Élelmiszer-feldolgozás

A 450/2023. (X. 4.) Korm. rendelet a visszaváltási díj megállapításának és alkalmazásának, valamint a visszaváltási díjas termék forgalmazásának részletes szabályairól szól. Az alábbiakban bemutatjuk a legfontosabb rendelkezéseket.

1. VISSZAVÁLTÁSI DÍJAS TERMÉKEK

1.1. Kötelezően visszaváltási díjas italcsomagolások és regisztrációjuk
A rendelet hatálya alá tartoznak a kötelezően visszaváltási díjas italcsomagolások, amelyek fogyasztásra kész vagy koncentrátum italtermékek 0,1-3 literig terjedő űrtartalmú csomagolásai. A csomagolások műanyag, fém vagy üveg alapanyagúak, palack vagy doboz formájúak, nem újrahasználható (egyutas) vagy újrahasználható (többutas) csomagolások.

A kötelező visszaváltási díj alól kivételt képeznek a tej és tejalapú italtermékek, a csekély mennyiségű kibocsátók termékei, akik által a forgalomba hozott műanyag, fém vagy üveg alapanyagú, 0,1–3 literig terjedő űrtartalmú fogyasztói csomagolású italtermék száma a tárgyévben nem haladja meg az 5.000 darabot.
A kötelezően visszaváltási díjas rendszerbe a gyártóknak a forgalomba hozatal időpontját megelőzően legalább 45 nappal a koncessziós társaság által biztosított elektronikus felületen kezdeményezniük kell a kötelezően visszaváltási díjas termékek regisztrációját. Amennyiben a regisztráció során megadott bármely jellemző megváltozik, a gyártónak újra kell kezdeményezni a termék regisztrációját, illetve ha a gyártó a kötelezően visszaváltási díjas terméket nem forgalmazza tovább, ezt a tényt be kell jelentenie az elektronikus felületen.
A regisztrálni kívánt termék mintáit a regisztrációhoz a koncessziós társaságnak szükséges megküldeni, amely megvizsgálja, hogy a minták megfelelnek-e a regisztráció során megadott paramétereknek, valamint ellenőrzi a csomagoláson lévő jelölés automata visszaváltó berendezéssel történő olvashatóságát.


A regisztrációra vonatkozó részletes követelményeket a koncessziós társaság határozza meg és teszi közzé a honlapján:
https://mohu.hu/media/dokumentumtar#pickedCategory=45&pickedSubCategory=136


Fontos kitétel, hogy a gyártónak gondoskodnia kell a kötelezően visszaváltási díjas terméken (vagy annak címkéjén) a lenti jelölések jól látható helyen, tartósan megmaradó és jól olvasható feltüntetéséről.
Nem újrahasználható (egyutas) kötelezően visszaváltási díjas termék esetén alkalmazandó jelölés:
• A termék új GTIN száma és vonalkódja (nem egyezhet a 2024. január 1-ét megelőzően forgalomba hozott termékével vagy a regisztrációt követően lesz kötelező a váltás).
• Az alábbi ábra (legkisebb megengedett méreteivel feltüntetve)

Újrahasználható kötelezően (többutas) visszaváltási díjas termék esetén alkalmazandó jelölés:
• A termék eredeti (nem kell új) GTIN száma és vonalkódja
• Az alábbi ábra (legkisebb megengedett méreteivel feltüntetve):

Az újrahasználható termékhez kapcsolódó ábrán feltüntetett összeg csak mintaként szolgál, a gyártó által meghatározott, adott termékre vonatkozó visszaváltási díj összege alkalmazandó.
A fenti ábrák eps, pdf, png és svg formátumban letölthetőek a MOHU hivatalos weboldaláról.

 

1.2. Önkéntes visszaváltási díjas csomagolások és regisztrációjuk
A rendelet leírja továbbá az önkéntesen visszaváltási díjas termékekre vonatkozó szabályokat is, ami szerint a gyártó a forgalmazóval kötött megállapodás alapján a kötelezően visszaváltási díjas terméknek nem minősülő terméket vagy csomagolást – meghatározott helyre történő visszajuttatásának ösztönzése érdekében – önkéntesen visszaváltási díjas termékké minősítheti (ez a jogszabályrész a korábbi betétdíjas termékek rendeleti szabályozásának frissítése).
Az önkéntes visszaváltási díjas csomagolások alá tartoznak azok a termékek, amelyek nem tartoznak a kötelezően visszaváltási díjas italcsomagolások alá és az Újrahasználható Csomagolások (UHCS) listában szerepelnek, amely az Országos Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Hulladákgazdálkodási Főosztály, Belföldi Hulladékgazdálkodási és Termékdíj Osztály honlapján érhető el. Ha az adott csomagolás már szerepel az Újrahasználható Csomagolások listájában, akkor nem kell újra regisztrálni, amely eltérés a korábbi betétdíjas rendszertől.

Ha a csomagolószer az UHCS listában nem szerepel, akkor kérvényezni szükséges az itt leírtaknak megfelelően a nyilvántartásba vételt.
A megfelelően kitöltött kérelmet, valamint a kérelemhez mellékelt dokumentumokat (pl.: befizetési bizonylat, az újrahasználható csomagolószerről készített fénykép) elektronikus úton (Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.), cégkapun keresztül kell megküldeni az Országos Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Hulladékgazdálkodási Hatóság részére.
Az önkéntes visszaváltási díjas csomagolások alá nemcsak azok az italcsomagolások tartoznak, amelyek a kötelező rendszerből kivételt képeznek. Minden más csomagolószer ide tartozhat, amit beregisztráltak (pl. raklak, rekesz, vödör, big-bag zsák stb.) és a gyártó a kereskedelemmel történt megállapodása szerint több alkalommal is fel kíván használni terméke csomagolására.
Ezen termékek jelöléseként a “visszaváltható” feliratot kell feltüntetni a csomagoláson változatlan GTIN kód mellett (lásd infografika).

2. VISSZAVÁLTÁSI DÍJAS TERMÉKEK GYÁRTÓIT ÉRINTŐ KÖLTSÉGEK

2.1. A kötelezően visszaváltási díjas termékek költségei
A kötelező visszaváltási díjas termékek költségeit a DRS DÍJAK infografika (lent) mutatja be.
A nem újrahasználható (egyutas) csomagolás esetén a gyártóknak visszaváltási díjat (50 Ft/italcsomagolás), valamint csatlakozási- és szolgáltatási díjat kell fizetni a MOHU felé. A visszaváltási díjat a tárgyhónapban forgalomba hozott, kötelezően visszaváltási díjas, nem újrahasználható termék után havonta, a tárgyhónapot követő hónap utolsó napjáig kell megfizetni a koncessziós társaság részére. A csatlakozási és szolgáltatási díjat negyedévente kell fizeti szintén a koncessziós társaság (MOHU) részére a koncessziós társaság által kiállított számla alapján, a számla kézhezvételétől számított 15 napon belül.
A csatlakozási díj és szolgáltatási díj mértéke a forgalomba hozott termékmennyiség x egységnyi díjtétel.
A 2024-re vonatkozó díjtételek itt érhetőek el.
A visszaváltási díj összegét a számlán vagy a nyugtán a termék árától elkülönítve kell feltüntetni.

Az újrahasználható (többutas) csomagolás forgalomba hozatala után a gyártó csatlakozási és szolgáltatási díjat fizet a koncessziós társaság (MOHU) részére, a koncessziós társaság által kiállított számla alapján, a számla kézhezvételétől számított 15 napon belül fizeti meg.
A visszaváltási díjat ebben az esetben a gyártó határozza meg és szerepelteti az átadási ár mellett (göngyöleg), amelyet a csomagolás visszaváltásakor a forgalmazó a fogyasztó részére fizet meg.


2.2. Az önkéntes visszaváltási díjas rendszer termékeinek költségei
Az önkéntes visszaváltási díjas rendszer a régi betétdíjas rendszer folytatásaként értelmezhető, ami nem tartozik a koncessziós társaság alá így csatlakozási díjat és szolgáltatási díjat sem kell fizetni a MOHU részére. A visszaváltási díjat ebben az esetben a gyártó határozza meg és szerepelteti az átadási ár mellett (göngyöleg), amelyet a csomagolás visszaváltásakor a forgalmazó a fogyasztó részére fizet meg.
Fontos megjegyezni, hogy a rendelet hatálybalépésével, hatályát veszti a betétdíj alkalmazásának szabályairól szóló 209/2005. (X. 5.) Korm. rendelet.

A DRS jogszabály alapján 2024. június 30-ig gyárthatók és forgalomba hozhatók a jelenlegi csomagolású termékek is, azonban visszaváltási díj nem lesz igénybe vehető ezekre a csomagolásokra. 2024. július 1-től viszont már csak azok a csomagolású termékek kerülhetnek forgalomba, amely csomagolószerekre a MOHU elfogadta a regisztrációt.

Ha a gyártó a regisztrációs kötelezettségének nem tesz eleget, vagy ha a koncessziós társaság a regisztrációt megtagadja, a termék nem hozható forgalomba.
A megjelent rendelettel összhangban módosult a kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer működésének részletes szabályairól szóló 80/2023. (III. 14.) Korm. rendelet.

NAK / Dr. Fogarassy Eszter

Címkék:

Kapcsolat

Nemzeti Agrárgazdasági Kamara

Székhely: 1115 Budapest, Bartók Béla út 105-113. (Bartók Udvar)

Adószám: 18399257-2-43

E-mail: ugyfelszolgalat@nak.hu

Zöld szám: +36 80 900 365

Személyes ügyfélfogadás

 

Falugazdász iroda elérhetősége

Őstermelői adatok lekérdezése

Youtube

Facebook

LinkedIn

Instagram

X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
  • TagnyilvántartásTagnyilvántartásban szereplő adatok megtekintése, módosítás bejelentése.
  • Tagdíj ügyintézésTagdíjjal kapcsolatos ügyintézés, korrekciós felület, online fizetés, bizonylatok letöltése
  • Ügyfélszolgálati ügyekTagsággal, tagdíjjal kapcsolatos ügyek intézése, egyenleginformáció, illetve egyéb kérdések és kérések ami a tagságot érintik.
  • SzaktanácsadásSzaktanácsadói tevékenységgel kapcsolatos adatok megtekintése, módosítások kezdeményezése, akkreditált rendezvények listájának elérése.
  • Őstermelői/ ŐCSG nyilvántartással kapcsolatos ügyekAz őstermelők és az őstermelők családi gazdasága nyilvántartásba vételével, adatmódosítással, törléssel kapcsolatos ügyintézési elérhetőségek.
  • Családi mezőgazdasági társaságok nyilvántartásával kapcsolatos ügyintézésA családi mezőgazdasági társaságok minősítés kérelmezésének, adatmódosítás bejelentésének, minősítés törlésének ügyintézési elérhetősége.
  • Mezei őrszolgálatokElektronikus ügyintézés önkormányzatoknak a mezei őrszolgálatok nyilvántartásával és a fenntartásukhoz nyújtott állami hozzájárulás iránti kérelmek benyújtásához.
  • 1 ha alatti belterületi telkek mezőgazdasági művelésének igazolásaAz 1 hektár alatti, művelés alól kivett belterületi telkek szőlő, szántó, gyümölcsös, kert művelési ág szerinti megművelésének igazolása iránti kérelmek benyújtása elektronikus úton.
  • Duális képzőhelyek nyilvántartásba vételi kérelemA gazdálkodó szervezetek elektronikus úton is benyújthatják kérelmüket a duális képzőhelyek nyilvántartásába történő felvételükre.
  • Földművesek / Mezőgazdasági termelő szervezetekFöldműves nyilvántartásba vételhez igazolás kiállítása természetes személy esetében arról, hogy a természetes személy kérelmező a mezőgazdasági tevékenységet a kérelem benyújtását megelőző öt évből legalább három évben saját nevében és saját kockázatára folyamatosan folytatta, de az árbevétel - a három év alatt vagy ennek években meghatározott részében - azért maradt el, mert a mező-, erdőgazdasági célú beruházás még nem hasznosulhatott, illetőleg arról, hogy a szervezet legalább egy vezető tisztségviselője vagy a cégvezetője 3 éves üzemi gyakorlattal rendelkezik.
  • Kamarai meghatalmazásKamarai meghatalmazás létesítésének lehetősége az ügyfél számára elektronikus úton. A kamarai meghatalmazás alapján a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara eljárhat ügyfelei érdekében az agrártámogatásokkal kapcsolatos elektronikus ügyintézésben.
  • Okmányhitelesítés kérelemSzármazási bizonyítványok hitelesítése, kiadása, egyéb kereskedelmi dokumentumok láttamozása, valamint ezek nyilvántartása.
  • Szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzék pályázati űrlapjaPályázati lehetőség a szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzékbe kerüléshez, az agrár duális képzőhelyek nyilvántartásba-vételénél szakértői feladatok ellátása érdekében.
  • Vizsgafelügyelői névjegyzékPályázat benyújtása a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara által nyilvántartott viszgafelügyelői névjegyzékbe.
  • Egyéb NAK megkeresésNAK együttes védjegy használata, Jogsegélyszolgálat, Közérdekű adat megismerési iránti igény, Közhiteles adatbázisban való adatjavítás kérés, Védjegy bejelentés, Egyéb (Egyéb típusú ügy(menet) indítása előtt kérjük, győzödjön meg róla, hogy fenti választható űrlap kategóriák között, nincs-e megfelelő, mert konkrét ügytípus választással az ügyintézési idő jelentősen csökkenthető!)
X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
X

E-ÜGYINTÉZÉS KAMARAI BELÉPÉS

...
Az e-Iroda felületre történő belépést követően tagságával és tagdíjával kapcsolatos ügyeket intézhet. Amennyiben szaktanácsadói tevékenységet végez, úgy a belépést követően tevékenységéhez kapcsolódó adatai is megjelennek.

Ha Ön még nem rendelkezik Kamarai nyilvántartási számmal, keresse fel ügyfélszolgálatunkat.

Hasznos tudnivalók az e-Iroda használatához


Lépjen be Kamarai nyilvántartási száma és jelszava megadásával!
Emlékezzen rám