Egy, a közelmúltban megjelent módosításnak köszönhetően megkezdődhet a földhasználati nyilvántartásban, a földhasználók hiányos vagy pontatlan adatainak kijavítása.
A földek ingatlan-nyilvántartásban szerepló jogosultjainak – jellemzően a tulajdonosokról van szó – a hiányos vagy téves adatainak a rendezésére már évekkel ezelőtt lehetőséget teremtett a földeken fennálló osztatlan közös tulajdon felszámolásáról és a földnek minősülő ingatlanok jogosultjai adatainak ingatlan-nyilvántartási rendezéséről szóló 2020. évi LXXI. törvény (röviden: Foktftv.), melynek 2021-es hatályba lépése után az ingatlanügyi hatóságok hivatalból meg is indították a termőföldeknél az adategyeztetéseket.
A mostani módosítás a földhasználati lapokat érinti. Miszerint a hiányos vagy téves adatokkal szereplő földhasználók adatait – mindegy, hogy természetes személy vagy gazdálkodó szervezet a földhasználó - a földhasználó adatainak kijavítása vagy kiegészítése céljából, az ingatlanügyi hatóság összeveti a földhasználati lapon szereplő adatokat a személyiadat- és lakcímnyilvántartásban vagy a cégnyilvántartásban fellelhető adatokkal, illetve az okirattárban fellelhető okiratok adataival. Ha az összevetés eredményre vezet és a földhasználó pontosan beazonosítható, akkor a hiányzó adatokat átvezetik a földhasználati lapra, a téves adatokat pedig javítják.
Ha az összevetés alapján a földhasználó mégsem azonosítható be egyértelműen, akkor az ingatlanügyi hatóság bevonja az illetőt is az adategyeztetésbe, azaz értesítést küld neki a hiányzó vagy téves adatok tisztázása érdekében. Pontosan meg van határozva az is, hogy kinek – milyen esetlegesen fellelhető, akár más nyilvántartásokban szereplő, ismert címére kell ezt az értesítést kézbesíteni.
Ha a hatóság és az érintett személy közti egyeztetés eredményes és ily módon sikerül végül tisztázni az érintett személy hiányzó vagy téves adatait, akkor az ingatlanügyi hatóság a földhasználati lapon a hiányzó vagy tévesen feltüntetett adatot hivatalból feltünteti.
Fontos megemlítenünk, hogy a földhasználók - a kezdetektől fogva - maguk is kötelesek a földhasználati lap I. részében szereplő adataiknak a megváltozását 30 napon belül az ún. változás-bejelentési adatlap benyújtásával bejelenteni az ingatlanügyi hatóságnak. Könnyebbséget jelent, hogy ha olyan adatnak a változásáról van szó, amit más, közhiteles nyilvántartás tartalmaz, akkor nem szükséges azt külön bejelenteni a földhasználati nyilvántartás felé, hanem lehet kérni a közhiteles nyilvántartást vezető szervet, hogy a változásról értesítse az ingatlanügyi hatóságot.
Ami most új, hogy ha a változásbejelentés a földhasználó részéről elmarad ugyan, de az adat változásról az ingatlanügyi hatóság mégis tudomást szerez, akkor a megváltozott adatot maga a hatóság átvezeti.
NAK/ dr. Farkas Diana