Élelmiszer-feldolgozás

Az Egyesült Királyság Európai Unióból való kilépése következményeként a határ- és vámellenőrzések kiemelt szerepet kaptak a felek közti tárgyalások során. Az Európai Unió és az Egyesült Királyság között létrejött Kereskedelmi és Együttműködési Megállapodást (Trade and Cooperation Agreement- TAC) 2020. decemberében írták alá a felek, és 2021. május 1-től lépett teljeskörűen hatályba. Ezt követően az Egyesült Királyság kormánya a határ- és vámellenőrzések megreformálására fókuszált az utóbbi időszakban, amely az új szabályok bevezetésének többszöri elhalasztásával járt. Az erre az évre tervezett intézkedéseket ez alkalommal is elhalasztották.

A jelenlegi halasztás mögött a brit kormány új, fokozatosan megvalósuló határ-és vámellenőrzési rendszer működési modellje (TOM/BTOM) áll, amely a „2025 Border Strategy” kormányzati stratégiai terv részét képezi. A működési modell a különböző tényezőket egyensúlyozná a határ-és vámellenőrzéseket illetően, tekintetbe véve a biológiai biztonság, a közegészségügy, az élelmiszerbiztonság és biztonsági kockázatok hatékony kezelési szempontjait, mindemellett elegendő időt kíván hagyni a vállalkozások felkészülésére, az ellátási láncok alkalmazkodására, és az infrastruktúrák kiépítésére. Emellett a kötelező fizikai ellenőrzéseket is minimálisra csökkentenék a határállomásokon (BCP- Border Control Posts) az ún.  „megbízható kereskedő” (Trusted Trader) státusz bevezetésével.

A hivatalos határ- és vámellenőrzés által érintett intézkedések és szabályozások

  • NEM lépnek életbe sem a 2023. október 31-től, sem a 2024. január 31-től tervezett intézkedések, ezek ÚJ időpontja idén októberről 2024. január 31-re, illetve 2024. januárról 2024. április végére módosul;
  • a 2024. október végére megjelölt harmadik szakasz bevezetési időpontja (amennyiben további halasztásokra nem kerül sor) egyelőre nem változik;
  • 2024. január 31-től kötelezővé válik az egészségügyi export bizonyítványok megléte közepes kockázatú állati eredetű termékek, növények és növényi eredetű termékek, valamint magas kockázatú besorolás alá eső élelmiszerek és nem állati eredetű takarmányok esetében; új elem és változás - a korábbi tájékoztatásokhoz képest – az előjelentési kötelezettség megszűnése/kivezetése az EU-ból érkező alacsony kockázatú kategóriába tartozó növények és növényi termékek esetében;
  • 2024. április végétől vezetik be a fizikai ellenőrzéseket a határállomásokon (BCP – Border Control Posts, melyek dokumentumokra és kockázati besorolás alapján a közepes kockázatú állati eredetű termékek, növények és növényi eredetű termékek, valamint magas kockázatú besorolás alá eső élelmiszerek és nem állati eredetű takarmányok szállítmányaira terjednek ki. A magas kockázatú besorolás alá eső növények és növényi termékek ellenőrzése szintén a BCP pontokra tevődik át (a jelenlegi célállomásokról). A nem EU-ból érkező szállítmányok esetében könnyítenek az import ellenőrzéseken – kivezetik az alacsony kockázatú állati és növényi eredetű termékek, illetve növények esetében az egészségügyi bizonyítványok és rendszeres fizikai ellenőrzések követelményét, valamint csökkentik a közepes kockázatú állati termékek azonosítására irányuló ellenőrzési szintjét. Az Ír Köztársaságból importált termékek kivételt képeznek az EU-s importra vonatkozó rendelkezések alól, mivel azokra külön szabályok és időpontok vonatkoznak.
  • 2024. október 31. Biztonsági és védelmi nyilatkozatok követelményének életbe léptetése. A teljes export-import folyamatot könnyítő ún.”UK Single Trade Window” egyablakos ügyintézési rendszer elindítása (a különböző hatóságok rendszereibe feltöltött információk duplikálásának megszüntetése, a szállítmányokkal kapcsolatos információ mennyiségének csökkentése és az adatok egyszerűsítése). A „megbízható kereskedői” státuszra is ebben a rendszerben lehet majd jelentkezni.

 

A brit Környezetvédelmi, Élelmezésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium online, ágazat-specifikus tájékoztatókat tart szeptember 7-21. között, melyek itt érhetőek el:

https://www.eventbrite.com/cc/the-btom-what-are-the-sps-border-controls-2144279

 

Hasznos linkek:

A kockázati besorolások útmutatója: https://www.gov.uk/government/publications/risk-categories-for-animal-and-animal-product-imports-to-great-britain/target-operating-model-tom-risk-categories-for-animal-and-animal-product-imports-from-the-eu-to-great-britain

 

Kockázati kategóriákhoz tartozó vámtarifaszámok táblázata a 2023. június 14-én, majd július 20-án frissített anyag szerint: https://www.gov.uk/government/publications/risk-categories-for-animal-and-animal-product-imports-to-great-britain

Forrás: Magyar Enikő, mezőgazdasági és környezetügyi szakdiplomata (London)

NAK / Kormos Anna

 

 

 

Címkék:

Kapcsolat

Nemzeti Agrárgazdasági Kamara

Székhely: 1115 Budapest, Bartók Béla út 105-113. (Bartók Udvar)

Adószám: 18399257-2-43

E-mail: ugyfelszolgalat@nak.hu

Zöld szám: +36 80 900 365

Személyes ügyfélfogadás

 

Falugazdász iroda elérhetősége

Őstermelői adatok lekérdezése

Youtube

Facebook

LinkedIn

Instagram

X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
  • TagnyilvántartásTagnyilvántartásban szereplő adatok megtekintése, módosítás bejelentése.
  • Tagdíj ügyintézésTagdíjjal kapcsolatos ügyintézés, korrekciós felület, online fizetés, bizonylatok letöltése
  • Ügyfélszolgálati ügyekTagsággal, tagdíjjal kapcsolatos ügyek intézése, egyenleginformáció, illetve egyéb kérdések és kérések ami a tagságot érintik.
  • SzaktanácsadásSzaktanácsadói tevékenységgel kapcsolatos adatok megtekintése, módosítások kezdeményezése, akkreditált rendezvények listájának elérése.
  • Őstermelői/ ŐCSG nyilvántartással kapcsolatos ügyekAz őstermelők és az őstermelők családi gazdasága nyilvántartásba vételével, adatmódosítással, törléssel kapcsolatos ügyintézési elérhetőségek.
  • Családi mezőgazdasági társaságok nyilvántartásával kapcsolatos ügyintézésA családi mezőgazdasági társaságok minősítés kérelmezésének, adatmódosítás bejelentésének, minősítés törlésének ügyintézési elérhetősége.
  • Mezei őrszolgálatokElektronikus ügyintézés önkormányzatoknak a mezei őrszolgálatok nyilvántartásával és a fenntartásukhoz nyújtott állami hozzájárulás iránti kérelmek benyújtásához.
  • 1 ha alatti belterületi telkek mezőgazdasági művelésének igazolásaAz 1 hektár alatti, művelés alól kivett belterületi telkek szőlő, szántó, gyümölcsös, kert művelési ág szerinti megművelésének igazolása iránti kérelmek benyújtása elektronikus úton.
  • Duális képzőhelyek nyilvántartásba vételi kérelemA gazdálkodó szervezetek elektronikus úton is benyújthatják kérelmüket a duális képzőhelyek nyilvántartásába történő felvételükre.
  • Földművesek / Mezőgazdasági termelő szervezetekFöldműves nyilvántartásba vételhez igazolás kiállítása természetes személy esetében arról, hogy a természetes személy kérelmező a mezőgazdasági tevékenységet a kérelem benyújtását megelőző öt évből legalább három évben saját nevében és saját kockázatára folyamatosan folytatta, de az árbevétel - a három év alatt vagy ennek években meghatározott részében - azért maradt el, mert a mező-, erdőgazdasági célú beruházás még nem hasznosulhatott, illetőleg arról, hogy a szervezet legalább egy vezető tisztségviselője vagy a cégvezetője 3 éves üzemi gyakorlattal rendelkezik.
  • Kamarai meghatalmazásKamarai meghatalmazás létesítésének lehetősége az ügyfél számára elektronikus úton. A kamarai meghatalmazás alapján a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara eljárhat ügyfelei érdekében az agrártámogatásokkal kapcsolatos elektronikus ügyintézésben.
  • Okmányhitelesítés kérelemSzármazási bizonyítványok hitelesítése, kiadása, egyéb kereskedelmi dokumentumok láttamozása, valamint ezek nyilvántartása.
  • Szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzék pályázati űrlapjaPályázati lehetőség a szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzékbe kerüléshez, az agrár duális képzőhelyek nyilvántartásba-vételénél szakértői feladatok ellátása érdekében.
  • Vizsgafelügyelői névjegyzékPályázat benyújtása a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara által nyilvántartott viszgafelügyelői névjegyzékbe.
X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
X

E-ÜGYINTÉZÉS KAMARAI BELÉPÉS

...
Az e-Iroda felületre történő belépést követően tagságával és tagdíjával kapcsolatos ügyeket intézhet. Amennyiben szaktanácsadói tevékenységet végez, úgy a belépést követően tevékenységéhez kapcsolódó adatai is megjelennek.

Ha Ön még nem rendelkezik Kamarai nyilvántartási számmal, keresse fel ügyfélszolgálatunkat.

Hasznos tudnivalók az e-Iroda használatához


Lépjen be Kamarai nyilvántartási száma és jelszava megadásával!
Emlékezzen rám