Országos hírek

Eddig sikerrel vette az akadályokat az agrárgazdasági kamara, a jövő legfontosabb kérdése a precíziós gazdálkodás hazai elterjesztése és a vízgazdálkodás megreformálása lesz – mondta Jakab István, a Magyar Gazdakörök és Gazdaszövetkezetek elnöke, az Országgyűlés alelnöke a NAKlapnak adatott interjújában.


– Berobbant az agráriumba is az informatika, fontosnak tartja a precíziós gazdálkodás hazai elterjesztését?
– Meggyőződésem, hogy a szükséges tudás, információ és infrastruktúra már rendelkezésre áll. A Magosz és az agrárgazdasági kamara arra törekszik, hogy megismertesse a gazdálkodókkal a technológiai robbanás okozta speciális tudást, ami a precíziós termelés elterjesztéséhez is szükséges. Ez azért fontos, mert e nélkül például a fehérjeprogramunk sem lehet sikeres.


– Jó ideje hangoztatott cél a GMO-mentesség melletti fehérje-önellátás…
– És el is indult, korszerű fajtákkal és komoly termelési tapasztalatokkal rendelkezünk. Tavaly 61 ezer hektáron és 180 ezer tonnát meghaladó mennyiséget termeltünk szójából. Készen állunk arra, hogy elegendő mennyiségű fehérjét állítsunk elő. Ha már a szocialisták idején lebontották a cukorgyártási kapacitásokat, s ezzel leépült a termelés is, annak helyére be lehetne lépni a nagyobb fehérjetartalmú növények termesztésével, ilyen lehet a szója.


– Amely viszont elég nagy vízigénnyel bír, s mint tudjuk, a vízgazdálkodás továbbra sem hazánk erőssége, lesz előrelépés e téren?
– Ahhoz, hogy a tavalyi kiváló szójatermést betakaríthassuk, valóban a szerencse is kellett, mert jó eloszlásban volt elegendő csapadék. Ugyanakkor bármennyire is elkötelezett a magyar kormány, az ágazati szereplők nélkül ezt az ügyet nem lehet rendezni. Sokat dolgoztunk azon, hogy miként lehet a vízügyi létesítményeket a gazdák érdekében működtetni, s végül el kellett fogadnunk, hogy e téren a tulajdonviszonyokat nem tudjuk rendezni. Vagyis az állami csatorna marad köztulajdonban, az önkormányzati marad önkormányzati, s a magántulajdon is természetesen érintetlen marad. Stratégiai javaslatunk ezért az, hogy a működtetés közérdekből legyen állami, és a vízhasznosításra, az azzal való gazdálkodásra a gazdáknak egymással együttműködve legyen lehetőségük. Első lépésben minimum ötszázezer hektárra kell emelni az öntözött területek nagyságát, amelyhez gazda-együttműködésre is szükség van. Ha ezt nem sikerül meglépni, nem leszünk képesek végrehajtani a fehérjeprogramot és az ipari zöldségtermesztés, illetve a gyümölcstermelés is lemarad a világpiaci küzdelemben.


– Mi lenne mindennek a haszna?
– Az agrárgazdaság 2015-ben mínusz 0,2, 2016-ban pedig 0,6 százalék fölötti mértékben járult hozzá a GDP-hez. És ez a 0,8 százalékos növekmény lényegében csak az időjáráson múlott. Az arányokat az előállított mezőgazdasági alapanyagok értékére átszámítva azt láthatjuk, hogy csak a kukoricánál 150 milliárd forint, a kalászosok esetében pedig 80 milliárd forint többlet keletkezett. Az öntözés rendezésével az agrárgazdaság termelési értéktöbblete elérheti az évi 250–300 milliárd forintot.


– A vízgazdálkodási stratégia, amely a napokban kerül a kormány elé, megfogalmaz konkrét határidőket és összegeket? (A stratégiára vonatkozó kormányhatározat az interjú után jelent meg - a szerk.)
– Néhány hónapon belül a végleges döntés is megszülethet. Különböző lépések vannak, például a Vidékfejlesztési Programban az öntözővíz hasznosítására vonatkozó pályázatok szerepelnek, ez ötvenmilliárd forintos nagyságrendet jelent, de a KEHOP-ban és más jogcímeken, amelyekből ár- és belvízvédelmi rendszerek kialakítására biztosít az unió forrásokat, 300–500 milliárd forintot is költhetünk e fejlesztésekre. Tehát ár- és belvízvédekezésre uniós forrás áll rendelkezésre, s ahol a belvizet elvezetem, ott az öntözővizet is be tudom vezetni. Azt kell átgondolni, hogy a költségvetésnek melyik hoz nagyobb bevételt, ha növeljük harminc százalékkal, vagyis közel nyolcszázmilliárd forinttal az agrárkibocsátást, vagy a vízdíjból behajtunk pár száz millió forintot. Ennek megfelelően javaslatunk az, hogy a vízért legfeljebb annyit követeljen meg az állam, amennyit az uniós kötelezettség minimálisan előír.


– Az említett öntözésfejlesztési forrást eddig alig vették igénybe a gazdálkodók, mi ennek az oka?
– Nem véltetlen, hogy kevés pályázatot nyújtottak be. Azért,mert ahhoz, hogy a gazda egy öntözésfejlesztési beruházást megvalósítson, ahhoz a jelenlegi bürokratikus viszonyok mellett egy hihetetlen procedúrán kell átesnie, mire benyújtja pályázatát. Ezt egy kisebb gazdálkodó kevésbé tudja végigvinni, e téren elengedhetetlen az egyszerűsítés.


– A belvízgondok már most kevésbé jelentkeznek, ez már az elindult átalakítások eredménye?
– Valóban érdemleges változások történtek. A vízügyi létesítmények jelentős részét működőképes állapotba hozták, a közmunkaprogramnak köszönhetően ma már azt lehet mondani, hogy áramlik a víz a csatornákba, az azok végén lévő átemelő szivattyúk működnek és ezért van az, hogy például a tavalyi kimondottan veszélyes időjárás ellenére legfeljebb negyvenezer hektárt borított a belvíz, s az is folyamatosan csökken. De a 2010 előtti években jellemzően 120–130 ezer hektár került víz alá, használhatatlanná téve az adott területeket.

Jakab István


– Az unió mindinkább a környezetvédelem felé fordult az agrártámogatások terén is. Mire számít e téren 2020 utánra?
– A KAP félidős felülvizsgálata most zajlik, a bizottság kialakított egy kérdőívet, így a saját véleményünk is ott lehet a döntésekben. De jó hír, hogy az uniós érdekképviseletek szövetségében Kis Miklós személyében alelnököt adunk a Copa-Cogecába. Meggyőződésem, hogy közös agrárpolitikára szükség van, ha elmaradna a mai termelés, a vidék és környezetünk állapota is súlyos mértékben károsodna. A 2020 utáni támogatási rendszer esetében egyébként az a legfontosabb, hogy drasztikusan le kell csökkenteni az adminisztrációt, a különböző folyamatokat, tiszta, világos szabályokat kell alkotni, amiket mindenki be tud tartani.


– A madárinfluenza által érintett régiókban számíthatnak az érintettek a közvetett károk enyhítésére?
– A közvetlen károkat természetesen kifizetik, a közvetettek esetében még zajlik az egyeztetés. A feldolgozók helyzetét nem sikerült rendezni, pedig ha az alapanyag-ellátás hiányában kénytelenek leállni, az nekik is felér egy természeti katasztrófával. Vagyis e téren egyeztetések vannak, eredményeket még nem látunk.


– Állattartásnál maradva, a sertésstratégia nem váltotta be a reményeket.
– A sertésállomány duplázásáról volt szó, van kedvező elmozdulás, ám az meg sem közelíti a célokat.


– Mi okozta a megbicsaklást?
– Az orosz embargó nagyon negatívan hatott. Nemcsak azért, mert kiesett a magyar export, amit Oroszországnak szántunk, és semmivé vált a korábbi nagyon intenzív piacépítő munka, hanem azért is, mert a nagyobb termelési színvonalon működő uniós országokból támogatott termékként jelentek meg nálunk is e termékek, vagyis saját piacainkon vertek meg.


– Most, hogy a kínai piacokat az egész unió felfedezte, javulhat a helyzet?
– Az egyik, sok nehézségen átesett cég, a Pápai Hús talpra állítása után az ázsiai piacokon megfelelő versenytársként fog megjelenni a magyar sertés, ami a teljes ágazatra kedvezően fog hatni.


– Sikeresnek tartja a 2010 óta eltelt időt, vagyis a második Orbán-kormány óta eltelt időszakot az agrárium szempontjából?
– Én még gazdaembert dicsekedni nem hallottam, s ez nekem sem kenyerem. De a tények önmagukért beszélnek. Az említett időszakban az agrárkibocsátásunk több mint ötven százalékkal nőtt, a kivitelünk közel ugyanilyen arányban bővült, ma már meghaladja a nyolcmilliárd eurót. Mindez jelentős eredmény, azonban, ha azt vizsgáljuk, hogy most hol tartunk a lehetőségek kihasználásában, akkor nagy jóindulattal állíthatom azt, hogy félúton járunk. Most jutottuk oda, hogy az uniós források jól hasznosuljanak. Az előző ciklusban a gazdaságok  fejlesztésére a források alig 16 százaléka, a mostaniban hatvan százaléka jut, miközben a teljes kifizetési rendszert megreformáltuk, s így könnyebben tudnak élni ezen lehetőségekkel.


– Az agrárgazdasági kamarának sikerült betöltenie kitűzött szerepét?
– Négy év alatt hatalmas építkezésen, fejlődésen ment át, úgy, hogy már az első pillanattól kezdve élesben kellett dolgozni, amit magas színvonalon meg is tettek. A testület eddigi feladatait jól elvégezte, most következhet a finomhangolás, hogy a kamara tagjai számára olyan, a gazdaságfejlesztéssel összefüggő lehetőségeket teremtsen, aminek a vége az, hogy a különböző piacokon szervezetten tudjanak megjelenni. A testület abban is partner, hogy az egyes ágazatokban, így a feldolgozás területén is úgy valósuljanak meg a fejlesztések, hogy a gazdálkodók maguk is tulajdonossá válhassanak. A profit egy része is vissza kell kerüljön a gazdákhoz, mert ez adja hosszú távon a stabilitást.

 


(NAKlap, 2017. márciusi szám) (fotó: Gyulai Tóth Zoltán/NAK)

Címkék:

Kapcsolat

Nemzeti Agrárgazdasági Kamara

Székhely: 1115 Budapest, Bartók Béla út 105-113. (Bartók Udvar)

Adószám: 18399257-2-43

E-mail: ugyfelszolgalat@nak.hu

Zöld szám: +36 80 900 365

Személyes ügyfélfogadás

 

Falugazdász iroda elérhetősége

ŐSTERMELŐ, ŐCSG KERESŐ

Youtube

Facebook

LinkedIn

Instagram

X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
  • TagnyilvántartásTagnyilvántartásban szereplő adatok megtekintése, módosítás bejelentése.
  • Tagdíj ügyintézésTagdíjjal kapcsolatos ügyintézés, korrekciós felület, online fizetés, bizonylatok letöltése
  • Ügyfélszolgálati ügyekTagsággal, tagdíjjal kapcsolatos ügyek intézése, egyenleginformáció, illetve egyéb kérdések és kérések ami a tagságot érintik.
  • SzaktanácsadásSzaktanácsadói tevékenységgel kapcsolatos adatok megtekintése, módosítások kezdeményezése, akkreditált rendezvények listájának elérése.
  • Őstermelői/ ŐCSG nyilvántartással kapcsolatos ügyekAz őstermelők és az őstermelők családi gazdasága nyilvántartásba vételével, adatmódosítással, törléssel kapcsolatos ügyintézési elérhetőségek.
  • Családi mezőgazdasági társaságok nyilvántartásával kapcsolatos ügyintézésA családi mezőgazdasági társaságok minősítés kérelmezésének, adatmódosítás bejelentésének, minősítés törlésének ügyintézési elérhetősége.
  • Mezei őrszolgálatokElektronikus ügyintézés önkormányzatoknak a mezei őrszolgálatok nyilvántartásával és a fenntartásukhoz nyújtott állami hozzájárulás iránti kérelmek benyújtásához.
  • 1 ha alatti belterületi telkek mezőgazdasági művelésének igazolásaAz 1 hektár alatti, művelés alól kivett belterületi telkek szőlő, szántó, gyümölcsös, kert művelési ág szerinti megművelésének igazolása iránti kérelmek benyújtása elektronikus úton.
  • Duális képzőhelyek nyilvántartásba vételi kérelemA gazdálkodó szervezetek elektronikus úton is benyújthatják kérelmüket a duális képzőhelyek nyilvántartásába történő felvételükre.
  • Földművesek / Mezőgazdasági termelő szervezetekFöldműves nyilvántartásba vételhez igazolás kiállítása természetes személy esetében arról, hogy a természetes személy kérelmező a mezőgazdasági tevékenységet a kérelem benyújtását megelőző öt évből legalább három évben saját nevében és saját kockázatára folyamatosan folytatta, de az árbevétel - a három év alatt vagy ennek években meghatározott részében - azért maradt el, mert a mező-, erdőgazdasági célú beruházás még nem hasznosulhatott, illetőleg arról, hogy a szervezet legalább egy vezető tisztségviselője vagy a cégvezetője 3 éves üzemi gyakorlattal rendelkezik.
  • Kamarai meghatalmazásKamarai meghatalmazás létesítésének lehetősége az ügyfél számára elektronikus úton. A kamarai meghatalmazás alapján a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara eljárhat ügyfelei érdekében az agrártámogatásokkal kapcsolatos elektronikus ügyintézésben.
  • Okmányhitelesítés kérelemSzármazási bizonyítványok hitelesítése, kiadása, egyéb kereskedelmi dokumentumok láttamozása, valamint ezek nyilvántartása.
  • Szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzék pályázati űrlapjaPályázati lehetőség a szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzékbe kerüléshez, az agrár duális képzőhelyek nyilvántartásba-vételénél szakértői feladatok ellátása érdekében.
  • Vizsgafelügyelői névjegyzékPályázat benyújtása a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara által nyilvántartott viszgafelügyelői névjegyzékbe.
  • Egyéb NAK megkeresésNAK együttes védjegy használata, Jogsegélyszolgálat, Közérdekű adat megismerési iránti igény, Közhiteles adatbázisban való adatjavítás kérés, Védjegy bejelentés, Egyéb (Egyéb típusú ügy(menet) indítása előtt kérjük, győzödjön meg róla, hogy fenti választható űrlap kategóriák között, nincs-e megfelelő, mert konkrét ügytípus választással az ügyintézési idő jelentősen csökkenthető!)
X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
X

E-ÜGYINTÉZÉS KAMARAI BELÉPÉS

...
Az e-Iroda felületre történő belépést követően tagságával és tagdíjával kapcsolatos ügyeket intézhet. Amennyiben szaktanácsadói tevékenységet végez, úgy a belépést követően tevékenységéhez kapcsolódó adatai is megjelennek.

Ha Ön még nem rendelkezik Kamarai nyilvántartási számmal, keresse fel ügyfélszolgálatunkat.

Hasznos tudnivalók az e-Iroda használatához


Lépjen be Kamarai nyilvántartási száma és jelszava megadásával!
Emlékezzen rám