Mezőgazdasági termelés

Freshfel Europe, amely a friss gyümölcs- és zöldségellátási lánc érdekeit képviseli Európában és azon kívül közzétette felhívását a friss fogyasztásra szánt termékek fenntartható és megbízható logisztikai infrastruktúrájáról.

A globális logisztika várhatóan 2023-ban fordulóponthoz érkezik a konténerek és a hajók nagyobb rendelkezésre állásának, valamint az elmúlt években tapasztalt fennakadások és késedelmek tekintetében várható mérséklődés hatására. A friss fogyasztásra szánt termékek ágazatában azonban továbbra is szükség van a szállítási hálózatok optimalizálására. Január 18-án a Freshfel Europe webináriumot szervezett az európai és Európán túli logisztika témájában. A Hajózási Világtanács (World Shipping Council), a Freshrail és az Easyfresh logistics meghívott előadóival a Freshfel Europe és tagjai kiemelték a megfizethető és megbízható, jól összekapcsolt teljes körű szállítási hálózatok szükségességét, miközben hangsúlyozták a fenntartható megoldásokat a szén-dioxid-mentesítés felé vezető út folytatása érdekében.

Évente közel 50 millió tonna friss gyümölcsöt és zöldséget forgalmaznak helyben az Európai Unió azon tagállamában, ahol termesztették, míg 29 millió tonnával az EU-n belül kereskednek. Ezenkívül az EU évente mintegy 7 millió tonna friss gyümölcsöt és zöldséget exportál, és csaknem kétszer annyit importál. A logisztikának időben és jó kapcsolatokkal kell működnie, hogy ezek a termékek frissen és jó minőségben érkezzenek meg. A friss gyümölcsök és zöldségek széles körű elosztásának garantálása érdekében a szállítási hálózatoknak és a hűtőkonténerek/konténerek elérhetőségének minden szinten jól kell működnie: helyi, nemzeti, regionális és globális szinten egyaránt. A találkozón kiemelték, hogy fontos, hogy a köz- és a magánszektor támogassa a teljes körű közlekedési hálózatot, valamint a fenntartható és megfizethető logisztikai megoldásokat, továbbá beruházzon ezekbe, hogy a friss fogyasztásra szánt termékek időben és optimális minőségben eljussanak a célállomásra.

2020 és 2022 között a globális logisztika iránti kereslet működési normalitása megszakadt. Először a zárlatok és a fokozott ellenőrzések, majd a COVID-19 utáni időszakban a kereslet fellendülése, ami 0%-os kihasználatlan hajóparkot, 7,5%-os növekedést eredményezett a kikötők és a hátország zsúfoltságában, valamint 25%-os elmaradást az új hajók megrendeléseiben. Az infláció, a tehergépkocsivezetők és más logisztikai szakemberek hiánya, valamint az emelkedő üzemanyagárak a friss gyümölcs- és zöldséglogisztika költségnövekedését okozták. Philippe Binard, a Freshfel Europe általános küldöttje kijelentette: "A konténerek és teherautók szűkössége miatti magasabb logisztikai költségek, valamint a magasabb üzemanyagárak hatással vannak a logisztika megfizethetőségére, ami elszalasztott kereskedelmi lehetőségekhez vezet. E többletköltségek fedezése kihívást jelent az ágazat számára, amely kis árréssel dolgozik, valamint ki van téve a tavalyi nagy pénzügyi nyomásnak. Ez még egy ideig érezhető lesz. 2023-ra azonban úgy tűnik, hogy a globális logisztika fordulóponthoz érkezik, kevesebb logisztikai fennakadással, ami az ágazat számára jobb kilátásokat eredményez a piaci lehetőségek megragadására."

Nemcsak a hajók és konténerrendelések elmaradása oldódik meg lassan, hanem a kereslet csökkenése miatt a meglévő logisztikai berendezésekből is több áll rendelkezésre, ami csökkentette a torlódásokat és növelte a globális menetrend megbízhatóságát. Ennek ellenére a Freshfel Europe megjegyzi, hogy bár a helyzet javul, még nem állt helyre, a friss termékek szállításának időbeli megbízhatósága még mindig jelentősen alacsonyabb, mint a világjárvány előtt. Binard úr hangsúlyozta: "Mivel a friss fogyasztásra szánt gyümölcsök és zöldségek romlandó áruk, a fennakadások és késések negatívan befolyásolják a termékek minőségét és eltarthatóságát, valamint növelik az élelmiszerveszteséget és az élelmiszerpazarlást. Alapvető fontosságú a friss termékek logisztikai hálózatainak és infrastruktúrájának biztosítása, valamint a globális piac ingadozásának jobb nyomon követése. A jobb tervezés biztosítása és a válsághelyzetben jelentkező nyomás enyhítése érdekében törekedni kell a zöld folyosók használatára, hogy lehetővé váljon a friss termékek áramlásának rangsorolása." Az ágazatnak enyhítenie kell a világszerte egyre gyakoribbá váló sztrájkok hatását is, amelyek hatással lehetnek a romlandó termékek áramlásának folyamatosságára.

Az ágazat az uniós és nemzetközi útvonalhálózatok optimalizálására, teljes körű megoldások alkalmazására és közvetlenebb utak biztosítására szólít fel egyes távolsági célállomásokra, nevezetesen az Ázsiába vagy Latin-Amerikába irányuló exportra. Jelenleg a friss termékek Európából Ázsiába történő szállítása a tranzitközpontokon keresztül akár 40 napot is igénybe vehet, egy olyan út, amely egy közvetlen útvonalon keresztül sokkal rövidebb lehetne. Ez megakadályozhatná, hogy a termékek minősége veszélybe kerüljön és növelné a kereskedelmi lehetőségeket, miközben csökkenne a kibocsátás. A friss termékek ágazata igyekszik kihasználni a rendelkezésre álló szállítási alternatívák széles körét, beleértve a szárazföldi vasútra való átállást, amely hozzájárulhat a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséhez.

A friss fogyasztásra szánt termékek ágazata folyamatosan törekszik arra, hogy csökkentse környezeti lábnyomát és kibocsátását, az EU által hozott új intézkedések közül néhányat mérlegel. Binard úr megjegyezte: "Figyelemmel kell kísérni az olyan intézkedések hatását, mint a lassabb hajózási sebesség, a drágább gáz vagy az importáruk karbonintenzitását ellensúlyozó mechanizmusból (Carbon Border Adjustment Mechanism) eredő új adó és az EU emisszió-kereskedelmi rendszerének (EU ETS) nyomon követése." A friss termékek fenntartható szállítása a különböző piaci értékesítési pontokra, a rövidebb célállomásoktól a legtávolabbiakig, alapvető fontosságú ahhoz, hogy a fogyasztók egészséges táplálkozásukhoz sokféle friss fogyasztásra szánt terméket kapjanak.

Forrás: freshfel.org

NAK/ Csép Adrienn

Címkék:

Kapcsolat

Nemzeti Agrárgazdasági Kamara

Székhely: 1115 Budapest, Bartók Béla út 105-113. (Bartók Udvar)

Adószám: 18399257-2-43

E-mail: ugyfelszolgalat@nak.hu

Zöld szám: +36 80 900 365

Személyes ügyfélfogadás

 

Falugazdász iroda elérhetősége

Őstermelői adatok lekérdezése

Youtube

Facebook

LinkedIn

Instagram

X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
  • TagnyilvántartásTagnyilvántartásban szereplő adatok megtekintése, módosítás bejelentése.
  • Tagdíj ügyintézésTagdíjjal kapcsolatos ügyintézés, korrekciós felület, online fizetés, bizonylatok letöltése
  • Ügyfélszolgálati ügyekTagsággal, tagdíjjal kapcsolatos ügyek intézése, egyenleginformáció, illetve egyéb kérdések és kérések ami a tagságot érintik.
  • SzaktanácsadásSzaktanácsadói tevékenységgel kapcsolatos adatok megtekintése, módosítások kezdeményezése, akkreditált rendezvények listájának elérése.
  • Őstermelői/ ŐCSG nyilvántartással kapcsolatos ügyekAz őstermelők és az őstermelők családi gazdasága nyilvántartásba vételével, adatmódosítással, törléssel kapcsolatos ügyintézési elérhetőségek.
  • Családi mezőgazdasági társaságok nyilvántartásával kapcsolatos ügyintézésA családi mezőgazdasági társaságok minősítés kérelmezésének, adatmódosítás bejelentésének, minősítés törlésének ügyintézési elérhetősége.
  • Mezei őrszolgálatokElektronikus ügyintézés önkormányzatoknak a mezei őrszolgálatok nyilvántartásával és a fenntartásukhoz nyújtott állami hozzájárulás iránti kérelmek benyújtásához.
  • Duális képzőhelyek nyilvántartásba vételi kérelemA gazdálkodó szervezetek elektronikus úton is benyújthatják kérelmüket a duális képzőhelyek nyilvántartásába történő felvételükre.
  • Földművesek / Mezőgazdasági termelő szervezetekFöldműves nyilvántartásba vételhez igazolás kiállítása természetes személy esetében arról, hogy a természetes személy kérelmező a mezőgazdasági tevékenységet a kérelem benyújtását megelőző öt évből legalább három évben saját nevében és saját kockázatára folyamatosan folytatta, de az árbevétel - a három év alatt vagy ennek években meghatározott részében - azért maradt el, mert a mező-, erdőgazdasági célú beruházás még nem hasznosulhatott, illetőleg arról, hogy a szervezet legalább egy vezető tisztségviselője vagy a cégvezetője 3 éves üzemi gyakorlattal rendelkezik.
  • Kamarai meghatalmazásKamarai meghatalmazás létesítésének lehetősége az ügyfél számára elektronikus úton. A kamarai meghatalmazás alapján a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara eljárhat ügyfelei érdekében az agrártámogatásokkal kapcsolatos elektronikus ügyintézésben.
  • Okmányhitelesítés kérelemSzármazási bizonyítványok hitelesítése, kiadása, egyéb kereskedelmi dokumentumok láttamozása, valamint ezek nyilvántartása.
  • Szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzék pályázati űrlapjaPályázati lehetőség a szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzékbe kerüléshez, az agrár duális képzőhelyek nyilvántartásba-vételénél szakértői feladatok ellátása érdekében.
  • Vizsgafelügyelői névjegyzékPályázat benyújtása a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara által nyilvántartott viszgafelügyelői névjegyzékbe.
X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
X

E-ÜGYINTÉZÉS KAMARAI BELÉPÉS

...
Az e-Iroda felületre történő belépést követően tagságával és tagdíjával kapcsolatos ügyeket intézhet. Amennyiben szaktanácsadói tevékenységet végez, úgy a belépést követően tevékenységéhez kapcsolódó adatai is megjelennek.

Ha Ön még nem rendelkezik Kamarai nyilvántartási számmal, keresse fel ügyfélszolgálatunkat.

Hasznos tudnivalók az e-Iroda használatához


Lépjen be Kamarai nyilvántartási száma és jelszava megadásával!
Emlékezzen rám