Erdőgazdálkodás

Az éghajlatvédelem és a földhasználat kapcsolata: A LULUCF szektor (földhasználat, földhasználat-változtatás és erdőgazdálkodás) a talajokat, növényeket és egyéb biomasszát foglalja magában, amelyek képesek szén-dioxidot (CO2) megkötni a légkörből (szén-nyelőként működve), de kibocsátani is (CO2-forrásként).[1] Az emberi tevékenységek, különösen a földhasználat és az erdőgazdálkodás, jelentősen befolyásolják ezeket az elnyelőket, ezáltal módosítva a CO2 cseréjét a szárazföldi bioszféra és a légkör között.[2]

A LULUCF rendelet célja az üvegházhatású gázok kibocsátásának és elnyelésének beépítése a 2030-as éghajlat- és energiakeretbe.[3] A rendelet előírja a tagállamok számára, hogy a szektor kibocsátásai ne haladják meg a CO2 elnyeléseket a 2021-2025 és 2026-2030 közötti időszakokban.

A LULUCF szektor kulcsszerepet játszik az Európai Unió azon céljának elérésében, hogy 2050-re elérje a nettó nulla kibocsátást (klímasemlegességet).[4] Ezzel összhangban az Európai Zöld Megállapodás részeként az Európai Klímarendelet 2030-ra legalább 55%-os nettó kibocsátáscsökkentési célt tűzött ki az 1990-es bázisévhez képest.

A LULUCF rendelet (EU 2018/841), amelyet 2023-ban módosítottak (EU 2023/839), új ágazati célokat vezetett be 2030-ra a klímarendelettel összhangban. A felülvizsgált rendelet kulcsfontosságú célja az EU-ban a szárazföldi nettó elnyelések növelése további 42 millió tonna CO2-egyenértékkel 2030-ra, a 2016-2018-as időszak éves átlagához képest. Az erdők és az erdészeti szektor az egyetlen olyan ágazat, amely – összességében – CO2-t von ki a légkörből, mind a meglévő, mind az új erdők által.

A LULUCF rendelet és a természeti zavarok kihívása: A rugalmassági mechanizmus

A természeti zavarok ugyanakkor éves ingadozásokat okoznak a LULUCF szektor szén-nyelő képességében, és növekvő gyakoriságuk negatívan befolyásolja a hosszú távú trendeket. Ezek a súlyos hatások, különösen az erdőtüzek, a fák tömeges pusztulása és a természetes szárazföldi szén-nyelők gyengülése, már megfigyelhetők, és a globális felmelegedés további növekedésével várhatóan fokozódni fognak.

Emiatt a módosított LULUCF rendelet bevezetett egy rugalmassági mechanizmust a természeti zavarok hatásainak kezelésére (13b. cikk (6) bekezdés). Ezt a tagállamok akkor alkalmazhatják, ha rajtuk kívül álló, hosszú távú éghajlatváltozási hatásokkal szembesülnek, vagy ha az organikus talajok nagy aránya túlzott kibocsátásokat generál.[5]

A rugalmassági mechanizmus részletei a tervezet alapján:

A tervezet két fő esetet különböztet meg, amikor a tagállamok igénybe vehetik a rugalmassági mechanizmust:

  • Éghajlatváltozás hosszú távú hatása által érintett területek (2. cikk):
    • Azonosítás: A tagállamoknak földrajzilag pontosan meg kell határozniuk ezeket a területeket.
    • Bizonyíték: A bizonyítéknak az ariditási indexen kell alapulnia, amely a csapadék és a potenciális evapotranszspiráció (egy adott termőhelyi, ökológiai egység vízfogyasztása, amely magában foglalja a felszíni párolgást, vagyis az evaporációt, valamint a vegetáció által felhasznált és kibocsátott transzspirációs víz együttes mennyiségét) aránya. Egy terület akkor tekinthető érintettnek, ha humid vagy száraz szubhumid ariditási osztályból félszáraz, száraz vagy hiper-száraz osztályba sorolódott át, vagy ha félszáraz, száraz vagy hiper-száraz osztályba tartozó területen az ariditási index csökkent. Az ariditási osztályok a következők: Humid (>0,65), Száraz szubhumid (0,50-0,65), Félszáraz (0,20-0,50), Száraz (0,05-0,20), Hiper-száraz (<0,05).
    • Adatok: Az adatoknak hivatalos meteorológiai szolgálatoktól, hatóságoktól vagy tudományos testületektől kell származniuk, és uniós szinten elérhetőnek kell lenniük. Az elemzésnek legalább 20 egymást követő év idősorát kell összehasonlítania a 2001 és 2025 közötti időszakból.
    • Igazolhatóság: A bizonyítéknak igazolhatónak kell lennie, tartalmaznia kell a módszert, a felhasznált adatokat, az azonosítás eredményét, valamint a túlzott kibocsátások vagy csökkenő nyelők trendjének visszafordítására tett erőfeszítések részletes leírását.
  • A tagállamban kivételesen magas arányú szerves talajok örökölt hatásai által érintett területek (3. cikk):
    • Küszöbérték: A szerves talajok kivételesen magas arányának küszöbértéke az uniós átlaghoz képest a tagállamok kezelt földterületén lévő szerves talajok arányának gyakorisági eloszlásának 90. percentilise felett van. (Szükséges megjegyezni, hogy az organikus talajok aránya alacsony Magyarországon, az előbbi skálán 46,1.)
    • Azonosítás: Az ilyen tagállamoknak földrajzilag pontosan meg kell határozniuk azokat a területeket, amelyeket a 2013 előtt alkalmazott múltbeli gazdálkodási gyakorlatok örökölt hatásai érintettek.
    • Bizonyíték: A bizonyítéknak igazolható kell lennie, tartalmaznia kell a módszert, a felhasznált adatokat, az azonosítás eredményét, a múltbeli gazdálkodási gyakorlatok leírását (beleértve az alkalmazásuk időkeretét és az előfordulásukat igazoló bizonyítékokat), valamint a túlzott kibocsátások trendjének visszafordítására tett erőfeszítések részletes leírását.
  • Túlzott kibocsátások és csökkenő CO2 elnyelések bizonyítéka (4. cikk):
    • A tagállamoknak igazolható bizonyítékot kell szolgáltatniuk a túlzott kibocsátásokról és a csökkenő elnyelésekről.
    • Az éghajlatváltozás által érintett területek esetében ez a 2026-2030 közötti időszakban keletkezett összes kibocsátás és elnyelés különbségén alapul, összehasonlítva egy hasonló éghajlatú, talajtípusú és gazdálkodási gyakorlatú, nem érintett területtel, vagy ugyanazon terület történelmi adataival.
    • A szerves talajok által érintett területek esetében a 2026-2030 közötti időszakban keletkezett összes kibocsátás különbségén alapul, összehasonlítva egy hasonló éghajlatú, talajtípusú és nem érintett területtel.

A bizonyítékok benyújtásának folyamata (5. cikk):

  • A tagállamoknak, amelyek élni kívánnak a kompenzációval, május 31-ig kell benyújtaniuk a kérelmet a Bizottsághoz. A kérelemnek tartalmaznia kell a 2. vagy 3. cikkben meghatározott bizonyítékokat.
  • A Bizottság a teljes kérelem kézhezvételétől számított három hónapon belül tájékoztatja az érintett tagállamokat az ellenőrzés eredményéről.
  • Az ellenőrzés eredményét követően, de legkésőbb január 15-ig az érintett tagállamnak be kell nyújtania a 4. cikkben meghatározott bizonyítékokat, beleértve a felhasznált módszerek leírását.
  • május 31-ig, és azt követően évente frissíteni kell a 2. cikk (6) bekezdés b) pontjában (a kijelölt területen alkalmazott módszer, bevitt adatok, elvégzett erőfeszítések leírása) vagy a 3. cikk (3) bekezdés c) pontjában említett bizonyítékokat (többletkibocsátások trendjének megfordítására elvégzett erőfeszítések), beleértve az éghajlat-szénmegkötési kapacitás és az ellenálló képesség javítása terén elért előrehaladást.
  • A bizonyítékoknak átláthatónak, pontosnak, következetesnek, összehasonlíthatónak és teljesnek kell lenniük.

Részletek a nyilvános konzultációról és a benyújtás folyamatáról

Az Európai Bizottság által indított konzultáció az uniós jogalkotási folyamat szerves része, amely lehetőséget biztosít az érdekelt feleknek, hogy véleményükkel hozzájáruljanak a jogszabályok kialakításához A NAK folyamatosan figyelemmel kíséri az elérhetőséget, és tájékoztatást nyújt az esetleges frissítésekről.

A konzultáció az Európai Bizottság "Have Your Say" platformján keresztül zajlik.

A NAK kiemelten fontosnak tartja, hogy a magyar erdőgazdálkodók és szakértők gyakorlati tapasztalatai beépüljenek az uniós jogalkotásba. Amennyiben véleményét kollégáinkkal is szeretné megosztani, vagy segítséget kér a véleményezési folyamatban, kérjük, küldje el észrevételeit az Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. e-mail címre. A NAK szakértői segítséget nyújtanak a vélemények összesítésében és továbbításában.

 

NAK / dr. Skobrák György

[1] EUROPEAN COMMISSION Brussels, 15.5.2024 COM(2024) 195 final REPORT FROM THE COMMISSION TO THE EUROPEAN PARLIAMENT AND THE COUNC - EU Climate Action, hozzáférés dátuma: május 20, 2025, https://climate.ec.europa.eu/document/download/d4e254cf-ae7f-4d78-bfbb-979ae34a23dd_en?filename=COM_2024_195_1_EN_ACT_part1_v3.pdf

[2] Land Use, Land-Use Change and Forestry (LULUCF) - UNFCCC, hozzáférés dátuma: május 20, 2025, https://unfccc.int/topics/land-use/workstreams/land-use--land-use-change-and-forestry-lulucf

[3] Land Use, Land Use Change and Forestry (LULUCF) (Regulation (EU) 2018/841 on the inclusion of greenhouse gas emissions and removals from land use, land use change and forestry in the 2030 climate and energy framework, amending Regulation (EU) No525/2013 and Decision No529/2013/EU), hozzáférés dátuma: május 20, 2025, https://climate-laws.org/document/land-use-land-use-change-and-forestry-lulucf-regulation-eu-2018-841-on-the-inclusion-of-greenhouse-gas-emissions-and-removals-from-land-use-land-use-change-and-forestry-in-the-2030-climate-and-energy-framework-amending-regulation-eu-no525-2013-and-decision-no529-2013-eu_5c1f

[4] Greenhouse gas emissions from land use, land use change and forestry in Europe, hozzáférés dátuma: május 20, 2025, https://www.eea.europa.eu/en/analysis/indicators/greenhouse-gas-emissions-from-land

[5] 8.       Initiative details - European Union, hozzáférés dátuma: május 20, 2025, https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/14047-Land-use-land-use-change-and-forestry-flexibility-mechanism-for-impacts-of-natural-disturbances-new-process-_en

Címkék:

Kapcsolat

Nemzeti Agrárgazdasági Kamara

Székhely: 1115 Budapest, Bartók Béla út 105-113. (Bartók Udvar)

Adószám: 18399257-2-43

E-mail: ugyfelszolgalat@nak.hu

Zöld szám: +36 80 900 365

Személyes ügyfélfogadás

 

Falugazdász iroda elérhetősége

Őstermelői adatok lekérdezése

Youtube

Facebook

LinkedIn

Instagram

X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
  • TagnyilvántartásTagnyilvántartásban szereplő adatok megtekintése, módosítás bejelentése.
  • Tagdíj ügyintézésTagdíjjal kapcsolatos ügyintézés, korrekciós felület, online fizetés, bizonylatok letöltése
  • Ügyfélszolgálati ügyekTagsággal, tagdíjjal kapcsolatos ügyek intézése, egyenleginformáció, illetve egyéb kérdések és kérések ami a tagságot érintik.
  • SzaktanácsadásSzaktanácsadói tevékenységgel kapcsolatos adatok megtekintése, módosítások kezdeményezése, akkreditált rendezvények listájának elérése.
  • Őstermelői/ ŐCSG nyilvántartással kapcsolatos ügyekAz őstermelők és az őstermelők családi gazdasága nyilvántartásba vételével, adatmódosítással, törléssel kapcsolatos ügyintézési elérhetőségek.
  • Családi mezőgazdasági társaságok nyilvántartásával kapcsolatos ügyintézésA családi mezőgazdasági társaságok minősítés kérelmezésének, adatmódosítás bejelentésének, minősítés törlésének ügyintézési elérhetősége.
  • Mezei őrszolgálatokElektronikus ügyintézés önkormányzatoknak a mezei őrszolgálatok nyilvántartásával és a fenntartásukhoz nyújtott állami hozzájárulás iránti kérelmek benyújtásához.
  • 1 ha alatti belterületi telkek mezőgazdasági művelésének igazolásaAz 1 hektár alatti, művelés alól kivett belterületi telkek szőlő, szántó, gyümölcsös, kert művelési ág szerinti megművelésének igazolása iránti kérelmek benyújtása elektronikus úton.
  • Duális képzőhelyek nyilvántartásba vételi kérelemA gazdálkodó szervezetek elektronikus úton is benyújthatják kérelmüket a duális képzőhelyek nyilvántartásába történő felvételükre.
  • Földművesek / Mezőgazdasági termelő szervezetekFöldműves nyilvántartásba vételhez igazolás kiállítása természetes személy esetében arról, hogy a természetes személy kérelmező a mezőgazdasági tevékenységet a kérelem benyújtását megelőző öt évből legalább három évben saját nevében és saját kockázatára folyamatosan folytatta, de az árbevétel - a három év alatt vagy ennek években meghatározott részében - azért maradt el, mert a mező-, erdőgazdasági célú beruházás még nem hasznosulhatott, illetőleg arról, hogy a szervezet legalább egy vezető tisztségviselője vagy a cégvezetője 3 éves üzemi gyakorlattal rendelkezik.
  • Kamarai meghatalmazásKamarai meghatalmazás létesítésének lehetősége az ügyfél számára elektronikus úton. A kamarai meghatalmazás alapján a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara eljárhat ügyfelei érdekében az agrártámogatásokkal kapcsolatos elektronikus ügyintézésben.
  • Okmányhitelesítés kérelemSzármazási bizonyítványok hitelesítése, kiadása, egyéb kereskedelmi dokumentumok láttamozása, valamint ezek nyilvántartása.
  • Szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzék pályázati űrlapjaPályázati lehetőség a szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzékbe kerüléshez, az agrár duális képzőhelyek nyilvántartásba-vételénél szakértői feladatok ellátása érdekében.
  • Vizsgafelügyelői névjegyzékPályázat benyújtása a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara által nyilvántartott viszgafelügyelői névjegyzékbe.
  • Egyéb NAK megkeresésNAK együttes védjegy használata, Jogsegélyszolgálat, Közérdekű adat megismerési iránti igény, Közhiteles adatbázisban való adatjavítás kérés, Védjegy bejelentés, Egyéb (Egyéb típusú ügy(menet) indítása előtt kérjük, győzödjön meg róla, hogy fenti választható űrlap kategóriák között, nincs-e megfelelő, mert konkrét ügytípus választással az ügyintézési idő jelentősen csökkenthető!)
X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
X

E-ÜGYINTÉZÉS KAMARAI BELÉPÉS

...
Az e-Iroda felületre történő belépést követően tagságával és tagdíjával kapcsolatos ügyeket intézhet. Amennyiben szaktanácsadói tevékenységet végez, úgy a belépést követően tevékenységéhez kapcsolódó adatai is megjelennek.

Ha Ön még nem rendelkezik Kamarai nyilvántartási számmal, keresse fel ügyfélszolgálatunkat.

Hasznos tudnivalók az e-Iroda használatához


Lépjen be Kamarai nyilvántartási száma és jelszava megadásával!
Emlékezzen rám