A Kormány az ország energiaellátásának biztosítása terén kiemelt jelentőséget tulajdonít az erdei biomassza energetikai hasznosításának. Ennek a kormányzati törekvésnek a jegyében, illetve a megnövekedett lakossági tűzifaigény kielégítése érdekében a Kormány – Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter 2022. július 30-i kormányinfón tett bejelentése szerint – egyrészt tervezi a tűzifa kiviteli tilalom elrendelését, másrészt egyszerűsíteni kívánja a fakitermelés feltételeit. Az utóbbi intézkedések részleteit a Magyar Közlöny 2022. augusztus 4-én megjelent 131. számában található kormányrendelet tartalmazza.
Az alábbiakban idézzük a kormányrendelet szövegét, szükség esetén rövid pontosítást fűzve a rendelkezésekhez.
287/2022. (VIII. 4.) Korm. rendelet a veszélyhelyzet ideje alatt a tűzifaigények biztosításához szükséges eltérő szabályok alkalmazásáról
- § (1) Fakitermelés tilalmi időszakára vonatkozóan jogszabályban vagy hatósági döntésben megállapított korlátozást nem kell alkalmazni.
A fakitermelési tilalmi időszakok az erdőfelújítások sikerességének a biztosítását, illetve a természeti értékek védelmét szolgálják. Az általánosan vagy egyedileg elrendelt korlátozások elsősorban a vegetációs időszakra terjednek ki.
(2) Védett természeti területen
- a) idegenhonos fafajokból álló állomány kitermelése után az erdő felújítása során – a természet védelméről szóló 1996. évi LIII. törvény (a továbbiakban: Tvt.) 33. (3) bekezdésében foglaltaktól eltérően – nem szükséges fafajcserés szerkezetváltást végezni, és az erdőfelújítás természetes úton is elvégezhető;
A Tvt. hivatkozott rendelkezése szerint védett természeti területen erdőfelújítást a termőhelynek megfelelő őshonos fajokkal és természetes felújítási módszerekkel kell végezni.
- b) őshonos fafajokból álló és sarjeredetű természetes felújulásra képes erdőállomány véghasználata az erdőről, az erdő védelméről és az erdőgazdálkodásról szóló 2009. évi XXXVII. törvény (a továbbiakban: Evt.) 10. (2) bekezdésében és a Tvt. 33. § (5) bekezdésében foglalt korlátozásoktól mentesen végezhető.
Az Evt. hivatkozott rendelkezése értelmében egyes védelmi vagy közjóléti célú, inkább őshonos fafajú és természeteshez közelebb álló szerkezetű erdőben tilos tarvágást végezni.
A Tvt. hivatkozott rendelkezése védett természeti területen az inkább őshonos fafajú és természeteshez közelebb álló szerkezetű erdőben tiltja a tarvágást, egyéb esetekben pedig területi korlátozást rendel el arra.
(3) Az Evt. 1. mellékletében felsorolt állami erdészeti társaságok által az erdőgazdálkodáshoz szükséges és földmunkával járó közelítőnyom-hálózat hatósági engedély nélkül alakítható ki.
(4) Az Evt. 71/A. § (2) és (3) bekezdésének rendelkezéseit az állam 100%-os tulajdonában álló erdőre is alkalmazni kell.
A hivatkozott rendelkezések magánerdőkre vonatkozóan
- alacsony természetességi állapotú erdők esetében lehetővé teszi, hogy a faállomány a vágásérettségi kor előtt letermelésre kerülhessen,
- közepes természetességi állapotú erdők esetében lehetővé teszi, hogy a faállomány 10, lassan növő fafajok esetében 20 évvel a vágásérettségi kor előtt letermelésre kerülhessen.
(5) Az Evt. 51. § (5) bekezdésében foglalt rendelkezést cser és nemestölgy főfafajú erdő esetében is alkalmazni kell.
A hivatkozott rendelkezés éger, az akác, az őshonos nyár, valamint a fűz főfafajú erdők esetében lehetővé teszi a sajreredetű erdőfelújítást.
(6) Az erdő felújítása során az Evt. 51. § (6) bekezdésében foglaltakat nem kell alkalmazni.
A hivatkozott rendelkezés előírja, hogy ha a termőhelynek megfelelő őshonos állományalkotó főfafajok mageredetű természetes felújításának feltételei adottak, ezt a felújítási módot kell alkalmazni.
(7) Az Evt. 1. mellékletében felsorolt állami erdészeti társaságok vonatkozásában – az Evt. 41. § (3) bekezdésében foglaltakon túlmenően – erdőtervben nem szereplő fakitermelésre az erdőgazdálkodásért felelős miniszter ez irányú döntése alapján is sor kerülhet.
A hivatkozott rendelkezés néhány, elsősorban erdővédelmi célt szolgáló rendkívüli esetben lehetővé teszi, hogy a szükségessé vált fakitermelést előzetes bejelentést követően akkor is végre lehessen hajtani, ha arra az erdőterv egyébként nem biztosít lehetőséget.
(8) Az Evt. 41. § (1) bekezdésében foglaltaktól eltérően az erdőgazdálkodó a tevékenység megkezdését legkésőbb 8 nappal megelőzően az erdészeti hatóság részére tett bejelentést követően végezheti. A bejelentés elbírálása során szakkérdés vizsgálatában közreműködő hatóság az állásfoglalását 3 napon belül adja meg.
- § (1) Ez a rendelet – a (2) bekezdésben foglalt kivétellel – a kihirdetését követő napon lép hatályba.
(2) A 3. § az e rendelet kihirdetését követő 15. napon lép hatályba.
- § (1) A Kormány e rendelet hatályát a szomszédos országban fennálló fegyveres konfliktus, illetve humanitárius katasztrófa magyarországi következményeinek elhárításáról szóló 2022. évi VI. törvény hatályvesztéséig meghosszabbítja.
(2) Ez a rendelet a szomszédos országban fennálló fegyveres konfliktus, illetve humanitárius katasztrófa magyarországi következményeinek elhárításáról szóló 2022. évi VI. törvény hatályvesztésekor hatályát veszti.
A kormányrendeletben foglalt engedmények egy része hosszabb időszakra szóló előírást – jellemzően az erdőfelújításra vonatkozó előírásokat – érint. Ezek esetében az engedmény – bár erről a kormányrendelet nem rendelkezik – feltehetően a kormányrendelet hatályvesztéséig megkezdett fakitermelések területére érvényben marad az erdőfelújítások befejezéséig.
NAK/ Szalai Károly