Amint várható volt, az ázsiai lakosok koronavírussal kapcsolatos aggodalmaik fogyasztási szokásukra is jelentős hatást gyakorol. Az Innova Market Insight piackutató cég 2020 márciusában végzett felmérése alapján Kínában, Indiában és Indonéziában az egészséggel, a jövedelemmel, az egészségügyi ellátással és a termékek elérhetőségével kapcsolatos aggodalmak állnak a középpontban.
Az indiai fogyasztók 73%-át aggasztja saját és családja egészsége, Kínában ez az arány 58%, míg Indonéziában 52%-volt. Az egészségügyi ellátás az indiai válaszadók 79%-át nyugtalanítja. A pénzügyi és a gazdasági félelmek a kínai megkérdezettek 55%-nál, és az indonéziaiak 68%-nál került említésre. Az élelmiszer- és a munkabiztonság mindhárom ország fogyasztói esetében szóba került.
Az egészségügyi megfontolások hatása egyre dominánsabban befolyásolja a döntéseket. Egyes élelmiszer-összetevők jelentősége fokozódik, mint például a kurkuma Indiában, a hernyógomba Kínában, vagy a méhpempő, a gyömbér és a menta Indonéziában. Mindemellett a kényemet, az eltarthatóságot és a hangulatot javító összetevők népszerűsége nő, akár az íz hátrányára is. A legjelentősebb viselkedési változás az otthon főzés gyakoriságának emelkedése.
A növekvő népszerűséget leginkább a friss zöldség, gyümölcs, valamint a gyümölcslé és nektár kategória élvezi, míg a feldolgozott élelmiszerek (pl. fagylalt, pizza, sütemények) keresete némileg visszaesett.
Az élelmiszerüzletek elérhetőségének korlátozottsága miatt az online beszerzések jelentősége fokozódott a vizsgált országokban. Az ételek házhoz szállításának gyakorisága Kínában 37%-al, míg az élelmiszerek 34%-al emelkedett a pandémiás időszak alatt.
Dr. Szűcs Viktória/NAK