`

A gazdák érdeke is a vízgyűjtő területeken lévő fenntartósávok szabadon hagyása, mert csak így biztosítható a medrek folyamatos karbantartása, a vízkárok megelőzése.


Az Észak-dunántúli Vízügyi Igazgatóság feladatellátása során felmerült az a probléma, hogy a gyakorlatban sok helyen a gazdák a medrek partéléig folytatnak művelést az ingatlanjaikon, ezzel megakadályozva, nehezítve a medrek karbantartását. Az ÉDUVIZIG a NAK Győr-Sopron-Moson megyei szervezetével közösen igyekszik a problémát kezelni.

A mezőgazdasági termelés belvízkockázatainak csökkentéséhez szükséges vízrendezési munkákat az állami tulajdonú, vízügyi vagyonkezelésű vízfolyásoknál és csatornáknál a területileg illetékes vízügyi igazgatóságok, az egyéb (elsősorban önkormányzati) tulajdonú létesítményeknél többnyire a területen működő vízitársulatok végzik szerződés keretében. A többi meder, üzemi csatorna esetén a tulajdonos a karbantartó, de egy-két eset kivételével gyakorlatilag nem végzik el a fenntartási munkákat.

A vízkárok megelőzése sajnos nem mindenhol biztosítható a teljes vízelvezető rendszer egységes szinten fenntartott állapotának hiánya miatt, melynek okai többek között az alábbiak.
A medrek karbantartásához speciális fenntartógépek alkalmazása szükséges, ezek jellemzően mezőgazdasági vontatóra szerelt gémes szerkezetek. A kaszálógépek működtetése költséges, amelyet a vízfolyás, csatorna mentén folyamatos, megfelelő időben végzett munkával lehet optimalizálni. Ehhez elengedhetetlenül szükséges a medrek parti sávján (fenntartósávon) a mezőgazdasági vontatók továbbhaladásának folyamatos biztosítása. Az igénybe veendő parti sávok földhivatali nyilvántartás szerint nem minden esetben tartoznak a mederkezelő vagyonkezelésébe, ilyenkor azt a vízfolyásokkal érintett földtulajdonosoknak, használóknak kell biztosítani. A fenntartósávok használatát a 83/2014. (III. 14.) Korm. rendelet szabályozza, amely a hatékonyabb - ezáltal olcsóbb, a minél nagyobb volumenű mederkarbantartást biztosító – munkavégzés érdekét szolgálja.

A fenntartósáv ad lehetőséget többek között a mederből kikerülő iszap elhelyezésére is. Az iszap gyakorlatilag a vízfolyások környezetéből bemosódott termőföld, mely alkalmas talajjavításra, a helyi mélyedések feltöltésére, amivel a vízfoltok is csökkenthetők.

Gazdálkodói szempontból nem tűnhet érdeknek a fenntartósáv hozzáférhetőségének biztosítása. Azok a földhasználók, akik a birtokukban lévő ingatlan minél nagyobb kihasználása érdekében a meder rézsűjéig megművelik földjeiket, elzárják a folyamatos mederkaszálás útját, ezáltal a mederkezelők kénytelenek kihagyni az érintett szakaszok karbantartását és kerülővel megközelítve folytatni a munkát. Sajnos a nem megfelelően karbantartott meder következtében sokkal nagyobb veszteségek jelentkeznek, amit a többi gazdálkodónak is viselnie kell.

Amennyiben a vízfolyásokat nem lehet egy ütemben megkaszálni, a kaszálatlan szakaszon nem biztosítható a megfelelő vízlevezetés. Csapadékos időszak bekövetkezése esetén a vízkárok mértéke is megnövekszik, illetve újra fel kell vonulni a pótlólagos karbantartási feladat elvégzése miatt. Ezen akadályoztatások megnövelik a fajlagos költségeket és feleslegesen csökkentik a fenntartó géppark kapacitását.

A vízitársulatokat az érdekeltségi területen működő érdekeltek hozták létre, a karbantartás finanszírozása is alapvetően az érdekeltek feladata. A költségfedezet biztosításának módját az általuk választott képviselők határozzák meg, így a medrek karbantartottsági szintje az érdekeltek akaratától függ. Ezzel szemben a vízügyi igazgatóságok a vízelvezetési feladatokat állami költségvetésből végzik. A karbantartás mértéke a biztosított pénzkeret mértékének függvénye.

A fentiek miatt a gazdák érdeke is a fenntartósávok szabadon hagyása, mert csak így biztosítható a medrek folyamatos karbantartása, a vízkárok megelőzése. Ebben kérjük a gazdálkodók eredményes együttműködését, hiszen közös cél érdekében cselekszünk.


(NAK-ÉDUVIZIG)

X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
  • TagnyilvántartásTagnyilvántartásban szereplő adatok megtekintése, módosítás bejelentése.
  • Tagdíj ügyintézésTagdíjjal kapcsolatos ügyintézés, korrekciós felület, online fizetés, bizonylatok letöltése
  • Ügyfélszolgálati ügyekTagsággal, tagdíjjal kapcsolatos ügyek intézése, egyenleginformáció, illetve egyéb kérdések és kérések ami a tagságot érintik.
  • SzaktanácsadásSzaktanácsadói tevékenységgel kapcsolatos adatok megtekintése, módosítások kezdeményezése, akkreditált rendezvények listájának elérése.
  • Őstermelői/ ŐCSG nyilvántartással kapcsolatos ügyekAz őstermelők és az őstermelők családi gazdasága nyilvántartásba vételével, adatmódosítással, törléssel kapcsolatos ügyintézési elérhetőségek.
  • Családi mezőgazdasági társaságok nyilvántartásával kapcsolatos ügyintézésA családi mezőgazdasági társaságok minősítés kérelmezésének, adatmódosítás bejelentésének, minősítés törlésének ügyintézési elérhetősége.
  • Mezei őrszolgálatokElektronikus ügyintézés önkormányzatoknak a mezei őrszolgálatok nyilvántartásával és a fenntartásukhoz nyújtott állami hozzájárulás iránti kérelmek benyújtásához.
  • 1 ha alatti belterületi telkek mezőgazdasági művelésének igazolásaAz 1 hektár alatti, művelés alól kivett belterületi telkek szőlő, szántó, gyümölcsös, kert művelési ág szerinti megművelésének igazolása iránti kérelmek benyújtása elektronikus úton.
  • Duális képzőhelyek nyilvántartásba vételi kérelemA gazdálkodó szervezetek elektronikus úton is benyújthatják kérelmüket a duális képzőhelyek nyilvántartásába történő felvételükre.
  • Földművesek / Mezőgazdasági termelő szervezetekFöldműves nyilvántartásba vételhez igazolás kiállítása természetes személy esetében arról, hogy a természetes személy kérelmező a mezőgazdasági tevékenységet a kérelem benyújtását megelőző öt évből legalább három évben saját nevében és saját kockázatára folyamatosan folytatta, de az árbevétel - a három év alatt vagy ennek években meghatározott részében - azért maradt el, mert a mező-, erdőgazdasági célú beruházás még nem hasznosulhatott, illetőleg arról, hogy a szervezet legalább egy vezető tisztségviselője vagy a cégvezetője 3 éves üzemi gyakorlattal rendelkezik.
  • Kamarai meghatalmazásKamarai meghatalmazás létesítésének lehetősége az ügyfél számára elektronikus úton. A kamarai meghatalmazás alapján a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara eljárhat ügyfelei érdekében az agrártámogatásokkal kapcsolatos elektronikus ügyintézésben.
  • Okmányhitelesítés kérelemSzármazási bizonyítványok hitelesítése, kiadása, egyéb kereskedelmi dokumentumok láttamozása, valamint ezek nyilvántartása.
  • Szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzék pályázati űrlapjaPályázati lehetőség a szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzékbe kerüléshez, az agrár duális képzőhelyek nyilvántartásba-vételénél szakértői feladatok ellátása érdekében.
  • Vizsgafelügyelői névjegyzékPályázat benyújtása a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara által nyilvántartott viszgafelügyelői névjegyzékbe.
  • Egyéb NAK megkeresésNAK együttes védjegy használata, Jogsegélyszolgálat, Közérdekű adat megismerési iránti igény, Közhiteles adatbázisban való adatjavítás kérés, Védjegy bejelentés, Egyéb (Egyéb típusú ügy(menet) indítása előtt kérjük, győzödjön meg róla, hogy fenti választható űrlap kategóriák között, nincs-e megfelelő, mert konkrét ügytípus választással az ügyintézési idő jelentősen csökkenthető!)
X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
X

E-ÜGYINTÉZÉS KAMARAI BELÉPÉS

...
Az e-Iroda felületre történő belépést követően tagságával és tagdíjával kapcsolatos ügyeket intézhet. Amennyiben szaktanácsadói tevékenységet végez, úgy a belépést követően tevékenységéhez kapcsolódó adatai is megjelennek.

Ha Ön még nem rendelkezik Kamarai nyilvántartási számmal, keresse fel ügyfélszolgálatunkat.

Hasznos tudnivalók az e-Iroda használatához


Lépjen be Kamarai nyilvántartási száma és jelszava megadásával!
Emlékezzen rám