`

Az utóbbi időben több olyan kedvező folyamat indult el a Kínai Népköztársaságban, amelyek bővíthetik az ország iránt érdeklődő magyar élelmiszeripari szereplők exportlehetőségeit, főként az állati eredetű élelmiszerek terén.

A Kínai Népköztársaság régóta fontos felvevőpiaca a magyarországi élelmiszerexportnak. Kiváló kormányzati és gazdasági kapcsolatainknak köszönhetően (jelenleg két mezőgazdasági szakdiplomata és három külgazdasági szakdiplomata állomásozik itt), illetve az érintett vállalkozások növekvő aktivitásának eredményeként az agrár/élelmiszerexportunk több mint öt éve dinamikusan bővül. A kedvező képet árnyalja ugyanakkor, hogy Kína jelentős késéssel, csak 2018-ban oldotta fel a Magyarországon megjelent madárinfluenza következtében bevezetett átmeneti korlátozásokat.

A magyar hatóság által sikeresen megfékezett madárinfluenza-járvány mellett továbbra is nehézséget jelent az afrikai sertéspestis (ASP) magyarországi jelenléte következtében bevezetett kínai exporttilalom. Az ASP okozta piackorlátozások jelentősen visszavetették a magyar cégek exportteljesítményét. Az utóbbi időben azonban olyan változásokat tapasztalhatunk, amelyek bővíthetik a kínai piac iránt érdeklődő magyar vállalatok exportlehetőségeit.
Kínában eddig több hatóság felelt az egyes országok és a külföldi élelmiszeripari vállalatok regisztrációjáért és engedélyezéséért. Annak érdekében, hogy az engedélyezési folyamatokat felgyorsítsák, az országok és üzemek engedélyezése a miniszteri szintű hatáskörrel rendelkező Kínai Vámügynökséghez (GACC) került.

A folyamatnak már látszanak a részeredményei. Az átszervezésnek, és persze a magyar Agrárminisztérium több évi munkájának köszönhetően, 2019 áprilisában Magyarország és Kína között megszületett a baromfihús exportjának folyamatait szabályozó bilaterális protokoll, amely megalapozza a magyar cégek jövőbeni lehetőségeit. A protokollban rejlő lehetőségek kiaknázásához mindenképpen szükséges, hogy a baromfifeldolgozó cégek felismerjék a kínai piacban rejlő potenciált, és minél többen jelentkezzenek az exportra.

A kínai piacnyitást az a tény is felgyorsíthatja, hogy a kínai fogyasztók biztonságos ellátásához egyre nagyobb mennyiségű importárura, valamint helyettesítő termékre, pl. egyéb állatfajokból származó húsokra is szükség van. Ennek elsődleges oka, hogy a Kínában megjelent ASP a sertésállomány drasztikus csökkenését eredményezte, és ellátási zavarokat okozott. Az óriási igény a jelenleg szünetelő magyar sertéshús-szállítások újbóli engedélyezését is felgyorsíthatja.

A különböző állati eredetű termékek kiszállításához elengedhetetlen országengedélyek, és az üzemi szintű regisztráció ugyanakkor nem elegendő a sikeres exporttevékenységhez. Az Agrárminisztérium valamint a Külgazdasági és Külügyminisztérium évtizednyi munkájának köszönhetően 10 termékkategóriában megvan az engedély a kiszállításra (pl. marhahús, tej/tejtermékek, vízibaromfihús), ugyanakkor több árufajtánál csak részsikerekről számolhatunk be. A magyar kormány szerteágazó tevékenységével, különböző szervezetek közreműködésével (Nemzeti Agrárgazdasági Kamara, Agrármarketing Centrum, HEPA Zrt. attaséi hálózat) hathatósan tudja segíteni a magyar vállalkozások külpiaci terjeszkedését, azonban ahhoz, hogy a kiváló magyar élelmiszerek Kínába irányuló exportvolumene jelentősen bővüljön, a cégeknek maguknak is mélységében ismerniük kell a helyi kultúrát. Amennyiben ez saját forrásból és tudásból nem megvalósítható, számos olyan tanácsadó cég áll rendelkezésre, akik a kínai piacot mélységében ismerik, és helyben is tudják a cég érdekeit képviselni.
A keleti nyitás politikája továbbra is meghatározó a kormány exporttevékenységében, vagyis a vállalkozások továbbra is hathatós támogatásra számíthatnak a kínai expanzióra vonatkozóan. A kormányzati szándék megvan, és kedvező folyamatok zajlanak, nem szabad elfelejteni, hogy a türelem továbbra is kulcskérdés a kínai piacon. 2-3 év is kellhet a vállalkozások stabil piaci jelenlétének megteremtéséhez.

Racskó Tamás/NAK

X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
  • TagnyilvántartásTagnyilvántartásban szereplő adatok megtekintése, módosítás bejelentése.
  • Tagdíj ügyintézésTagdíjjal kapcsolatos ügyintézés, korrekciós felület, online fizetés, bizonylatok letöltése
  • Ügyfélszolgálati ügyekTagsággal, tagdíjjal kapcsolatos ügyek intézése, egyenleginformáció, illetve egyéb kérdések és kérések ami a tagságot érintik.
  • SzaktanácsadásSzaktanácsadói tevékenységgel kapcsolatos adatok megtekintése, módosítások kezdeményezése, akkreditált rendezvények listájának elérése.
  • Őstermelői/ ŐCSG nyilvántartással kapcsolatos ügyekAz őstermelők és az őstermelők családi gazdasága nyilvántartásba vételével, adatmódosítással, törléssel kapcsolatos ügyintézési elérhetőségek.
  • Családi mezőgazdasági társaságok nyilvántartásával kapcsolatos ügyintézésA családi mezőgazdasági társaságok minősítés kérelmezésének, adatmódosítás bejelentésének, minősítés törlésének ügyintézési elérhetősége.
  • Mezei őrszolgálatokElektronikus ügyintézés önkormányzatoknak a mezei őrszolgálatok nyilvántartásával és a fenntartásukhoz nyújtott állami hozzájárulás iránti kérelmek benyújtásához.
  • 1 ha alatti belterületi telkek mezőgazdasági művelésének igazolásaAz 1 hektár alatti, művelés alól kivett belterületi telkek szőlő, szántó, gyümölcsös, kert művelési ág szerinti megművelésének igazolása iránti kérelmek benyújtása elektronikus úton.
  • Duális képzőhelyek nyilvántartásba vételi kérelemA gazdálkodó szervezetek elektronikus úton is benyújthatják kérelmüket a duális képzőhelyek nyilvántartásába történő felvételükre.
  • Földművesek / Mezőgazdasági termelő szervezetekFöldműves nyilvántartásba vételhez igazolás kiállítása természetes személy esetében arról, hogy a természetes személy kérelmező a mezőgazdasági tevékenységet a kérelem benyújtását megelőző öt évből legalább három évben saját nevében és saját kockázatára folyamatosan folytatta, de az árbevétel - a három év alatt vagy ennek években meghatározott részében - azért maradt el, mert a mező-, erdőgazdasági célú beruházás még nem hasznosulhatott, illetőleg arról, hogy a szervezet legalább egy vezető tisztségviselője vagy a cégvezetője 3 éves üzemi gyakorlattal rendelkezik.
  • Kamarai meghatalmazásKamarai meghatalmazás létesítésének lehetősége az ügyfél számára elektronikus úton. A kamarai meghatalmazás alapján a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara eljárhat ügyfelei érdekében az agrártámogatásokkal kapcsolatos elektronikus ügyintézésben.
  • Okmányhitelesítés kérelemSzármazási bizonyítványok hitelesítése, kiadása, egyéb kereskedelmi dokumentumok láttamozása, valamint ezek nyilvántartása.
  • Szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzék pályázati űrlapjaPályázati lehetőség a szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzékbe kerüléshez, az agrár duális képzőhelyek nyilvántartásba-vételénél szakértői feladatok ellátása érdekében.
  • Vizsgafelügyelői névjegyzékPályázat benyújtása a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara által nyilvántartott viszgafelügyelői névjegyzékbe.
  • Egyéb NAK megkeresésNAK együttes védjegy használata, Jogsegélyszolgálat, Közérdekű adat megismerési iránti igény, Közhiteles adatbázisban való adatjavítás kérés, Védjegy bejelentés, Egyéb (Egyéb típusú ügy(menet) indítása előtt kérjük, győzödjön meg róla, hogy fenti választható űrlap kategóriák között, nincs-e megfelelő, mert konkrét ügytípus választással az ügyintézési idő jelentősen csökkenthető!)
X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
X

E-ÜGYINTÉZÉS KAMARAI BELÉPÉS

...
Az e-Iroda felületre történő belépést követően tagságával és tagdíjával kapcsolatos ügyeket intézhet. Amennyiben szaktanácsadói tevékenységet végez, úgy a belépést követően tevékenységéhez kapcsolódó adatai is megjelennek.

Ha Ön még nem rendelkezik Kamarai nyilvántartási számmal, keresse fel ügyfélszolgálatunkat.

Hasznos tudnivalók az e-Iroda használatához


Lépjen be Kamarai nyilvántartási száma és jelszava megadásával!
Emlékezzen rám