Az EU 2015/1829 felhatalmazáson alapuló bizottsági rendeletének módosítása a mezőgazdasági termékek tájékoztatására és promóciójára vonatkozó szabályok kiegészítésére irányul. A módosítás célja a pályázókat érintő bizonyos adminisztratív terhek csökkentése, a már támogatásban részesült programok folytatási szabályainak pontosítása és az összeférhetetlenség megelőzése a programok végrehajtása tekintetében.
Főbb változások és módosítások:
- Reprezentativitás igazolásának egyszerűsítése
- Az agrár-élelmiszeripari szerveknek nem kell további bizonyítékot benyújtaniuk reprezentativitásuk igazolására. A promóciós tevékenységet közfeladatként ellátó szervezetek (mint például az agrárkamarák) a továbbiakban reprezentatívnak minősülnek.
- Folytatási szabályok pontosítása
- Egy szervezet legfeljebb két támogatott programban vehet részt ugyanazon termék és célország esetében.
- Újabb támogatást csak legalább 12 hónapos szünet után kaphatnak.
A javaslattevő szervezet az előző programok végrehajtásának végét követően pályázhat új programra azzal a feltétellel, hogy az új program végrehajtása legalább 12 hónappal az előző programok végrehajtásának végét követően kezdődhet meg. Ezzel egy évvel lerövidült a korábbi program befejezése és az új program indítása közötti kötelező szünet.
- Összeférhetetlenség megelőzése
- A javaslattevő szervezeteknek biztosítaniuk kell, hogy úgy nevezett egyszerű programok esetén (amikor egy tagország szakma szervezete(i) nyújt be pályázatot) sem a program kidolgozásakor, sem annak végrehajtása során ne álljon fenn összeférhetetlenség a végrehajtó ügynökség tekintetében.
- A végrehajtó szervek kiválasztásának átláthatónak kell lennie, biztosítva a legjobb ár-érték arányt.
- Pénzügyi irányítás egyszerűsítése
- Az elszámolható költségek kiszámítása történhet átalányösszeg alapján is, csökkentve az adminisztratív terheket. Ez a lehetőség a 2026-ban benyújtásra kerülő programoknál alkalmazható először.
- A támogatások történhetnek ténylegesen felmerült költségek visszatérítésével vagy átalányösszegű finanszírozással. Az átalányösszegek meghatározása objektív adatok és szakértői vélemények alapján történhet.
2025-ben az Európai Bizottság 132 millió eurót különített el az uniós mezőgazdasági termékek promóciós programjaira, amelyek célja a termékek versenyképességének növelése és az uniós minőségi rendszerek ismertségének fokozása. A pályázatok 2025. április 23-ig nyújthatók be, és két típusra oszlanak:
- Egyszerű programok: egy tagállam szakmai szervezete(i) pályázhat(nak).
- Összetett programok: több tagállam szakmai szervezetei vagy uniós ernyőszervezetek pályázhatnak.
A támogatás több témakörre vonatkozik az EU belső piacán vagy külső piacokon, többek között minőségrendszerek megismertetésére, az ökológiai termelés, a friss zöldségek és gyümölcsök fogyasztásának ösztönzése, valamint az uniós termékek harmadik országokban történő promóciója.
Támogatható tevékenységek: PR-tevékenységek, promóciós események, hirdetések, kiállítások, marketingkampányok és kóstoltatási programok.
NAK/dr. Sidlovits Diána