2024. első napjától visszaválthatóvá válnak a Magyarországon forgalomba kerülő fém, műanyag és üveg italcsomagok – maximum 3 literes kiszerelésig. Felhívjuk tagjaink figyelmét, hogy a kötelező visszaváltási díjjal és DRS termékek jelölésére vonatkozó szabályok a kistermelőket is érintik, amennyiben 5000 darabot meghaladja a kibocsátásuk. Online tájékoztatót szervez a kamara 2024. május 15-én.
A visszaváltási díj megállapításának és alkalmazásának, valamint a visszaváltási díjas termék forgalmazásának részletes szabályairól szóló 450/2023. (X. 4.) Korm. rendelet hatálya alá tartoznak a kötelezően visszaváltási díjas italcsomagolások, amelyek fogyasztásra kész vagy koncentrátum italtermékek 0,1-3 literig terjedő űrtartalmú csomagolásai. A csomagolások műanyag, fém vagy üveg alapanyagúak, palack vagy doboz formájúak, nem újrahasználható (egyutas) vagy újrahasználható (többutas) csomagolások.
A kötelező visszaváltási rendszer (Deposit and Return System) szabályozása szerint 2024.07.01-től csak olyan visszaváltási díjas termék hozható forgalomba, amelyre a gyártó a visszaváltási díjat befizeti a MOHU felé.
A kötelező visszaváltási díj alól kivételt képeznek a tej és tejalapú italtermékek, valamint a csekély mennyiségű kibocsátók termékei, amelyek által a forgalomba hozott műanyag, fém vagy üveg alapanyagú, 0,1–3 literig terjedő űrtartalmú fogyasztói csomagolású italtermék száma a tárgyévben nem haladja meg az 5.000 darabot. Tehát kizárólag ezekben az esetekben nem szükséges a regisztrációt elvégezni.
A kötelezően visszaváltási díjas rendszerbe a gyártóknak a forgalomba hozatal időpontját megelőzően legalább 45 nappal a koncessziós társaság által biztosított elektronikus felületen kezdeményezniük kell a kötelezően visszaváltási díjas termékek regisztrációját. Amennyiben a regisztráció során megadott bármely jellemző megváltozik, a gyártónak újra kell kezdeményezni a termék regisztrációját, ha a gyártó a kötelezően visszaváltási díjas terméket nem forgalmazza tovább, ezt a tényt be kell jelentenie az elektronikus felületen.
A gyártó a visszaváltási díjat a tárgyhónapban forgalomba hozott, kötelezően visszaváltási díjas, nem újrahasználható termék után havonta, a tárgyhónapot követő hónap utolsó napjáig fizeti meg a koncessziós társaság részére.
A termékeknek a jogszabályban közzétett jelölési követelményeknek is meg kell felelniük, amelyek itt elérhetőek.
A DRS termékregisztrációhoz a visszaváltási és a nem kötelező visszaváltási rendszerben érintett tagjaink (gyártók és első forgalomba hozók) részére korábbi anyagainkban itt és itt foglaltuk össze a teendőket.
A regisztrációra vonatkozó további részletekről itt tájékozódhat.
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara a jogszabállyal érintett tagjai számára ingyenes webináriumot szervez 2024. május 15., szerda 9:00-tól 10:00-ig a MOHU Mol Hulladékgazdálkodási Zrt. szakértőjének közreműködésével, amely során Szabó Szilvia közreműködésével áttekintést adunk a rendszerről, a legfontosabb lépésekről annak érdekében, hogy a termékek forgalmazásában, a fogyasztók ellátásában érdekelt tagjaink a szükséges – esetleg eddig halogatott – feladatokat fel tudják mérni és az intézkedéseket meg tudják tenni.
Az online tájékoztató azokat a lényeges témákat fogja érinteni, - mint például a DRS rendszer általános felépítése és működése, a gyártók/forgalmazók felelősségei és kötelezettségei, a kötelezően visszaváltható termékek kategóriái -, amelyekre a gyártóknak szükségük van ahhoz, hogy legkésőbb 2024.07.01-től zökkenőmentesen tudjanak részt venni a rendszerben.
Várjuk jelentkezését az alábbi felületen és reméljük, hogy találkozunk az online kerekasztal-beszélgetésen!
A megjelent rendelettel összhangban módosult a kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer működésének részletes szabályairól szóló 80/2023. (III. 14.) Korm. rendelet, amelyről az korábbi cikkünkben írtunk.
NAK / Tószegi-Faggyas Katalin