Aránytalan terhet ró a mezőgazdasági termelőkre a Bizottság javaslata.
2024. január 1-én a Bizottság arra tett javaslatot, hogy további egy évre újítsák meg az EU-ba irányuló ukrán exportra vonatkozó behozatali vámok és kontingensek felfüggesztését, melyet már 2022. júniusa óta alkalmaznak.
Az érzékeny uniós termékeket azonban igyekeztek védeni, így a baromfi, tojás és cukor esetében vészfékmechanizmust irányoztak elő, amely a 2022-ben és 2023-ban importált mennyiségek átlagán stabilizálná a behozatalt. Ez azt jelenti, hogy ha e termékek behozatala meghaladná az említett mennyiségeket, ismét kivetnék a vámokat annak biztosítása érdekében, hogy a behozatal mennyisége ne haladja meg jelentősen a korábbi évekét.
A javaslatokat most az Európai Parlament és az Európai Unió Tanácsa vizsgálja. A cél az, hogy az autonóm kereskedelmi kedvezmények jelenlegi rendszerének lejártakor zökkenőmentesen át lehessen térni az új rendszerre 2024. június 6-án.
A COPA-COGECA, mely szervezetnek a NAK is aktív tagja, levélben reagált a folyamatokra 2024. január 1-én több nagy európai szakmai szervezettel közösen. A közös nyilatkozat szerint a hat szervezet (AVEC, CEFS, CEMP, CIBE, EUWEP, COPA-COGECA) nem hiszi, hogy elegendő védelmet kapnak az uniós termelők a növekvő import hatásától, a gabona-, olajos magvak, baromfi-, tojás- és cukorágazatban.
Sajnálatukat fejezték ki, hogy a szükséges védintézkedések automatikus kiváltásának küszöbértékét a 2022/23-as baromfi, tojás és cukor átlagára alapozzák, és teljességgel elfogadhatatlannak tartják a gabonafélék és olajos magvak kizárását az ilyen automatikus intézkedésekből. A gabonafélék és olajos magvak tekintetében Ukrajna és az egyes tagállamok, például Románia és Bulgária között megállapodott jelenlegi engedélyezési rendszer nem nyújt hatékony uniós szintű megoldást, és veszélyezteti az EU egységes piacának integritását.
Bár úgy gondolják, hogy az EU-nak kötelessége és érdeke, hogy továbbra is támogassa Ukrajnát, hatékonyan kell foglalkozni a jelenlegi helyzet megoldásával, amely az importnak az uniós termelőkre gyakorolt hatását illeti. Így bár az uniós mezőgazdasági termelők készek továbbra is kivenni a részünket az EU Ukrajna megsegítésére tett erőfeszítéseiből, úgy gondolják, hogy ez az erőfeszítés nem oszlik meg méltányosan, mivel a mezőgazdasági ágazatokra aránytalanul nagy és fenntarthatatlan terhet ró.
Ha a bevezetett megoldások nem hatékonyak a probléma kezelésében, akkor az EU gabona-, olajos magvak, baromfi-, tojás- és cukortermelőinek túlélése forog kockán a szomszédos országokban és azon túl is, éppen úgy, mint Ukrajna további támogatása.
A szakmai szervezetek felszólítják a Tanácsot és az Európai Parlamentet, hogy a javaslatról folytatott viták során találják meg a megfelelő egyensúlyt az alábbi kérdésekben:
1, Az automatikus vészfékmechanizmust a 2021-es és 2022-es év együttes éves átlagára kell alapozni, és a gabonaféléket és az olajos magvakat is figyelembe kell venni. Az említett időszak átlagos éves behozatala már jelentős erőfeszítést igényelne az uniós gyártók részéről.
2, Biztosítani kell, hogy az e küszöbérték felett importált termékeket az EU-n kívülre, az EU-n átmenő tranzittal exportálják. A mennyiségek mérése a DG TAXUD felügyeleti rendszerén alapulna.
Az intézményeknek működőképes kompromisszumot és konstruktív megoldást kell találniuk a kereskedelmi forgalom fenntartására, az uniós termelők védelmére, az ukrán termelők segítésére exportjuk diverzifikálásában, a régi kereskedelmi útvonalak helyreállításában és az uniós piactól való függőségük korlátozásában.
NAK / Pető Krisztina