Jogszabályi összefoglaló

Új kormányrendelet váltja a 374/2014. (XII. 31.) Kormányrendeletet.

Sok évvel ezelőtt a tsz-be belépő tagoknak, a szövetkezet közös használatába került földje, ezt a földtulajdont nevezték ún. tagi részarány-földtulajdonnak (röviden: részarány).

Amikor az 1993. évi II. törvény alapján megindultak a részarány földkiadások, akkor számos esetben tulajdonostársak - nem ritkán igen nagyszámban – kerültek osztatlan közös tulajdonba a földkiadás során kialakított önálló ingatlanban.

Később megnyílt a lehetőség a részarány földkiadás során keletkezett ilyen osztatlan közös tulajdonok megszüntetésére irányuló kérelmeket előterjeszteni. Erre egészen 2012. június 1-éig volt lehetőség, majd 2014-ben megszületett a megosztás folyamtának részleteit tartalmazó kormányrendelet, amit most hatályon kívül helyezett és felváltott a Magyar Közlöny 45. számában megjelent 79/2025. (IV.17) Kormányrendelet.

2015-ben tehát elindultak a megosztási eljárások. A feladatot a földhivatalok országszerte, ütemezve végezték. A projektben közel 64 ezer, összesen 950 ezer hektár területű földrészlet, és mint egy 300 ezer kérelmező volt érintett.[1] A projekt lebonyolítója a Nemzeti Földügyi Központ (NFK) volt, a költséget a Magyar Állam viselte. Ez egy összetett és hosszadalmas eljárás volt, ami több, egymásra épülő hatósági és ún. szolgáltatási típusú cselekményekből állt és a megosztás teljes folyamatát magában foglalta. A végén az egyes területek kitűzése, bemutatása és birtokba adása is megtörtént.

Mivel 2024-ben az NFK megszűnt, beolvadt az Agrárminisztériumba, emiatt a még fennmaradó eljárások lefolytatásának feladata a fővárosi és vármegyei kormányhivatalokhoz került.

Mivel „a fővárosi és vármegyei kormányhivatalok, mint segítő közreműködők átveszik a korábbi nem hatósági cselekményeket, így a földmérő vállalkozói és jogi szolgáltatói feladatokat, ezért az eljárásra vonatkozó részletszabályok módosítása is elengedhetetlenné vált. A kormányrendelet – a fennmaradt, folyamatban lévő eljárások lezárásáig – biztosítja a szükséges, a korábbi szabályozáshoz képest bizonyos tekintetben egyszerűbb részletszabályokat.”[2]

A kormányrendelet 2025. április 17-én jelent meg a Magyar Közlöny 45. számában és a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.

 

NAK/dr. Farkas Diána

 

[1] forrás: https://www.foldhivatal.hu/content/view/236/183/

[2] a részarány földkiadás során keletkezett osztatlan közös tulajdon megszüntetésének részletes szabályairól szóló 79/2025. (IV. 17.) Korm. rendelet [3]

 

Címkék:

Kapcsolat

Nemzeti Agrárgazdasági Kamara

Székhely: 1115 Budapest, Bartók Béla út 105-113. (Bartók Udvar)

Adószám: 18399257-2-43

E-mail: ugyfelszolgalat@nak.hu

Zöld szám: +36 80 900 365

Személyes ügyfélfogadás

 

Falugazdász iroda elérhetősége

ŐSTERMELŐ, ŐCSG KERESŐ

Youtube

Facebook

LinkedIn

Instagram

X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
  • TagnyilvántartásTagnyilvántartásban szereplő adatok megtekintése, módosítás bejelentése.
  • Tagdíj ügyintézésTagdíjjal kapcsolatos ügyintézés, korrekciós felület, online fizetés, bizonylatok letöltése
  • Ügyfélszolgálati ügyekTagsággal, tagdíjjal kapcsolatos ügyek intézése, egyenleginformáció, illetve egyéb kérdések és kérések ami a tagságot érintik.
  • SzaktanácsadásSzaktanácsadói tevékenységgel kapcsolatos adatok megtekintése, módosítások kezdeményezése, akkreditált rendezvények listájának elérése.
  • Őstermelői/ ŐCSG nyilvántartással kapcsolatos ügyekAz őstermelők és az őstermelők családi gazdasága nyilvántartásba vételével, adatmódosítással, törléssel kapcsolatos ügyintézési elérhetőségek.
  • Családi mezőgazdasági társaságok nyilvántartásával kapcsolatos ügyintézésA családi mezőgazdasági társaságok minősítés kérelmezésének, adatmódosítás bejelentésének, minősítés törlésének ügyintézési elérhetősége.
  • Mezei őrszolgálatokElektronikus ügyintézés önkormányzatoknak a mezei őrszolgálatok nyilvántartásával és a fenntartásukhoz nyújtott állami hozzájárulás iránti kérelmek benyújtásához.
  • 1 ha alatti belterületi telkek mezőgazdasági művelésének igazolásaAz 1 hektár alatti, művelés alól kivett belterületi telkek szőlő, szántó, gyümölcsös, kert művelési ág szerinti megművelésének igazolása iránti kérelmek benyújtása elektronikus úton.
  • Duális képzőhelyek nyilvántartásba vételi kérelemA gazdálkodó szervezetek elektronikus úton is benyújthatják kérelmüket a duális képzőhelyek nyilvántartásába történő felvételükre.
  • Földművesek / Mezőgazdasági termelő szervezetekFöldműves nyilvántartásba vételhez igazolás kiállítása természetes személy esetében arról, hogy a természetes személy kérelmező a mezőgazdasági tevékenységet a kérelem benyújtását megelőző öt évből legalább három évben saját nevében és saját kockázatára folyamatosan folytatta, de az árbevétel - a három év alatt vagy ennek években meghatározott részében - azért maradt el, mert a mező-, erdőgazdasági célú beruházás még nem hasznosulhatott, illetőleg arról, hogy a szervezet legalább egy vezető tisztségviselője vagy a cégvezetője 3 éves üzemi gyakorlattal rendelkezik.
  • Kamarai meghatalmazásKamarai meghatalmazás létesítésének lehetősége az ügyfél számára elektronikus úton. A kamarai meghatalmazás alapján a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara eljárhat ügyfelei érdekében az agrártámogatásokkal kapcsolatos elektronikus ügyintézésben.
  • Okmányhitelesítés kérelemSzármazási bizonyítványok hitelesítése, kiadása, egyéb kereskedelmi dokumentumok láttamozása, valamint ezek nyilvántartása.
  • Szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzék pályázati űrlapjaPályázati lehetőség a szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzékbe kerüléshez, az agrár duális képzőhelyek nyilvántartásba-vételénél szakértői feladatok ellátása érdekében.
  • Vizsgafelügyelői névjegyzékPályázat benyújtása a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara által nyilvántartott viszgafelügyelői névjegyzékbe.
  • Egyéb NAK megkeresésNAK együttes védjegy használata, Jogsegélyszolgálat, Közérdekű adat megismerési iránti igény, Közhiteles adatbázisban való adatjavítás kérés, Védjegy bejelentés, Egyéb (Egyéb típusú ügy(menet) indítása előtt kérjük, győzödjön meg róla, hogy fenti választható űrlap kategóriák között, nincs-e megfelelő, mert konkrét ügytípus választással az ügyintézési idő jelentősen csökkenthető!)
X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
X

E-ÜGYINTÉZÉS KAMARAI BELÉPÉS

...
Az e-Iroda felületre történő belépést követően tagságával és tagdíjával kapcsolatos ügyeket intézhet. Amennyiben szaktanácsadói tevékenységet végez, úgy a belépést követően tevékenységéhez kapcsolódó adatai is megjelennek.

Ha Ön még nem rendelkezik Kamarai nyilvántartási számmal, keresse fel ügyfélszolgálatunkat.

Hasznos tudnivalók az e-Iroda használatához


Lépjen be Kamarai nyilvántartási száma és jelszava megadásával!
Emlékezzen rám