyja” – a hatékony információátvitel csaknem mindig az ismétlésen alapul. Az eszmék akkor vésődnek mélyen az emlékezetbe, ha sokszor hallják őket. Részt veszünk rendezvényeken, előadásokat tartunk, hirdetéseket, cikkeket jelentetünk meg újságokban, fontos információkat osztunk meg a weboldalunkon. Ismételjük az üzenetünket a lehető legtöbb csatornán keresztül, bízva abban, hogy minél több gazdálkodóhoz eljut. A kommunikációt akkor lehet még hatékonyabbá tenni, ha sikerül azt kétirányúvá alakítani. Ezért fontos, hogy visszajelzést kérjünk és kapjunk a célközönségünktől, lehetőleg személyes találkozók alkalmával.
Várjuk azon személyek jelentkezését, akik felelősséget éreznek a környezetünk iránt és szívesen részt vennének irányító csapatunk munkájában. Jelentkezésüket a Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. e-mail címre várjuk.
(NAKlap/2019. szeptember)