Noha a helyben termelt gyümölcsök és zöldségek fogyasztása az elmúlt években növekedett, van egy másik tendencia, amely egy kicsit csendesebben, de szépen növekszik: ez pedig a szezonális termékeké.
A 210 Analytics elemzése szerint „az idényjellegű termékek ugyanolyan népszerűek, mint a helyi termékek. Ezen termékek népszerűsége összekapcsolódik a fogyasztók egészséges és fenntartható ételek iránti vágyával.”
A „helyi” meghatározása
Míg a fogyasztók vonzzák a helyi és az idényjellemű termékeket, a kiskereskedők számára fontos, hogy nyitott kommunikációt folytassanak arról, hogy ezek a szavak valójában mit jelentenek. Látszik, hogy az ügyfelek olyan termékeket akarnak, amelyeket a lehető legközelebb állítanak elő. Annak érdekében, hogy sikeresen értékesítsék a „helyi termékeket”, világossá kell tenni az üzletláncokban is, hogy mit jelent például a „helyi” termék fogalma. Egyre fontosabb a használata, de nem mindegy, hogy a származást kontinens, ország, vagy kistérségi szinten határozzák meg.
A 210 Analytics elemzője hozzátette: „A helyi és az idényjellegű termékek vonzereje mögött van egy érzelmi lendület. Ezeknek az érzelmi mozgatórugóknak a felhasználása és a termékek bemutatásában való utalásuk fontos az értékesítés növelése szempontjából.”
A termelői piacok
Számszerűsíthetően sokat költenek a fogyasztók piacokon, vagy egyéb termelői csatornákon vásárolva, úgy mint közvetlenül a termelőtől, vagy akár útszéli árusító helyeken. Ezeknek a helyeknek a népszerűsége kapcsolódik a helyi termékek iránti kereslethez, mivel ezeken a piacokon és standokon jellemzően olyan termékeket árusítanak, amelyeket valóban ott helyben termesztettek.
Ma már a kereskedelmi egységek is gondolkodnak azon, mi ezeknek a helyeknek a tényleges varázsa, és hogyan tudnák ezt akár üzleten belül megteremteni, amolyan vevő-csalogatóként. Úgy vélik, a piaci elemek áruházakba történő behozatala leginkább a csomagolásokban mutatkozhat meg, természetes, piaci érzetet keltve a fogyasztóban.
A csomagolás átláthatósága
A kutatás arra is rávilágított, hogy a fogyasztók 3 csoportját figyelhetjük meg a csomagolásokra adott reakciók során: egyharmaduk a funkcionalitást találja a legfontosabbnak, további 1/3 a csomagolás környezetre gyakorolt hatását tekinti elsődlegesnek, és az utolsó harmad ezt ötvözve, a funkcionális és egyben környezetbarát csomagolást részesíti előnyben.
Az emberek tehát funkcionális és fenntartható csomagolást akarnak, de talán ennél is fontosabb, hogy a válaszadók 66% -a mondta, hogy hajlandó többet fizetni a környezetbarát csomagolásért - mindaddig, amíg megértik, miért járul hozzá a vásárlás a környezethez. Ez azt is jelenti, hogy nagyobb átláthatóságra van szükség ahhoz, hogy a termék csomagolása hogyan befolyásolja, vagy nem befolyásolja a környezetet annak érdekében, hogy fogyasztói szinten sikeres legyen.
Az organikus vásárlások kiegyenlítettek
A bio kategória, azaz az ökológiai gazdálkodásból származó termékek piaca hatalmasat növekedett az elmúlt időkben, de ez a növekedés mára már gyengült. A tanulmány szerint a bióra, mint egészséges és fenntartható termékre tekintenek a fogyasztók. Az is jól látszik, hogy azok a vásárlók, akik a bio termékek mellett döntöttek, ma már növelik a vásárlási volumenüket, így van még potenciál ennek a kategóriának a növelésére is, főleg, ha új vásárlók is belépnek, amire a tanulmány szerint érdemes építeni.
NAK/Horváth Vivien - Forrás: Freshplaza