A francia dió elismerten páratlan minősége ellenére Jonathan Rhodes, a Perlim Noix igazgatója több okból is aggódik a jövője miatt. "A dió egy globalizált piac része. Napjainkban számos tényező nehezíti a francia dió forgalmazását."
Az elmúlt években egy új diótermelő lépett a piacra, jelentősen növelve a globális mennyiséget. "Chile ma már jelentős diótermelő, ami nem is olyan régen még nem volt így. Ez növeli a versenyt a francia dióval szemben, amely már eddig is szenvedett a konkurenciától. Chile, valamint Kína hozzájárult, hogy idén 17%-kal nőtt a diótermelés világszerte." A piac nehezen tudja felszívni ezeket a magasabb hozamokat. "Világviszonylatban a piac már az északi féltekéről érkező új termés megérkezése és az észak-amerikai szezon kezdete előtt is megfelelő ellátottsággal rendelkezett. Valamint tavalyról sok maradt készleten Kaliforniában" - magyarázza Jonathan Rhodes. A probléma az, hogy ez a többletmennyiség egy olyan piacra érkezik, ahol a fogyasztás nehézségekbe ütközik. "Az európai gazdasági helyzet jelenleg egyértelműen bonyolult. Franciaországban a háztartások és vállalkozások védelmére a növekvő energiaárak miatt intézkedéseket tett a kormány, melyek célja, hogy mérsékelje az energiaköltségek növekedését. Más országokban, mint Anglia vagy Spanyolország, ezek a költségek akár a nyolcszorosára is nőhetnek, ami elkerülhetetlenül nagy gazdasági nyomást gyakorol minden háztartásra. Ilyenkor több szinten is kompromisszumot kell kötni, beleértve az élelmiszerágazatot is. A dió nem számít alapélelmiszernek, így azt valóban érinti a vásárlóerő csökkenése. Ma a becslések szerint 15%-kal csökkent a szárított gyümölcsök és héjas gyümölcsfélék értékesítése, miközben a globális termelés 17%-kal nőtt."
Sok más ágazathoz hasonlóan a francia dió is megszenvedte az aszály következményeit. Idén a minőségük még mindig kifogástalan és a termés jelentősen megnőtt, ellenben a méretek továbbra is kicsik vagy átlagosak. "Az elmúlt 2 évben a francia termés körülbelül 36 000 tonnát tett ki. Idén elérte a 45 000 tonnát, ami 10 000 tonnával több diót jelent, amit a jelenlegi gazdasági helyzetben el lehet adni. Ráadásul a dióexporthoz most már 32 mm-nél nagyobb méretű diót kell exportálni, ami azt jelenti, hogy idén a francia termelésnek csak 25%-a felel meg ennek a kritériumnak. Rengeteg átlagos vagy kis méretű diónk van, amelyek sajnos kevésbé népszerűek. Ez még inkább megnehezíti a forgalmazást."
Alig 18 év alatt a világ diótermése megháromszorozódott és elérte a 2,6 millió tonnát. A kereslet alakulása azonban nem felel meg ennek a termelésnövekedésnek, így az árak csökkentek. "Nagyon alacsony árakkal kell szembenéznünk, és bár egyes ügyfelek érzékenyek a diónk minőségére, méretére, mások csak az árat nézik."
E kihívások mellett a hőmérséklet viszonylag enyhe volt idén ősszel, ami nem ösztönözte a fogyasztókat arra, hogy a szezonális termékek felé forduljanak. "Október nagyon meleg volt, így az emberek több salátát fogyasztottak, mint téli zöldséget. Azt is megfigyeltük, hogy a kereskedők arra számítottak, hogy idén kisebb lesz a kereslet. A probléma az, hogy egy bolt, amelyik korábban 30 zsák diót adott el, most 10 zsák dión próbálja meg ugyanazt az árrést megkeresni. A termelők lesznek azok, akik megfizetik a következményeket. Idén a termelési költségek drasztikus növekedése ellenére a termelőnek fizetett kilónkénti ár jelentősen csökkent a tavalyihoz képest. Természetesen a termelés is nőtt, de a helyzet még mindig abnormális. A kérdés, amit talán fel kellene tenni, hogy vajon a francia diófajták alkalmazkodnak-e még a mai világpiachoz."
Forrás: freshplaza.com
NAK/ Csép Adrienn