Az Európai Bizottság 2025. október 21-én kezdeményezte az Erdőirtásmentes Termékekről szóló Rendelet (EUDR, (EU) 2023/1115) célzott módosítását. Ez a lépés egyértelmű reakció a gazdasági szereplők, különösen az uniós mikro- és kisvállalkozások (KKV-k) által jelzett valós, gyakorlati és adminisztratív implementációs kihívásokra.
A Bizottság javaslata nem az EUDR alapvető környezetvédelmi ambícióját kívánja csökkenteni, hanem a rendeletet "jobb és okosabb" módon működővé tenni, biztosítva ezzel a szabályok hatékony bevezetését. A javaslat becslések szerint mintegy 30%-os adminisztratív tehercsökkentést eredményezhet a vállalatok számára.
Mi változna és mi egyszerűsödne?
A Bizottság javaslata a kulcsfontosságú, uniós termelői és erdőgazdálkodói szektort érintő pontokon nyújt enyhítést.
Célzott könnyítések mikro- és kisvállalkozásoknak (KKV)
A hazai és uniós gazdálkodó KKV-k szempontjából a legjelentősebb egyszerűsítés a földrajzi adatok (geolokációs adatok) szolgáltatásának enyhítése.
- Geolokáció helyettesíhető postacímmel: Az EUDR eredeti előírása szerint a piaci szereplőknek a termék előállítására szolgáló parcellák pontos földrajzi koordinátáit kellett megadniuk. Ez a követelmény – különösen a kisparcellás gazdálkodásban is – jelentős adminisztratív és technikai akadályt jelentene. A javaslat értelmében a mikro- és kis elsődleges piaci szereplők (primary operators) számára a precíz geolokáció megadása alapesetben helyettesíthető a földrajzi területek postai címével. Ez a változás jelentősen csökkenti a megfelelés műszaki költségét a termelők számára.
- Egyszerűsített nyilatkozat: A teljes körű kellő gondosságról szóló nyilatkozat (DDS) helyett elegendő lesz az úgynevezett Egyszerűsített nyilatkozat benyújtása, amelyhez a rendszer egy nyilatkozat azonosítót (declaration identifier) rendel. Ez az azonosító a későbbiekben hivatkozási alapként szolgál a lánc későbbi tagjai számára.
Enyhítés a további forgalmazóknak (Downstream Operators)
A rendelet az uniós piacon már forgalomba hozott termékekkel kereskedő downstream szereplők számára is jelentős terheket rótt.
- Felmentés a DDS alól: A javaslat szerint a további forgalmazók mentesülnek a DDS nyilatkozat benyújtása alól. Elegendő, ha a termék további értékesítése során hivatkoznak arra a DDS-re vagy nyilatkozat azonosítóra, amelyet az a piaci szereplő (Operator) tett meg, aki a terméket eredetileg az EU piacára bejuttatta. Ez a könnyítés hatalmas adminisztratív terheket vesz le a kiskereskedőkről és a lánc későbbi szereplőiről.
Rugalmasság a Nagyvállalatoknak
A nagyvállalatok számára a rendelet alkalmazásának hivatalos kezdete továbbra is 2025. december 30., a javaslat azonban – reagálva az uniós informatikai rendszer bevezetésének kihívásaira – 6 hónapos türelmi időt biztosít az ellenőrzések és a szankciók végrehajtása tekintetében. Ez a halasztás nem a jogszabály betartását, hanem annak szankcionálását érinti, rugalmasságot biztosítva a komplex IT rendszerek finomhangolására.
A Felkészülés Elengedhetetlen
Bár az Európai Bizottság célzott egyszerűsítései komoly elmozdulást jelentenek a rendelet gyakorlati megvalósíthatósága felé, a NAK tagoknak a javasolt könnyítések ismeretében is a lehető legprecízebben és proaktívan fel kell készülniük a DDS-t vagy egyszerűsített nyilatkozatot támogató belső rendszerek kialakítására. Mivel a jogi kockázat nagy része továbbra is az első piaci szereplőnél koncentrálódik, elengedhetetlen a dokumentáció fegyelme.
Felhívjuk a figyelmet, hogy a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara jelen tájékoztatójában bemutatott egyszerűsítések és módosítások alapja az Európai Bizottság 2025. október 21-én tett kezdeményezése és javaslata.
Fontos! A faanyag-származás nyomon követését szolgáló EUTR szabályozás továbbra is hatályban van. Azt a faanyagpiaci szereplőknek továbbra is figyelembe kell venniük. Az EUTR-ről részletes tájékoztatás korábbi cikkünkben, illetve a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal, mint EUTR hatóság honlapján olvasható.
Ezek a javaslatok a kötelező uniós jogi aktus elfogadása szempontjából még nem jogerősek. A rendelet tényleges módosításához keresztül kell menniük az Európai Unió rendes jogalkotási eljárásán, amelynek végső döntéshozó szervei az Európai Parlament és az Európai Unió Tanácsa. Ez a folyamat több hónapot is igénybe vehet, és a javaslat tartalma időközben módosulhat.
A piaci szereplőknek ezért kötelességük a jelenleg hatályos EUTR (995/2010/EU rendelet) szabályainak betartása, valamint az EUDR (2023/1115/EU rendelet) 2025. december 30-i (nagyméretű cégekre), illetve a KKV-kra vonatkozó 2026. június 30-i határidejére való felkészülés.
NAK / dr. Skobrák György

















