`

A NAK véleménye szerint a Brexit-tárgyalások lezárásáig ne folytatódjanak a Mercosur-egyeztetések. E tervezett megállapodás negatív következményei főként a hazai (és az uniós) marhahús- vagy baromfi-termelőket érintené.


Az uniós mezőgazdaság a világ egyik vezető élelmiszer-termelője, amely több mint 500 millió uniós polgár számára biztosítja az élelmezésbiztonságot. Nagyszámú munkahely függ a mezőgazdaságtól, akár az ágazaton belül (amely 22 millió ember számára biztosít munkát), vagy a szélesebb körű élelmiszerszektorban (a mezőgazdaság, az élelmiszer-előállítás és az ehhez kapcsolódó kereskedelmi és szolgáltató iparágak összesen hozzávetőleg 44 millió munkahelyet teremtenek). Az EU gazdálkodó közössége – köztük a magyarok is – elkötelezett az EU termelési modellje iránt. Mindazonáltal semmilyen körülmények között nem elfogadható a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara szerint, hogy ezek a normák gyengüljenek.
A Mercosur-országok (Argentína, Brazília, Paraguay, Uruguay) EU-ba irányuló értékesítési értékének mintegy felét olyan élelmiszer-termékek képezik, mint a hús, a szója, a kávé és a feldolgozott termékek. Európa elsősorban ipari termékeket küld a Mercosur-térségbe.


Érzékeny termékek köre


A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara több szempontból is aggályosnak tartja a jelenleg még folyó tárgyalások menetét. A Mercosur-csoportból származó termékeket nem lehet egy lapon említeni a közösségben megtermelt árukkal. A környezetvédelmi, állatjóléti és élelmiszerbiztonsági szabályozás terén óriásiak a különbségek. Emiatt a kamara már korábban is szorgalmazta, hogy az EU és a Mercosur-államok közötti tárgyalások során a magyar álláspont kialakításakor a hazai mezőgazdaság és élelmiszeripar védelme érdekében kiemelten kezeljék az ezekre a szektorokra hatással lévő pontokat. A szigorú uniós szabályok betartása jelentős többletköltségeket eredményez az EU termelőinek, míg ezek be nem tartása a harmadik országokban költségmegtakarítást és ezzel együtt olcsóbb árakat biztosít. Ezek a termékek bekerülve az EU piacára tönkre tehetik az EU termelőit, kiszolgáltatott helyzetbe és veszélybe sodorva az élelmiszer-ellátást és élelmiszer-biztonságot. Ezt a NAK határozottan elutasítja!

Az európai gazdálkodók már most küzdenek azért, hogy ne legyenek veszteségesek, az alacsony termelői árak és a magas inputköltségek ellenére. A nyomon követhetőségre, a fenntarthatóságra, az állatjólétre és az élelmiszer-biztonságra vonatkozó magas szintű szabályok betartása mellett kell az uniós mezőgazdasági termelőknek versenyképesebbé válniuk. A NAK egyetért azzal az európai igénnyel, miszerint ne vegyék bele a dél-amerikai országokkal való cserébe az érzékeny mezőgazdasági termékeket, mint például a marhahúst és az etanolt.

Az érzékeny ágazatokat érintő megállapodás ellentétes lenne az Európai Bizottságnak a versenyképesség javítására irányuló célkitűzéseivel és az EU stratégiájával, hogy fellendítsék a vidéki Európát növekedés és foglalkoztatás szempontjából. Ez a kereskedelmi megállapodás azonban várhatóan növeli a szegénységet, dömpinget eredményez és felgyorsítja az európai gazdálkodók hátrányát a piacon azzal, hogy a megállapodás következtében tisztességtelen versenybe kerülnek.

A NAK szerint a kereskedelmi megállapodás negatív hatással lenne az EU érzékenyebb mezőgazdasági termékeire, mint például a marhahús, a baromfi, a cukor és a narancslé. Magyarországon a sertés- és baromfitenyésztők, a méhészek, a csemegekukorica-termelők, valamint az etanolt és a bioüzemanyagot termelők szembesülnek leginkább a Dél-Amerikából származó behozatallal. A kamara szerint a szabadkereskedelmi megállapodás éppen azokon a területeken okozná a legnagyobb gondot, amelyek az elmúlt években kaptak erőre. A Mercosur-megállapodás negatív következményei főként a marhahús- vagy baromfi-termelőket érintené. Helyzetük azonban hatással van az egész élelmiszer-feldolgozó ágazat valamennyi vonatkozására.

A kamara teljesen egyetért a COPA-COGECA és a hazai szakmai szervezetek álláspontjával, melyek szerint minimálisra kell csökkenteni az EU-ba irányuló cukor-, baromfi-, etanol-és rizskereskedelmet, mert ezekből a termékekből már jelenleg is hatalmas mennyiségeket importáltunk ezekből az országokból és nem kaptunk kölcsönösséget a megállapodástervezetben más agrár-élelmiszeripari termékekre.

2016-ban a 246 ezer tonnányi uniós marhahúsimport több mint 75 százaléka a Mercosur-országokból származott (azon belül több mint a fele Brazíliából), nem kellene ezt tovább növelni. Ráadásul a marhahústermelés Európában már meghaladja a fogyasztást. A helyzetet súlyosbítja a vörös hús iránti kereslet csökkenése Európában. Az Európai Bizottság adatai szerint ma 10 százalékkal alacsonyabb, mint 2007-ben, és 2026-ra 16 százalékkal csökken. A marhahús nagy részét az Egyesült Királyságban fogyasztják. A britek kilépése is megkavarhatja a belső piacot, hiszen Írországnak – amely marhahúskivitelének több mint a fele ma Nagy-Britanniába kerül – a kieső többletet el kell adniuk más EU-országokban. A közelgő Brexitre általában véve is figyelniük kell az uniós szakembereknek, hiszen a britek a Mercosur-államoknak adott feltételeket hivatkozási alapul használhatják az EU-val kötendő megállapodásról szóló tárgyalásokon.


Felfüggeszteni a tárgyalásokat


Tekintettel a folyamatban lévő Brexit-tárgyalásokra, a KAP jövőjéről folytatott megbeszélésekre és az uniós költségvetésre nehezedő nyomások nagyfokú bizonytalanságaira, minden további engedményt elutasítanánk a Mercosur-megállapodás e szakaszában. Mindezek figyelembevételével a NAK véleménye, hogy a Brexit-tárgyalások lezárásáig ne folytatódjanak a Mercosur-egyeztetések.

A kereskedelmi megállapodás az EB javaslata szerint évi 99000 tonna marhahús (korábban 70 000 tonna) – ez hozzáadódik a 65 ezer tonna kanadai marhahúshoz, amely az idei évtől jelent meg a piacon –, 78000 tonna baromfihús, 78000 tonna sertéshús, 600000 tonna kukorica és 600000 tonna etanol vámmentes behozatalát jelentheti az európai piacra. A cukorra vonatkozóan az éves kvóta 150 000 tonna, de még mindig tonnánként 98 eurót kell fizetni érte, ami nehezen tud versenyezni a versenyképes európai cukorpiacon.


Kétséges élelmiszer-biztonság


Az egyik legnagyobb aggodalmat az élelmiszer-biztonság jelenti. A tavaly év eleji brazíliai húsbotrány is megerősítette a NAK által korábban már megfogalmazott aggályokat, ezért a kamara elvárja, hogy a tervezett megállapodásban részletesen határozzák meg azokat a követelményeket és biztosítékokat, amelyek garantálják, hogy csak a szigorú uniós szabályozásnak megfelelő termékek érkezhetnek be a harmadik országokból, köztük a Mercosur-országokból is az EU-ba. Továbbá a Mercosur-országok olcsóbb termékeinek beáramlása következtében a fogyasztók alacsonyabb élelmiszerárakat kaphatnak, de ezzel együtt alacsonyabb minőséget is. Az európai élelmiszer-termelés valószínű csökkenése és az importtermékek részesedésének emelkedésének következtében gyengülnek majd az élelmiszerbiztonsági megfelelések az EU piacán.


(NAK)

X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
  • TagnyilvántartásTagnyilvántartásban szereplő adatok megtekintése, módosítás bejelentése.
  • Tagdíj ügyintézésTagdíjjal kapcsolatos ügyintézés, korrekciós felület, online fizetés, bizonylatok letöltése
  • Ügyfélszolgálati ügyekTagsággal, tagdíjjal kapcsolatos ügyek intézése, egyenleginformáció, illetve egyéb kérdések és kérések ami a tagságot érintik.
  • SzaktanácsadásSzaktanácsadói tevékenységgel kapcsolatos adatok megtekintése, módosítások kezdeményezése, akkreditált rendezvények listájának elérése.
  • Őstermelői/ ŐCSG nyilvántartással kapcsolatos ügyekAz őstermelők és az őstermelők családi gazdasága nyilvántartásba vételével, adatmódosítással, törléssel kapcsolatos ügyintézési elérhetőségek.
  • Családi mezőgazdasági társaságok nyilvántartásával kapcsolatos ügyintézésA családi mezőgazdasági társaságok minősítés kérelmezésének, adatmódosítás bejelentésének, minősítés törlésének ügyintézési elérhetősége.
  • Mezei őrszolgálatokElektronikus ügyintézés önkormányzatoknak a mezei őrszolgálatok nyilvántartásával és a fenntartásukhoz nyújtott állami hozzájárulás iránti kérelmek benyújtásához.
  • 1 ha alatti belterületi telkek mezőgazdasági művelésének igazolásaAz 1 hektár alatti, művelés alól kivett belterületi telkek szőlő, szántó, gyümölcsös, kert művelési ág szerinti megművelésének igazolása iránti kérelmek benyújtása elektronikus úton.
  • Duális képzőhelyek nyilvántartásba vételi kérelemA gazdálkodó szervezetek elektronikus úton is benyújthatják kérelmüket a duális képzőhelyek nyilvántartásába történő felvételükre.
  • Földművesek / Mezőgazdasági termelő szervezetekFöldműves nyilvántartásba vételhez igazolás kiállítása természetes személy esetében arról, hogy a természetes személy kérelmező a mezőgazdasági tevékenységet a kérelem benyújtását megelőző öt évből legalább három évben saját nevében és saját kockázatára folyamatosan folytatta, de az árbevétel - a három év alatt vagy ennek években meghatározott részében - azért maradt el, mert a mező-, erdőgazdasági célú beruházás még nem hasznosulhatott, illetőleg arról, hogy a szervezet legalább egy vezető tisztségviselője vagy a cégvezetője 3 éves üzemi gyakorlattal rendelkezik.
  • Kamarai meghatalmazásKamarai meghatalmazás létesítésének lehetősége az ügyfél számára elektronikus úton. A kamarai meghatalmazás alapján a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara eljárhat ügyfelei érdekében az agrártámogatásokkal kapcsolatos elektronikus ügyintézésben.
  • Okmányhitelesítés kérelemSzármazási bizonyítványok hitelesítése, kiadása, egyéb kereskedelmi dokumentumok láttamozása, valamint ezek nyilvántartása.
  • Szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzék pályázati űrlapjaPályázati lehetőség a szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzékbe kerüléshez, az agrár duális képzőhelyek nyilvántartásba-vételénél szakértői feladatok ellátása érdekében.
  • Vizsgafelügyelői névjegyzékPályázat benyújtása a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara által nyilvántartott viszgafelügyelői névjegyzékbe.
X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
X

E-ÜGYINTÉZÉS KAMARAI BELÉPÉS

...
Az e-Iroda felületre történő belépést követően tagságával és tagdíjával kapcsolatos ügyeket intézhet. Amennyiben szaktanácsadói tevékenységet végez, úgy a belépést követően tevékenységéhez kapcsolódó adatai is megjelennek.

Ha Ön még nem rendelkezik Kamarai nyilvántartási számmal, keresse fel ügyfélszolgálatunkat.

Hasznos tudnivalók az e-Iroda használatához


Lépjen be Kamarai nyilvántartási száma és jelszava megadásával!
Emlékezzen rám