Az almaszüret itthon már augusztus közepén megkezdődött és októberig tart, A magyar étkezési és ipari alma iránt megnőhet a kereslet külföldön is. A belföldi népszerűsítés érdekében a NAK almafogyasztást ösztönző kampányt indít októberben.
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) almatermesztők és kiskereskedelmi áruházláncok részére szervezett szakmai megbeszélést a hazai a nemzetközi almatermesztéssel, piaci helyzettel kapcsolatban. Mint a 2017. augusztus 21-i tanácskozáson elhangzott, a meleg időjárás miatt már korán, augusztus közepén megkezdődött a gyümölcs szedése, a szüret októberig folyamatos. Idén mintegy 500-550 ezer tonna alma termése várható hazánkban, melyből 150-200 ezer tonna az étkezési (az esetlegesen elnyúló kánikula miatt ez a mennyiség akár kevesebb is lehet). A magyar fogyasztók körében hagyományosan a legnépszerűbb fajta a Gála, a Golden, a Jonagold, az Idared, a Jonathan és a Red delicious. Az almások több mint kétharmada Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében található.
A magyarországi almásokat az uniós átlagnál valamivel kisebb aszály- és fagykárok érték, ezért a magyar étkezési és ipari alma iránt megnőhet a kereslet külföldön is. Mint a tanácskozáson elhangzott, keresleti piac várható (kitekintő a keretes részben), a múlt évinél magasabb termelői árakkal.
Ugyanakkor a NAK felhívja a termelők figyelmét arra, hogy ne hagyják megtéveszteni magukat, az idén várható nagyobb kereslet és jobb termelői árak ellenére az ágazatban folytatódnia kell a szerkezetátalakításnak, technológiai fejlesztéseknek, a jövőben jelentősen növelni kell az étkezési alma arányát az iparival szemben. A hazai fajta- és ültetvényszerkezet 25 éve gyakorlatilag csak minimálisan változott, csupán az ültetvényterület 20-25 százaléka mondható korszerűnek. Továbbá a munkaerő-igényes ágazatot a munkaerő-hiány jelentősen hátrányos helyzetbe hozza, amihez számos termelő a közfoglalkoztatás és a szezonális mezőgazdasági munka könnyebb és motivált átjárásában látja az egyik megoldást. A versenyképességhez jelentős fejlesztésekre van szükség, ehhez a NAK minden szakmai segítséget megad a gazdálkodóknak.
A NAK idén – a már zajló gomba- és dinnyekampány mellett – az alma fogyasztását ösztönző kampányt is indít. Ez október közepén indul és másfél hónapon át tart, hét kiskereskedelmi áruházlánccal és az Agrármarketing Centrummal együttműködésben. A kampány célja, hogy felhívja a fogyasztók figyelmét a jó minőségű hazai almára, és megismertesse a vásárlókkal a fajtaválasztékot. Az alma beltartalmi értékei kiválóak, ennek ellenére szerte a világon csökken a fogyasztása; míg itthon is korábban évente mintegy 30 kg/fő volt, ma már ennek csak a fele. Az induló kampány a termelők piacainak stabilizálását is szolgálja.
Kevesebb az alma
Az EU-ban hazánk a hetedik legnagyobb almatermő-területtel rendelkezik, SAPS-adatok szerint 25 ezer hektárral. Magyarországnál csak Lengyelország (165 ezer hektár), Románia, Olaszország, Franciaország és Spanyolország, Németország rendelkezik nagyobb területtel. Az unióban 9343 ezer tonna az idénre várható becsült termésmennyiség, ami az elmúlt három év átlagához képest 2,7 millió tonnás kiesést jelent (-23 százalék).
(NAK)