Jogszabályi összefoglaló

A módosítást elsődlegesen a kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer átalakítása indokolja.

2022. november 2-án került benyújtásra a hulladékgazdálkodással összefüggő egyes törvények módosításáról szóló T/1848 javaslat, majd egy hónappal rá az egységes javaslat. Az alapvető uniós jogi keret a Hulladék Keretirányelv (2008/98/EK), amelynek legutóbbi módosítása a körforgásos gazdaságról szóló intézkedéscsomag részeként a 2018/851/EU irányelvvel történt meg. A módosító irányelv szigorította a hulladék megelőzésére vonatkozó szabályokat és többek között új célokat határozott meg a települési hulladék újrafeldolgozását illetően (2025-re a települési hulladék tömegének legalább 55 százalékát, 2030-ra 60 százalékát, 2035-re pedig 65 százalékát kell újrahasznosítani). Ezen kívül 2025. január 1-ig előírja a tagállamoknak a háztartásokban keletkező textil- és veszélyes hulladék szelektív gyűjtésének megoldását, valamint 2023. december 31-ig a biohulladék szelektív gyűjtését, illetve helyben feldolgozását (komposztálását). A Hulladék Keretirányelv felülvizsgálatát az Európai Bizottság 2023-ra tervezi, melynek érdekében 2022 júliusában nyilvános konzultációt indított.

Agrár- és élelmiszeripari szereplők számára a kiegészítő irányelvek közül a legfontosabbak a csomagolási hulladékok kezeléséről a 94/62/EK irányelv, valamint az egyszer használatos műanyag hulladékokról szóló 2019/904/EU irányelv.

Magyarországon a hulladékgazdálkodásról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény értelmében a hulladékgazdálkodási feladatok megoszlanak az állam és az önkormányzatok között. A törvény 2021-ben módosult, mellyel fontos változás történt, és ennek értelmében a feladatelosztást immáron növekvő állami szerepvállalással és az állami feladatokba magánfelek bevonásával kívánják megoldani koncessziós jog gyakorlása útján. A települési önkormányzatoknak innentől kezdve már csak a köztisztasági feladatok ellátásában lesz szerepe.

Az új koncessziós modell 2023. június 30-tól kerül majd bevezetésre. Ebben a rendszerben a kiterjesztett gyártói felelősség lényege, hogy a gyártó vállán nyugszik a termékéből keletkezett hulladékra vonatkozó hulladékkezelési kötelezettség, aminek okán pénzügyi hozzájárulást fizet, a hulladékgazdálkodást pedig ebből a forrásból a koncesszió jogosultja valósítja meg. Így több fontos dolog is történik egyszerre: az állami szerepvállalás kiesik a rendszerből, valamint a környezetvédelmi termékdíj egyetlen feladata a fogyasztói szokások befolyása lesz, ezen kívül már nem lesz megvalósítható az egyéni hulladékkezelés választása.

A javaslat szerint a „csekély kibocsátó” meghatározása esetében a módosítás megszünteti a korábbi tíz, a termékdíjas szabályozásban csak kilenc kategória szerinti mennyiségi határt, és kategóriákra történő bontás nélkül határozza meg e termékáramban a csekély mennyiség határát.

A termékdíj-kötelezettséggel érintett ügyletek köre kibővülne egy új ponttal, aminek értelmében a termékdíjköteles termék tulajdonjogának külföldön letelepedett gyártó által elektronikus kereskedelmi szolgáltatásként belföldre végfelhasználók részére történő átruházása is forgalomba hozatalnak minősül. Így megvalósul a versenysemlegesség az itthon és külföldön bejegyzett elektronikus kereskedelmi szolgáltatást folytató gazdálkodók között.

Kikerül a kötelezettségek köréből a kötelezettek nyilatkozattételi lehetősége, mert az egy korábbi módosítás miatt már megszűnt.

Agrártermelők esetén a javaslat alapján a termékdíj-átalány mértéke nem változik, így továbbra is úgy alakul, hogy a tárgyévet megelőző évben legfeljebb évi tízmillió forintos értékesítési nettó árbevételt elérő mezőgazdasági termelő termékdíj átalánya 2000 Ft/év. A tárgyévet megelőző évben évi tízmillió forintot meghaladó, azonban legfeljebb évi ötvenmillió forintos értékesítési nettó árbevételt elérő mezőgazdasági termelő termékdíj átalánya 7000 Ft/év, a tárgyévben kötelezetté váló mezőgazdasági termelő termékdíj átalánya 5000 Ft/év.

Átmeneti rendelkezések megfogalmazása is szükségessé vált, hiszen a kiterjesztett gyártói felelősség rendszerének átalakulása miatt az egyéni hulladékkezelés fogalma már nem lesz értelmezhető. Ennek megfelelően a 2023. július 1-je előtti időszakban keletkezett termékdíj-kötelezettséget a 2023. július 1-jét megelőzően hatályos rendelkezések szerint kell teljesítenie a kötelezettnek. A 2023. évre egyéni hulladékkezelést választó kötelezett a bevallási és megfizetési kötelezettségét 2023. december 31-ig – a hasznosítást végző szervezet 2023. október 31-ig a kötelezett részére kiadott igazolása alapján, és a kötelezettség keletkezésének napján hatályos szabályok szerint – teljesíti azzal, hogy az adómegállapítási időszaknak a 2023. január 1. és 2023. június 30. közötti időszakot kell tekinteni.

A termékdíjköteles termékek, anyagok köre kiegészül a „Dohányt, visszanyert dohányt, nikotint, illetve dohány- vagy nikotinpótlókat tartalmazó, égés nélküli belégzésre szánt termékek; az emberi szervezetbe való nikotinbevitelre szánt más nikotintartalmú termékek” körével.

A díjtételeket tartalmazó 2. számú táblázat esetében már nem szerepelnek külön a fém ital-csomagolószerek, a fém díjkötelezettsége egységesen 19Ft/kg lesz.

NAK/ Pető Krisztina

 

 

Címkék:

Kapcsolat

Nemzeti Agrárgazdasági Kamara

Székhely: 1115 Budapest, Bartók Béla út 105-113. (Bartók Udvar)

Adószám: 18399257-2-43

E-mail: ugyfelszolgalat@nak.hu

Zöld szám: +36 80 900 365

Személyes ügyfélfogadás

 

Falugazdász iroda elérhetősége

ŐSTERMELŐ, ŐCSG KERESŐ

Youtube

Facebook

LinkedIn

Instagram

X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
  • TagnyilvántartásTagnyilvántartásban szereplő adatok megtekintése, módosítás bejelentése.
  • Tagdíj ügyintézésTagdíjjal kapcsolatos ügyintézés, korrekciós felület, online fizetés, bizonylatok letöltése
  • Ügyfélszolgálati ügyekTagsággal, tagdíjjal kapcsolatos ügyek intézése, egyenleginformáció, illetve egyéb kérdések és kérések ami a tagságot érintik.
  • SzaktanácsadásSzaktanácsadói tevékenységgel kapcsolatos adatok megtekintése, módosítások kezdeményezése, akkreditált rendezvények listájának elérése.
  • Őstermelői/ ŐCSG nyilvántartással kapcsolatos ügyekAz őstermelők és az őstermelők családi gazdasága nyilvántartásba vételével, adatmódosítással, törléssel kapcsolatos ügyintézési elérhetőségek.
  • Családi mezőgazdasági társaságok nyilvántartásával kapcsolatos ügyintézésA családi mezőgazdasági társaságok minősítés kérelmezésének, adatmódosítás bejelentésének, minősítés törlésének ügyintézési elérhetősége.
  • Mezei őrszolgálatokElektronikus ügyintézés önkormányzatoknak a mezei őrszolgálatok nyilvántartásával és a fenntartásukhoz nyújtott állami hozzájárulás iránti kérelmek benyújtásához.
  • 1 ha alatti belterületi telkek mezőgazdasági művelésének igazolásaAz 1 hektár alatti, művelés alól kivett belterületi telkek szőlő, szántó, gyümölcsös, kert művelési ág szerinti megművelésének igazolása iránti kérelmek benyújtása elektronikus úton.
  • Duális képzőhelyek nyilvántartásba vételi kérelemA gazdálkodó szervezetek elektronikus úton is benyújthatják kérelmüket a duális képzőhelyek nyilvántartásába történő felvételükre.
  • Földművesek / Mezőgazdasági termelő szervezetekFöldműves nyilvántartásba vételhez igazolás kiállítása természetes személy esetében arról, hogy a természetes személy kérelmező a mezőgazdasági tevékenységet a kérelem benyújtását megelőző öt évből legalább három évben saját nevében és saját kockázatára folyamatosan folytatta, de az árbevétel - a három év alatt vagy ennek években meghatározott részében - azért maradt el, mert a mező-, erdőgazdasági célú beruházás még nem hasznosulhatott, illetőleg arról, hogy a szervezet legalább egy vezető tisztségviselője vagy a cégvezetője 3 éves üzemi gyakorlattal rendelkezik.
  • Kamarai meghatalmazásKamarai meghatalmazás létesítésének lehetősége az ügyfél számára elektronikus úton. A kamarai meghatalmazás alapján a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara eljárhat ügyfelei érdekében az agrártámogatásokkal kapcsolatos elektronikus ügyintézésben.
  • Okmányhitelesítés kérelemSzármazási bizonyítványok hitelesítése, kiadása, egyéb kereskedelmi dokumentumok láttamozása, valamint ezek nyilvántartása.
  • Szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzék pályázati űrlapjaPályázati lehetőség a szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzékbe kerüléshez, az agrár duális képzőhelyek nyilvántartásba-vételénél szakértői feladatok ellátása érdekében.
  • Vizsgafelügyelői névjegyzékPályázat benyújtása a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara által nyilvántartott viszgafelügyelői névjegyzékbe.
  • Egyéb NAK megkeresésNAK együttes védjegy használata, Jogsegélyszolgálat, Közérdekű adat megismerési iránti igény, Közhiteles adatbázisban való adatjavítás kérés, Védjegy bejelentés, Egyéb (Egyéb típusú ügy(menet) indítása előtt kérjük, győzödjön meg róla, hogy fenti választható űrlap kategóriák között, nincs-e megfelelő, mert konkrét ügytípus választással az ügyintézési idő jelentősen csökkenthető!)
X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
X

E-ÜGYINTÉZÉS KAMARAI BELÉPÉS

...
Az e-Iroda felületre történő belépést követően tagságával és tagdíjával kapcsolatos ügyeket intézhet. Amennyiben szaktanácsadói tevékenységet végez, úgy a belépést követően tevékenységéhez kapcsolódó adatai is megjelennek.

Ha Ön még nem rendelkezik Kamarai nyilvántartási számmal, keresse fel ügyfélszolgálatunkat.

Hasznos tudnivalók az e-Iroda használatához


Lépjen be Kamarai nyilvántartási száma és jelszava megadásával!
Emlékezzen rám