Mezőgazdasági termelés

Az állattenyésztési élelmiszerláncban tevékenykedő, hasonló gondolkodású uniós partnerekből álló „Európai Állattenyésztés Hangja” elnevezésű csoport újabb kommunikációs anyagában a McKinsey & Company és az EuroCommerce által közösen kidolgozott, az élelmiszer-kiskereskedelemben tapasztalható trendeket elemző jelentés főbb megállapításait mutatja be. Kiemelik, hogy az európai fogyasztók egyre inkább az ételek táplálkozási előnyeinek figyelembevételével és azoknak a személyes jólétükhöz való hozzájárulása alapján választják ki az élelmiszereket, nem pedig kizárólag etikai vagy környezetvédelmi megfontolások alapján.

A „Less Green, Go Leaner”, azaz a Kevesebb környezeti szempont, nagyobb egészségtudatosság” kifejezés hatékonyan ragadja meg és érzékelteti az európai fogyasztók változó táplálkozási preferenciáit. Amint azt a The State of Grocery Retail Europe 2025 című kiadvány is kiemeli, a fogyasztók részéről a környezeti szempontból fenntartható étkezési szokások irányából egyértelmű elmozdulás történt a személyes egészség és a funkcionális táplálkozás felé. Ez a megállapítás központi elemként jelenik meg a jelentésben, amelyet a McKinsey & Company, a világ egyik vezető üzleti tanácsadó cége és az európai kis- és nagykereskedelmi ágazatot képviselő EuroCommerce közösen dolgozott ki.

Az ötödik kiadásában a jelentés átfogóan elemzi azokat a trendeket, amelyek az élelmiszer-kiskereskedelemben 2025-ben és az azt követő időszakban érvényesülnek. A jelentés a legnagyobb élelmiszer-kiskereskedelmi vállalatok négy vezérigazgatójával készített exkluzív interjúkra, több mint 30 magas rangú iparági vezető véleményére, valamint 13 európai ország több mint 14 000 fogyasztójának válaszaira támaszkodik. Ezek az eredmények a fogyasztói prioritások jelentős változását mutatják: az európaiak egyre inkább az ételek táplálkozási előnyeinek figyelembevételével és azoknak a személyes jólétükhöz való hozzájárulása alapján választják ki az élelmiszereket, nem pedig kizárólag etikai vagy környezetvédelmi megfontolások alapján.

Fotó: ELV - "Less Green, Go Leaner": Europe's New Diet Focuses on Protein and Functional Nutrition

A feltételezetten környezetvédelmi előnyökkel járó és az etikai szempontokat szem előtt tartó fejlesztések már nem olyan kelendőek, mint korábban

A jelentés szerint a fenntarthatóbb termékeket vásárolni szándékozó fogyasztók aránya három százalékponttal csökkent az előző évhez képest. Még ennél is jelentősebb változás, hogy a biotermékek, a növényi alapú tejtermék-alternatívák és a húspótló termékek vásárlási hajlandósága minden korcsoportban 2-4 százalékponttal csökkent. Mindez a fogyasztói magatartás jelentős változását jelzi, különösen annak fényében, hogy ezeket a termékkategóriákat – mint például a zabtej, a húsmentes hamburgerpogácsák, a tofu és a szejtán – egykor az innováció és az etikus fejlesztések szimbólumainak tekintették az élelmiszeriparban. Az ilyen termékek iránti csökkenő érdeklődés arra utal, hogy a feltételezett környezetvédelmi előnyökkel járó és az etikai szempontokat szem előtt tartó termékfejlesztések önmagukban már nem képesek fenntartani a fogyasztás növekedését ebben a szegmensben.

Figyelemre méltó, hogy ez a változás még a Z (1997 és 2012 között születettek) és a millenniumi (1981 és 1996 között születettek) generáció körében is megfigyelhető, két olyan demográfiai csoportban, amelyet a fenntarthatósági kérdésekre leginkább érzékenyebbnek tartanak. Manapság egy pragmatikusabb megközelítés tűnik uralkodónak: a fogyasztók egyre inkább a megfizethetőséget, a termék ízét és annak kézzelfogható táplálkozási előnyeit helyezik előtérbe az elvont környezetvédelmi eszmékkel szemben. Ezen fejlemények fényében azoknak a márkáknak, amelyek identitásukat elsősorban a fenntarthatósági üzenetekre építették, szükségessé válhat, hogy újragondolják termékeik pozicionálását. A személyes egészségügyi előnyök kihangsúlyozása, az ízek vonzerejére való támaszkodás és a versenyképes árképzésre való fókuszálás hatékonyabb eszközöknek bizonyulhatnak az európai fogyasztók változó preferenciáihoz való alkalmazkodás során.

Az egészséges táplálkozás iránti növekvő érdeklődés

A jelentés ugyanakkor kiemeli, hogy az európai fogyasztók körében egyre nagyobb érdeklődés mutatkozik az egészséges táplálkozás iránt. Az egészségesebb étrendi szokásokra való áttérést fontolgató egyének száma évről évre 1%-kal növekedett. Az „egészséges táplálkozás” fogalma azonban generációnként jelentősen eltér. A baby boomerek (1946-1964 között születettek) számára az egészséges táplálkozás elsősorban a sófogyasztás csökkentésével, a feldolgozott élelmiszerek kerülésével, valamint a szív- és érrendszeri egészség és a méltóságteljes öregedés támogatásával függ össze. Megközelítésük általában a régóta elfogadott táplálkozási útmutatásokban foglaltakat tükrözi, nagy hangsúlyt fektetve a megelőzésre és az általános jólétre.

Ezzel szemben a Z generáció és millenniumi generáció más szemszögből közelíti meg az egészséget. Ők a magas fehérjetartalmú, alacsony kalóriatartalmú, az aktív és ugynevezett megjelenés-tudatos életmóddal összeegyeztethető élelmiszereket részesítik előnyben. Ezek a fiatalabb korosztályhoz tartozó fogyasztók a korlátozó diéták helyett inkább a teljesítményt, a kényelmet és az egyensúlyérzetet értékelik étkezési szokásaikban. Bár az egészség továbbra is meghatározó trend marad, az egyre inkább széttagolttá válik. Az idősebb felnőtteknek szóló szívbarát lehetőségek népszerűsítésétől kezdve a fiatalabb demográfiai csoportok számára kínált, ugynevezett edzőterem-barát, funkcionális táplálkozásig a kiskereskedőknek az egészséggel összefüggő üzeneteket a sokszínű elvárásokhoz és az eltérő életmódokhoz kell igazítaniuk.

Úgy tűnik a Z generáció a funkcionalitást helyezi előtérbe az ideológiával szemben

A Z generációs fogyasztók feltűnően magas, 45%-a egészségesebb étkezési szokásokra vágyik, és az „egészséges” fogalmát egyre világosabban értelmezik: fehérjében gazdag, fogyasztásra kész ételek, amelyek tekintetében a funkcionalitást helyezik előtérbe az ideológiával szemben. Ez a generáció olyan ételeket keres, amelyek fokozzák a teljesítményt és könnyedén beilleszthetőek a napjainkra jellemző felgyorsult életmódba, nem pedig olyanokat, amelyek társadalmi vagy környezetvédelmi üzeneteket közvetítenek. A McKinsey fogyasztói felmérése szerint a válaszadók 54%-a legalább havonta egyszer vásárol friss, azonnali fogyasztásra alkalmas ételeket, például salátákat és szendvicseket. A Z generációs fogyasztók körében ez az arány meredeken emelkedik: 77%-uk havonta, 42%-uk pedig hetente vásárol elvitelre szánt ételeket.

Annak ellenére, hogy a Z generációt általában az egyik legkörnyezettudatosabb korcsoportként tartják számon, ezt a korosztályt egyre inkább a gyorsaság, a kényelem és a fitneszcélok motiválják. Ezeknek a fogyasztóknak a számára az ideális étel hordozható, táplálkozási szempontból kiegyensúlyozott és magas fehérjetartalmú, bár nem feltétlenül vegán, bio vagy növényi alapú. Ez a változás jelentős piaci lehetőséget kínál a prémium kategóriás, tápanyagokban gazdag, vizuálisan vonzó és a fehérjeközpontú táplálkozási preferenciákhoz igazodó készételek számára.

Az (állati) fehérjék visszatérése

 

Az olyan termékek, mint a magas fehérjetartalmú saláták, a bento boxok – azaz a különálló rekeszekkel rendelkező, esztétikus elrendezést biztosító ételes dobozok – és a tojásalapú rágcsálnivalók jó helyzetben vannak ahhoz, hogy megfeleljenek ezeknek a változó igényeknek. Mindeközben azt tapasztalják, hogy az egykor az élelmiszeripari-innováció élvonalába tartozónak tartott élelmiszer-kategóriák, nevezetesen a növényi alapú hús- és tejtermék-alternatívák iránt a fogyasztók érdeklődése jelentősen csökken. A jelentés kiemeli, hogy sok vásárló visszatér az ismertebb és „meggyőzőbb” fehérjeforrásokhoz, beleértve a tojást, a sovány húsokat és a tejtermékeket. Ez a tendencia nem a növényi alapú étrend teljeskörű elutasítására utal, hanem inkább az olyan termékekből való egyre fokozódó kiábrándultságra, amelyek nem felelnek meg az ízzel, a megfizethetőséggel és a tápértékkel kapcsolatos fogyasztói elvárásoknak.

Amit egykor a vásárlók progresszívnek és ambiciózusnak tartottak, ma már kritikusabban szemlélik. Sok fogyasztó számára a növényi alapú helyettesítő termékek újdonsága elhalványult és a feltételezett előnyök már nem ellensúlyozzák a hátrányokat. A mai vásárlók kevésbé összpontosítanak az állati eredetű termékeknek a környezetvédelmi okokból történő helyettesítésére és egyre inkább az érdekli őket, hogy az élelmiszerek hogyan támogatják fizikai egészségüket, miként illeszthetők be azok a napi rutinjukba és a költségvetésükbe. Ebben az új élelmiszeripari környezetben a hangsúly a valódi, táplálkozási szempontból kiegyensúlyozott élelmiszerek, például a tej, a hús és a tojás felé tolódik el, mivel a fogyasztók pragmatikusabb, egészségközpontúbb megközelítést alkalmaznak a mindennapi étkezésben.

Forrás: https://meatthefacts.eu/

"Less Green, Go Leaner": Europe's New Diet Focuses on Protein and Functional Nutrition

NAK/Borovka Zsuzsa

Címkék:

Kapcsolat

Nemzeti Agrárgazdasági Kamara

Székhely: 1115 Budapest, Bartók Béla út 105-113. (Bartók Udvar)

Adószám: 18399257-2-43

E-mail: ugyfelszolgalat@nak.hu

Zöld szám: +36 80 900 365

Személyes ügyfélfogadás

 

Falugazdász iroda elérhetősége

Őstermelői adatok lekérdezése

Youtube

Facebook

LinkedIn

Instagram

X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
  • TagnyilvántartásTagnyilvántartásban szereplő adatok megtekintése, módosítás bejelentése.
  • Tagdíj ügyintézésTagdíjjal kapcsolatos ügyintézés, korrekciós felület, online fizetés, bizonylatok letöltése
  • Ügyfélszolgálati ügyekTagsággal, tagdíjjal kapcsolatos ügyek intézése, egyenleginformáció, illetve egyéb kérdések és kérések ami a tagságot érintik.
  • SzaktanácsadásSzaktanácsadói tevékenységgel kapcsolatos adatok megtekintése, módosítások kezdeményezése, akkreditált rendezvények listájának elérése.
  • Őstermelői/ ŐCSG nyilvántartással kapcsolatos ügyekAz őstermelők és az őstermelők családi gazdasága nyilvántartásba vételével, adatmódosítással, törléssel kapcsolatos ügyintézési elérhetőségek.
  • Családi mezőgazdasági társaságok nyilvántartásával kapcsolatos ügyintézésA családi mezőgazdasági társaságok minősítés kérelmezésének, adatmódosítás bejelentésének, minősítés törlésének ügyintézési elérhetősége.
  • Mezei őrszolgálatokElektronikus ügyintézés önkormányzatoknak a mezei őrszolgálatok nyilvántartásával és a fenntartásukhoz nyújtott állami hozzájárulás iránti kérelmek benyújtásához.
  • 1 ha alatti belterületi telkek mezőgazdasági művelésének igazolásaAz 1 hektár alatti, művelés alól kivett belterületi telkek szőlő, szántó, gyümölcsös, kert művelési ág szerinti megművelésének igazolása iránti kérelmek benyújtása elektronikus úton.
  • Duális képzőhelyek nyilvántartásba vételi kérelemA gazdálkodó szervezetek elektronikus úton is benyújthatják kérelmüket a duális képzőhelyek nyilvántartásába történő felvételükre.
  • Földművesek / Mezőgazdasági termelő szervezetekFöldműves nyilvántartásba vételhez igazolás kiállítása természetes személy esetében arról, hogy a természetes személy kérelmező a mezőgazdasági tevékenységet a kérelem benyújtását megelőző öt évből legalább három évben saját nevében és saját kockázatára folyamatosan folytatta, de az árbevétel - a három év alatt vagy ennek években meghatározott részében - azért maradt el, mert a mező-, erdőgazdasági célú beruházás még nem hasznosulhatott, illetőleg arról, hogy a szervezet legalább egy vezető tisztségviselője vagy a cégvezetője 3 éves üzemi gyakorlattal rendelkezik.
  • Kamarai meghatalmazásKamarai meghatalmazás létesítésének lehetősége az ügyfél számára elektronikus úton. A kamarai meghatalmazás alapján a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara eljárhat ügyfelei érdekében az agrártámogatásokkal kapcsolatos elektronikus ügyintézésben.
  • Okmányhitelesítés kérelemSzármazási bizonyítványok hitelesítése, kiadása, egyéb kereskedelmi dokumentumok láttamozása, valamint ezek nyilvántartása.
  • Szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzék pályázati űrlapjaPályázati lehetőség a szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzékbe kerüléshez, az agrár duális képzőhelyek nyilvántartásba-vételénél szakértői feladatok ellátása érdekében.
  • Vizsgafelügyelői névjegyzékPályázat benyújtása a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara által nyilvántartott viszgafelügyelői névjegyzékbe.
  • Egyéb NAK megkeresésNAK együttes védjegy használata, Jogsegélyszolgálat, Közérdekű adat megismerési iránti igény, Közhiteles adatbázisban való adatjavítás kérés, Védjegy bejelentés, Egyéb (Egyéb típusú ügy(menet) indítása előtt kérjük, győzödjön meg róla, hogy fenti választható űrlap kategóriák között, nincs-e megfelelő, mert konkrét ügytípus választással az ügyintézési idő jelentősen csökkenthető!)
X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
X

E-ÜGYINTÉZÉS KAMARAI BELÉPÉS

...
Az e-Iroda felületre történő belépést követően tagságával és tagdíjával kapcsolatos ügyeket intézhet. Amennyiben szaktanácsadói tevékenységet végez, úgy a belépést követően tevékenységéhez kapcsolódó adatai is megjelennek.

Ha Ön még nem rendelkezik Kamarai nyilvántartási számmal, keresse fel ügyfélszolgálatunkat.

Hasznos tudnivalók az e-Iroda használatához


Lépjen be Kamarai nyilvántartási száma és jelszava megadásával!
Emlékezzen rám