Mezőgazdasági termelés

Betartják-e a szabadkereskedelmi megállapodásban foglaltakat a harmadik országok?

Az elmúlt években az Európai Bizottság egyre nagyobb hangsúlyt fektet a szabadkereskedelmi megállapodások megfelelő végrehajtására. Jelenleg éves jelentéseket készít a legtöbb szabadkereskedelmi megállapodás keretében elért eredményekről, 2020. júniusában pedig új kereskedelmi végrehajtó tisztviselőt nevezett ki, akinek kizárólagos feladata a szabadkereskedelmi megállapodások végrehajtásának javítása.

Kulcsfontosságú, hogy láthatóvá váljon, hogy az EU a kereskedelmi megállapodásokban foglalt együttműködési mechanizmusok révén milyen eredményeket ért el, vagy milyen hiányosságok merültek fel. Az állatvédő szervezetek az erősebb intézkedések elfogadása mellett érvelnek, a Bizottság viszont gyakran nyilatkozik úgy, hogy ezek az együttműködési rendelkezések a leghatékonyabb eszközei az állatjólét előmozdítására a harmadik országokkal. A meglévő szabadkereskedelmi megállapodások tapasztalatai azonban azt mutatják, hogy a rendelkezések elfogadása után hiányzik a tényleges nyomonkövetési hajlandóság és az ehhez szükséges erőforrás a konkrét előrelépéshez.

Nagyon fontos, hogy az Európai Bizottság azon főigazgatóságai, amelyek a végrehajtási szakaszban a témákért felelnek, elegendő személyzettel rendelkezzenek, és készek legyenek nyomon követni a szabadkereskedelmi megállapodás megkötését követően a partnerek eljárásait. Ha nincs hatékony végrehajtás, félő, hogy az együttműködésre vonatkozó rendelkezések jól hangzó ígéretek maradnak csupán.

Az európai polgárok évek óta követelnek új vagy jobb állatvédelmi szabályokat, mivel számos botránynak voltunk tanúi, különösen a haszonállatokat illetően. Állatjóléti szervezetek, hatóságok tucatnyi leleplezése és a Bizottság saját szolgálatainak elítélő jelentései minden kétséget kizáróan bebizonyították, hogy a túl nagyszámú haszonállatokra vonatkozó szabályokat figyelmen kívül hagyják, vagy csak részben hajtják végre, miközben gyakran hallani, hogy a WTO szabályai tiltják a diszkriminatív normákon alapuló kereskedelmi korlátozásokat, mivel ez gátolhatja a nemzetek egyenlő esélyeit, hogy egymással kereskedjenek a globális piacon.

Általános igazságként meg kell jegyezni, hogy a gyengébb állatjóléti szabályokkal rendelkező országok termékei olcsóbbak a piacon. Számos országban virágzik az intenzív állattenyésztés, amely amellett, hogy állatjóléti problémákat okozhat, környezeti szempontból fenntarthatatlan és közegészségügyi veszélyt is jelenthet- írja a Brussels Times. Ez még inkább indokolja, hogy az EU állatjóléti szabályait az importra kényszerítse, a célok elérését pedig segítheti az, hogy az unióba exportáló vállalkozások jellemzően nagyvállalatok, amelyekre nem kormányzati szervezetek (NGO-k) is nyomást gyakorolnak, így végső soron pozitív eltolódásra lehet számítani.

A gyakorlatban tehát ez azt jelenti, hogy az új, frissített uniós állatjóléti jogszabályokat az importtermékekre is alkalmazni kell. Az Eurobarométer korábbi felmérése rámutatott, hogy a fogyasztók túlnyomó része azt szeretné, ha az importált termékek megfelelnének az uniós szabályoknak, tehát ez elvárás a fogyasztók részéről is, akik gyakorolni kívánják jogaikat, a közerkölcs védelmére vonatkozó pozitív változások pedig összeegyeztethetőek a WTO szabályaival. Ez az a folyamat, ami lehetővé teszi az EU számára, hogy végül megfeleljen ambícióinak, és a világban vezető, és egyre erősödő pozíciót töltsön be állatjóléti szempontból.

NAK / Pető Krisztina

Címkék:

Kapcsolat

Nemzeti Agrárgazdasági Kamara

Székhely: 1115 Budapest, Bartók Béla út 105-113. (Bartók Udvar)

Adószám: 18399257-2-43

E-mail: ugyfelszolgalat@nak.hu

Zöld szám: +36 80 900 365

Személyes ügyfélfogadás

 

Falugazdász iroda elérhetősége

Őstermelői adatok lekérdezése

Youtube

Facebook

LinkedIn

Instagram

X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
  • TagnyilvántartásTagnyilvántartásban szereplő adatok megtekintése, módosítás bejelentése.
  • Tagdíj ügyintézésTagdíjjal kapcsolatos ügyintézés, korrekciós felület, online fizetés, bizonylatok letöltése
  • Ügyfélszolgálati ügyekTagsággal, tagdíjjal kapcsolatos ügyek intézése, egyenleginformáció, illetve egyéb kérdések és kérések ami a tagságot érintik.
  • SzaktanácsadásSzaktanácsadói tevékenységgel kapcsolatos adatok megtekintése, módosítások kezdeményezése, akkreditált rendezvények listájának elérése.
  • Őstermelői/ ŐCSG nyilvántartással kapcsolatos ügyekAz őstermelők és az őstermelők családi gazdasága nyilvántartásba vételével, adatmódosítással, törléssel kapcsolatos ügyintézési elérhetőségek.
  • Családi mezőgazdasági társaságok nyilvántartásával kapcsolatos ügyintézésA családi mezőgazdasági társaságok minősítés kérelmezésének, adatmódosítás bejelentésének, minősítés törlésének ügyintézési elérhetősége.
  • Mezei őrszolgálatokElektronikus ügyintézés önkormányzatoknak a mezei őrszolgálatok nyilvántartásával és a fenntartásukhoz nyújtott állami hozzájárulás iránti kérelmek benyújtásához.
  • 1 ha alatti belterületi telkek mezőgazdasági művelésének igazolásaAz 1 hektár alatti, művelés alól kivett belterületi telkek szőlő, szántó, gyümölcsös, kert művelési ág szerinti megművelésének igazolása iránti kérelmek benyújtása elektronikus úton.
  • Duális képzőhelyek nyilvántartásba vételi kérelemA gazdálkodó szervezetek elektronikus úton is benyújthatják kérelmüket a duális képzőhelyek nyilvántartásába történő felvételükre.
  • Földművesek / Mezőgazdasági termelő szervezetekFöldműves nyilvántartásba vételhez igazolás kiállítása természetes személy esetében arról, hogy a természetes személy kérelmező a mezőgazdasági tevékenységet a kérelem benyújtását megelőző öt évből legalább három évben saját nevében és saját kockázatára folyamatosan folytatta, de az árbevétel - a három év alatt vagy ennek években meghatározott részében - azért maradt el, mert a mező-, erdőgazdasági célú beruházás még nem hasznosulhatott, illetőleg arról, hogy a szervezet legalább egy vezető tisztségviselője vagy a cégvezetője 3 éves üzemi gyakorlattal rendelkezik.
  • Kamarai meghatalmazásKamarai meghatalmazás létesítésének lehetősége az ügyfél számára elektronikus úton. A kamarai meghatalmazás alapján a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara eljárhat ügyfelei érdekében az agrártámogatásokkal kapcsolatos elektronikus ügyintézésben.
  • Okmányhitelesítés kérelemSzármazási bizonyítványok hitelesítése, kiadása, egyéb kereskedelmi dokumentumok láttamozása, valamint ezek nyilvántartása.
  • Szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzék pályázati űrlapjaPályázati lehetőség a szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzékbe kerüléshez, az agrár duális képzőhelyek nyilvántartásba-vételénél szakértői feladatok ellátása érdekében.
  • Vizsgafelügyelői névjegyzékPályázat benyújtása a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara által nyilvántartott viszgafelügyelői névjegyzékbe.
X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
X

E-ÜGYINTÉZÉS KAMARAI BELÉPÉS

...
Az e-Iroda felületre történő belépést követően tagságával és tagdíjával kapcsolatos ügyeket intézhet. Amennyiben szaktanácsadói tevékenységet végez, úgy a belépést követően tevékenységéhez kapcsolódó adatai is megjelennek.

Ha Ön még nem rendelkezik Kamarai nyilvántartási számmal, keresse fel ügyfélszolgálatunkat.

Hasznos tudnivalók az e-Iroda használatához


Lépjen be Kamarai nyilvántartási száma és jelszava megadásával!
Emlékezzen rám