2019. április 3-án hivatalosan is elindult a NAK és az Interfel közös zöldség- és gyümölcsfogyasztási kampányának második szezonja. Idén a családon belüli közös élményekre helyezik a hangsúlyt a szervezők.


A zöldséget (és a gyümölcsöt) megkedveltetni és megszerettetni rajz(film)figurákkal, nem ördögtől való módszer. Például Popeye, a tengerész és a neki földöntúli erőt adó spenót meséje 1919-ben képregényként jelent meg az Amerikai Egyesült Államokban, a siker nyomán 1937-ben pedig már rajzfilmet is készítettek a sztoriból. Mint arra Győrffy Balázs, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara elnöke – az Európai Friss Kalandok című, közös magyar-francia fogyasztásösztönző kampány második évének indulása alkalmából tartott sajtótájékoztatón – felhívta a figyelmet, az óceán túlpartján az 1930-as években harmadával emelkedett a spenótfogyasztás a mesehős kalandjai hatására.

Arról még korai mérleget vonni, hogy a NAK és francia partnerszervezete, az Interfel programja mekkora mértékben hatott a hazai zöldség- és gyümölcsfogyasztásra, csupán a száraz 2018-as tények ismertek: az országszerte 15 települést érintő kampány alatt – a magyar termelők által felajánlott – közel 2400 kg gyümölcsöt és 800 kg zöldséget kóstoltak a gyermekek és szüleik. De a program első számú célja, hogy a hároméves időszak alatt érzékelhetően nőjön a fogyasztás mértéke. Másodsorban pedig, hogy elterjessze már kiskortól (6 éves kortól) is az egészségtudatos táplálkozás fontosságát. A NAK elnöke mindenesetre a 2018-at jó kezdésnek nevezte.

A kampány második évében a szervezők a zöldség- és gyümölcsfogyasztás közös élményére, a családokon belüli generációk közötti zöldség- és gyümölcsfogyasztás fontosságára helyezték a hangsúlyt.
– Játékos, ugyanakkor informatív aktivitásokkal szeretnénk elérni a kicsiket és a nagyokat. Nagyobb hangsúly lesz a kulinaritáson is, kiemelve a zöldség- és gyümölcsfogyasztás kapcsán a családon belüli különböző generációk közötti interakciók és példamutatás jelentőségét, a zöldség- és gyümölcsfogyasztás élményét – foglalta össze a törekvéseket Győrffy Balázs.

Ami azt illeti, van hova fejlődni – az Eurostat minapi jelentése szerint a magyar lakosság veszi és eszi a legkevesebb zöldséget az EU-ban, tehát a mostani 6-14 éves generáció megnyerése hosszú távon javíthat ezen a kedvezőtlen állapoton.
– A kávé, a csapvíz és az ásványvíz után a zöldségek és a gyümölcsök fogyasztása a negyedik és ötödik helyen szerepel a magyarok élelmiszerfogyasztási rangsorában. Ezek vásárlási intenzitása növekvő trendet mutat. Ugyanakkor még továbbra is az a trend látható, hogy a nyugdíjasok vásárolnak leginkább belőlük, de a gyermekes családok körében is intenzívebb a fogyasztás a korábbi évekhez képest. Ezzel párhuzamosan az is megfigyelhető, hogy az élelmiszer-vásárlásnál egyre fontosabb mérlegelési szempont, hogy egészséges termékeket fogyasszunk, így a zöldségek és gyümölcsök is előtérbe kerülnek. Az elmúlt években a diszkont áruházak kiemelkedő fontosságúvá váltak a zöldség- és gyümölcsvásárlás szempontjából, amelyek esetében egyre fontosabb a magyar vásárlók számára az, hogy hazai terméket tudjanak fogyasztani – magyarázta a jelenlegi kereskedelmi helyzete Turcsán Tünde, a GfK Fogyasztói Panel Szokások kereskedelmi igazgatója.

A főszereplők

 

Ahhoz, hogy a mostani 6-14 évesek egészségtudatos felnőttek legyenek – és ez a vásárlásaikban is tükröződjön majd –, kellenek követhető és hiteles példaképek is. Az idei kampányhoz ilyen példaképnek megnyerték a szervezők a neves sportoló házaspárt, a korábbi labdarúgó Vincze Ottót és a jelenleg is kézilabdázó Görbicz Anitát. Mint elárulták, sportolóként a zöldségekből és gyümölcsökből rengeteg energiát merítettek és négyéves kisfiukkal is igyekeznek megkedveltetni a zöldségeket; merthogy a gyümölcsökkel nincs baja…

Míg a közel száz évvel ezelőtti gyerekek Popeye után „kaptak rá” a spenótra, remélhetőleg ő – és a többi kortársa – Fruttitől és Veggitől, illetve az ő kalandjaiktól kap kedvet a finomságokhoz.

 


Az eseményről készült videós összefoglaló itt érhető el.


A 2019-es kampány

Az Európai Friss Kalandok idén 15 városba jut el, a helyszíneken számos, a főzéssel kapcsolatos attrakció lesz. Budapesten a Friss Zöldségek és Gyümölcsök Ünnepén, a Gyerek Sziget négy júniusi hétvégéjén kalauzolják el a gyerekeket Vegapolis mesés világába. Idén a Gyerek Szigethez kapcsolódóan külön Európai Friss Kalandok rajzpályázat is indul, a 6-10 és a 11-14 éves korosztály számára, ahol a gyerekek szabadjára engedhetik a fantáziájukat, ha zöldségekről és gyümölcsökről van szó. Emellett idén nyolc új résszel jelentkezik a közkedvelt Európai Friss Kalandok rajzfilmsorozat, amellyel a Minimax csatornán találkozhatnak a gyerekek. Továbbá már telefonos applikáción is elérhető Frutti és Veggi varázslatos világa, ahol mindenki számos kalandon és érdekes kihíváson keresztül tapasztalhatja meg a frissesség erejét.


Még egy év

Az Európai Friss Kalandok elnevezésű hároméves, 2018-2020 közötti edukációs kampány főként a gyermekeket és a gyermekes családokat ösztönzi a friss zöldség és gyümölcs fogyasztására. Az 5 millió euró költségvetésű program finanszírozását az Európai Unió (EU) 80 százalékban vállalja, az agrárgazdasági kamara 1,2 millió euró támogatásban részesül.



(nak.hu/RF)