Október 20-án kezdődik és egy hónapon át tart a hazai alma vásárlására buzdító kampány. A kamara szerint hosszú távú cél, hogy a hazai termelésben az étkezési alma aránya növekedjen.
A feladat adott a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara, az Agrármarketing Centrum és a Földművelésügyi Minisztérium előtt: közösen összefogva rendezték meg tavaly az almafogyasztást ösztönző kampányt, és ezt mindannyian sikeresnek minősítették. Ami számszerűsítve annyit jelent, hogy 2016-ban közel 20 ezren nagyjából 6 tonna almát kóstoltak meg a kampány ideje alatt… Hogy mennyi almát mennyien is vettek, arról nincs adat, de mivel az alma népszerű gyümölcs – évente 15 kg/fő az elfogyasztott mennyiség –, így valószínűleg sokan, sokat.
Ugyanakkor az az idei almafogyasztást ösztönző kampányt megnyitó sajtótájékoztatón kiderült, hogy idén kevesebb alma kerül majd a piacokra, boltokba. Átlagosan 550-600 ezer tonna alma terem évente idehaza, ám ez Mártonffy Béla, a NAK országos kertészeti osztályának vezetője szerint a tavaszi fagyok eredményeként „csak” 520-530 ezer tonnára mérséklődhet a most is zajló szüret végén. Ennek is csak mintegy 30 százaléka – körülbelül 150 ezer tonna – étkezési alma, a többi 70 százalékot a feldolgozóipar használja fel. Mint Mártonffy Béla elmondta, az étkezés alma körülbelül 10-15 százaléka exportra megy, és az európai jelzések szerint, ha lenne, több magyar almát is szívesen vásárolnának.
Az osztályvezető a távlati célok közé sorolta, hogy szükséges lenne elérni az étkezési alma növelésének arányát, rövidtávon legalább 50 százalékra. Hosszabb távon pedig azt kellene elérni, hogy ipari célra csak azt a mennyiséget használják fel, amit a fogyasztói piacon nem kel el. Mártonffy Béla ehhez kapcsolódva megjegyezte, elengedhetetlen mindehhez új termesztéstechnológiák alkalmazása is. (Az ipari célú felhasználás során olyan, egyre népszerűbb termékek készülnek, mint a cider, az almaecet, az almacsipsz, az almabor és az almasör.)
A fejlődésre minden lehetőség rendelkezésre áll. Mint Feldman Zsolt agrárgazdaságért felelős helyettes államtitkár elmondta, a Vidékfejlesztési Programban elérhető ületvénymegújítási pályázat – amelynek 19 milliárd forintos keretéből eddig 14 milliárdot igényeltek –, továbbá a hűtőházi és a kertészeti gépekre és az öntözésre vonatkozó pályázat jóvoltából a termelés teljes spektrumát lehet modernizálni.
Az összes hazai termőterület 26 ezer hektár, a fő termőtájak Szabolcs-Szatmár-Bereg és Zala megyék, valamint a Duna-Tisza-köze. A helyettes államtitkár szerint a termőterület növelése is fontos, a pályázati forrásokból több mint 500 hektár almatermő-terület újulhat meg.
Népszerű a hazai
A hazai kedvelt fajták a Gala, az Idared, a Jonagold, a Golden és a Jonathan, döntően ezek kerülnek a piaci, áruházi forgalomba (de megjelentek már idehaza a kontinens más részén honos fajták is, egyelőre kis mennyiségben érhetők el). A kampány október 20-tól november 18-ig tart, és – sorrendben – a Spar, a CBA, az Auchan, a Metro és a Tesco üzleteiben kóstolhatják és vásárolhatják meg a fogyasztók. Mint Daróczi László, a AMC ügyvezetője elmondta, a mostani kampány célja az egészségre gyakorolt jótékony hatások ismertetése mellett a magyar alma fogyasztásának növelése az import rovására. A kampány során az áruházi kóstoltatások mellett decemberben workshopot is tartanak a szabolcsi Nyírtasson, továbbá sporteseményeken is népszerűsítik és az AMC jóvoltából ezer gyerek mikuláscsomagjába is kerül majd alma.
(nak.hu) (fotó: AMC)