Mezőgazdasági termelés

Freshfel Europe, amely a friss gyümölcs- és zöldségellátási lánc érdekeit képviseli Európában és azon kívül közzétette felhívását a friss fogyasztásra szánt termékek fenntartható és megbízható logisztikai infrastruktúrájáról.

A globális logisztika várhatóan 2023-ban fordulóponthoz érkezik a konténerek és a hajók nagyobb rendelkezésre állásának, valamint az elmúlt években tapasztalt fennakadások és késedelmek tekintetében várható mérséklődés hatására. A friss fogyasztásra szánt termékek ágazatában azonban továbbra is szükség van a szállítási hálózatok optimalizálására. Január 18-án a Freshfel Europe webináriumot szervezett az európai és Európán túli logisztika témájában. A Hajózási Világtanács (World Shipping Council), a Freshrail és az Easyfresh logistics meghívott előadóival a Freshfel Europe és tagjai kiemelték a megfizethető és megbízható, jól összekapcsolt teljes körű szállítási hálózatok szükségességét, miközben hangsúlyozták a fenntartható megoldásokat a szén-dioxid-mentesítés felé vezető út folytatása érdekében.

Évente közel 50 millió tonna friss gyümölcsöt és zöldséget forgalmaznak helyben az Európai Unió azon tagállamában, ahol termesztették, míg 29 millió tonnával az EU-n belül kereskednek. Ezenkívül az EU évente mintegy 7 millió tonna friss gyümölcsöt és zöldséget exportál, és csaknem kétszer annyit importál. A logisztikának időben és jó kapcsolatokkal kell működnie, hogy ezek a termékek frissen és jó minőségben érkezzenek meg. A friss gyümölcsök és zöldségek széles körű elosztásának garantálása érdekében a szállítási hálózatoknak és a hűtőkonténerek/konténerek elérhetőségének minden szinten jól kell működnie: helyi, nemzeti, regionális és globális szinten egyaránt. A találkozón kiemelték, hogy fontos, hogy a köz- és a magánszektor támogassa a teljes körű közlekedési hálózatot, valamint a fenntartható és megfizethető logisztikai megoldásokat, továbbá beruházzon ezekbe, hogy a friss fogyasztásra szánt termékek időben és optimális minőségben eljussanak a célállomásra.

2020 és 2022 között a globális logisztika iránti kereslet működési normalitása megszakadt. Először a zárlatok és a fokozott ellenőrzések, majd a COVID-19 utáni időszakban a kereslet fellendülése, ami 0%-os kihasználatlan hajóparkot, 7,5%-os növekedést eredményezett a kikötők és a hátország zsúfoltságában, valamint 25%-os elmaradást az új hajók megrendeléseiben. Az infláció, a tehergépkocsivezetők és más logisztikai szakemberek hiánya, valamint az emelkedő üzemanyagárak a friss gyümölcs- és zöldséglogisztika költségnövekedését okozták. Philippe Binard, a Freshfel Europe általános küldöttje kijelentette: "A konténerek és teherautók szűkössége miatti magasabb logisztikai költségek, valamint a magasabb üzemanyagárak hatással vannak a logisztika megfizethetőségére, ami elszalasztott kereskedelmi lehetőségekhez vezet. E többletköltségek fedezése kihívást jelent az ágazat számára, amely kis árréssel dolgozik, valamint ki van téve a tavalyi nagy pénzügyi nyomásnak. Ez még egy ideig érezhető lesz. 2023-ra azonban úgy tűnik, hogy a globális logisztika fordulóponthoz érkezik, kevesebb logisztikai fennakadással, ami az ágazat számára jobb kilátásokat eredményez a piaci lehetőségek megragadására."

Nemcsak a hajók és konténerrendelések elmaradása oldódik meg lassan, hanem a kereslet csökkenése miatt a meglévő logisztikai berendezésekből is több áll rendelkezésre, ami csökkentette a torlódásokat és növelte a globális menetrend megbízhatóságát. Ennek ellenére a Freshfel Europe megjegyzi, hogy bár a helyzet javul, még nem állt helyre, a friss termékek szállításának időbeli megbízhatósága még mindig jelentősen alacsonyabb, mint a világjárvány előtt. Binard úr hangsúlyozta: "Mivel a friss fogyasztásra szánt gyümölcsök és zöldségek romlandó áruk, a fennakadások és késések negatívan befolyásolják a termékek minőségét és eltarthatóságát, valamint növelik az élelmiszerveszteséget és az élelmiszerpazarlást. Alapvető fontosságú a friss termékek logisztikai hálózatainak és infrastruktúrájának biztosítása, valamint a globális piac ingadozásának jobb nyomon követése. A jobb tervezés biztosítása és a válsághelyzetben jelentkező nyomás enyhítése érdekében törekedni kell a zöld folyosók használatára, hogy lehetővé váljon a friss termékek áramlásának rangsorolása." Az ágazatnak enyhítenie kell a világszerte egyre gyakoribbá váló sztrájkok hatását is, amelyek hatással lehetnek a romlandó termékek áramlásának folyamatosságára.

Az ágazat az uniós és nemzetközi útvonalhálózatok optimalizálására, teljes körű megoldások alkalmazására és közvetlenebb utak biztosítására szólít fel egyes távolsági célállomásokra, nevezetesen az Ázsiába vagy Latin-Amerikába irányuló exportra. Jelenleg a friss termékek Európából Ázsiába történő szállítása a tranzitközpontokon keresztül akár 40 napot is igénybe vehet, egy olyan út, amely egy közvetlen útvonalon keresztül sokkal rövidebb lehetne. Ez megakadályozhatná, hogy a termékek minősége veszélybe kerüljön és növelné a kereskedelmi lehetőségeket, miközben csökkenne a kibocsátás. A friss termékek ágazata igyekszik kihasználni a rendelkezésre álló szállítási alternatívák széles körét, beleértve a szárazföldi vasútra való átállást, amely hozzájárulhat a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséhez.

A friss fogyasztásra szánt termékek ágazata folyamatosan törekszik arra, hogy csökkentse környezeti lábnyomát és kibocsátását, az EU által hozott új intézkedések közül néhányat mérlegel. Binard úr megjegyezte: "Figyelemmel kell kísérni az olyan intézkedések hatását, mint a lassabb hajózási sebesség, a drágább gáz vagy az importáruk karbonintenzitását ellensúlyozó mechanizmusból (Carbon Border Adjustment Mechanism) eredő új adó és az EU emisszió-kereskedelmi rendszerének (EU ETS) nyomon követése." A friss termékek fenntartható szállítása a különböző piaci értékesítési pontokra, a rövidebb célállomásoktól a legtávolabbiakig, alapvető fontosságú ahhoz, hogy a fogyasztók egészséges táplálkozásukhoz sokféle friss fogyasztásra szánt terméket kapjanak.

Forrás: freshfel.org

NAK/ Csép Adrienn

Címkék:

Kapcsolat

Nemzeti Agrárgazdasági Kamara

Székhely: 1115 Budapest, Bartók Béla út 105-113. (Bartók Udvar)

Adószám: 18399257-2-43

E-mail: ugyfelszolgalat@nak.hu

Zöld szám: +36 80 900 365

Személyes ügyfélfogadás

 

Falugazdász iroda elérhetősége

Őstermelői adatok lekérdezése

Youtube

Facebook

LinkedIn

Instagram

X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
  • TagnyilvántartásTagnyilvántartásban szereplő adatok megtekintése, módosítás bejelentése.
  • Tagdíj ügyintézésTagdíjjal kapcsolatos ügyintézés, korrekciós felület, online fizetés, bizonylatok letöltése
  • Ügyfélszolgálati ügyekTagsággal, tagdíjjal kapcsolatos ügyek intézése, egyenleginformáció, illetve egyéb kérdések és kérések ami a tagságot érintik.
  • SzaktanácsadásSzaktanácsadói tevékenységgel kapcsolatos adatok megtekintése, módosítások kezdeményezése, akkreditált rendezvények listájának elérése.
  • Őstermelői/ ŐCSG nyilvántartással kapcsolatos ügyekAz őstermelők és az őstermelők családi gazdasága nyilvántartásba vételével, adatmódosítással, törléssel kapcsolatos ügyintézési elérhetőségek.
  • Családi mezőgazdasági társaságok nyilvántartásával kapcsolatos ügyintézésA családi mezőgazdasági társaságok minősítés kérelmezésének, adatmódosítás bejelentésének, minősítés törlésének ügyintézési elérhetősége.
  • Mezei őrszolgálatokElektronikus ügyintézés önkormányzatoknak a mezei őrszolgálatok nyilvántartásával és a fenntartásukhoz nyújtott állami hozzájárulás iránti kérelmek benyújtásához.
  • 1 ha alatti belterületi telkek mezőgazdasági művelésének igazolásaAz 1 hektár alatti, művelés alól kivett belterületi telkek szőlő, szántó, gyümölcsös, kert művelési ág szerinti megművelésének igazolása iránti kérelmek benyújtása elektronikus úton.
  • Duális képzőhelyek nyilvántartásba vételi kérelemA gazdálkodó szervezetek elektronikus úton is benyújthatják kérelmüket a duális képzőhelyek nyilvántartásába történő felvételükre.
  • Földművesek / Mezőgazdasági termelő szervezetekFöldműves nyilvántartásba vételhez igazolás kiállítása természetes személy esetében arról, hogy a természetes személy kérelmező a mezőgazdasági tevékenységet a kérelem benyújtását megelőző öt évből legalább három évben saját nevében és saját kockázatára folyamatosan folytatta, de az árbevétel - a három év alatt vagy ennek években meghatározott részében - azért maradt el, mert a mező-, erdőgazdasági célú beruházás még nem hasznosulhatott, illetőleg arról, hogy a szervezet legalább egy vezető tisztségviselője vagy a cégvezetője 3 éves üzemi gyakorlattal rendelkezik.
  • Kamarai meghatalmazásKamarai meghatalmazás létesítésének lehetősége az ügyfél számára elektronikus úton. A kamarai meghatalmazás alapján a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara eljárhat ügyfelei érdekében az agrártámogatásokkal kapcsolatos elektronikus ügyintézésben.
  • Okmányhitelesítés kérelemSzármazási bizonyítványok hitelesítése, kiadása, egyéb kereskedelmi dokumentumok láttamozása, valamint ezek nyilvántartása.
  • Szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzék pályázati űrlapjaPályázati lehetőség a szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzékbe kerüléshez, az agrár duális képzőhelyek nyilvántartásba-vételénél szakértői feladatok ellátása érdekében.
  • Vizsgafelügyelői névjegyzékPályázat benyújtása a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara által nyilvántartott viszgafelügyelői névjegyzékbe.
  • Egyéb NAK megkeresésNAK együttes védjegy használata, Jogsegélyszolgálat, Közérdekű adat megismerési iránti igény, Közhiteles adatbázisban való adatjavítás kérés, Védjegy bejelentés, Egyéb (Egyéb típusú ügy(menet) indítása előtt kérjük, győzödjön meg róla, hogy fenti választható űrlap kategóriák között, nincs-e megfelelő, mert konkrét ügytípus választással az ügyintézési idő jelentősen csökkenthető!)
X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
X

E-ÜGYINTÉZÉS KAMARAI BELÉPÉS

...
Az e-Iroda felületre történő belépést követően tagságával és tagdíjával kapcsolatos ügyeket intézhet. Amennyiben szaktanácsadói tevékenységet végez, úgy a belépést követően tevékenységéhez kapcsolódó adatai is megjelennek.

Ha Ön még nem rendelkezik Kamarai nyilvántartási számmal, keresse fel ügyfélszolgálatunkat.

Hasznos tudnivalók az e-Iroda használatához


Lépjen be Kamarai nyilvántartási száma és jelszava megadásával!
Emlékezzen rám