Koronavírus

A koronavírus kapcsán bevetett hatósági intézkedések jelentősen befolyásolhatják a szerződéses kötelezettségek teljesítését. A gazdasági szereplők már szembesülhetnek a szállítási késedelmekkel, a hosszabb szállítási idők kialakulásával.


A szerződési jog egyik alapelve, hogy a szerződéses kötelezettségeket teljesíteni kell, így a felek csak kivételes, külső és előre nem látható okokra hivatkozva mentesülhetnek kötelezettségeik teljesítése alól. A teljesítést megnehezítő események, mint például a gazdasági recesszió önmagában általában nem tekinthető kivételes eseménynek.

Abban az esetben, ha valamely fél külső körülményre hivatkozva nem képes teljesíteni kötelezettségeit, akkor először is utána kell járni, hogy maga a felek között kötött szerződés szabályozza-e a külső körülmény esetét és annak jogi következményeit. Ha a szerződés tartalmaz ilyen kikötést, akkor azt kell követni, azonban ha nem, akkor a vis maiorra vonatkozó rendelkezéseket kell követni. Ha azok túl általánosak, akkor a jogkövetkezmények megállapításához a vonatkozó jogszabályokat és a bírói gyakorlatot szükséges figyelembe venni.

Vis maior esetén a Polgári Törvénykönyv alapján alkalmazható jogkövetkezmények a kártérítési kötelezettség alóli mentesülés, a szerződés megszűnése (lehetetlenülés), illetve a szerződés tartalmának bíróság általi módosítása.

Ha például egy beszállító a vírus vagy a karantén miatt nem tudja időben leszállítani a megrendelt terméket vagy további feldolgozásra szánt alapanyagot, akkor ezzel a megrendelőnek kárt okozhat. Ebben az esetben gyakori, hogy a beszállítók a szerződésben kártérítési felelősségüket meghatározott összegre korlátozzák. Azonban ha a szerződés nem tartalmaz ilyen kikötést, akkor a beszállítónak a Polgári Törvénykönyv alapján lehetősége van bizonyítani, hogy a késedelmet, és az annak következményeként kialakult kárt rajta kívül álló körülmény okozta. Ha sikerül igazolnia, akkor mentesülhet a felelősség alól. Fontos hangsúlyozni, hogy a mentesülésre csak akkor van lehetőség, ha az említett körülmény a vírussal közvetlen összefüggésbe hozható, következményei észszerűen elvárható intézkedésekkel sem elháríthatók, és az a szerződés megkötésének időpontjában nem volt előrelátható (megkötésekor a koronavírus-járvánnyal és annak konkrét esetében felmerült következményeivel még nem lehetett számolni). Felmerül a kérdés, hogy mely időpont az, amely alapul szolgálhat ehhez. Ennek megállapítása esetenkénti mérlegelést igényel, számos tényező (pl. termék jellege, üzem földrajzi elhelyezkedése) jelentősen befolyásolja.

Abban az esetben, ha a vis maior nem csupán késedelmet, de szerződés teljesítésének lehetetlenségét okozza, akkor a szerződés megszűnik. Jelen esetben a felek kötelesek elszámolni egymással, vagyis a teljesítés lehetetlenné válása előtt nyújtott szolgáltatás pénzbeli ellenértékét meg kell téríteni, az előlegek visszajárnak.

A bírósági szerződéses jogviszony módosításra csak rendkívül szűk körben, számos feltétel együttes fennállása esetén van lehetőség. Sőt még ekkor sem kötelessége a bíróságnak a szerződés tartalmát a fél kérelmének megfelelően módosítani. A bíróság általi módosításra csak akkor kerülhet sor, ha a tartós jogviszonyban a szerződéskötést követően előállt egy a szerződéskötéskor előre nem láthatott körülmény, amit nem a szerződő fél idézett elő, nem tartozik rendes üzleti kockázata körébe, valamint a kialakult körülmény következtében a szerződés változatlan feltételek melletti teljesítése lényeges jogi érdeket sértene. Azonban mivel a törvény nem ad felhatalmazást arra, hogy a gazdasági élet egészét érintő változás miatt a bíróságok az egyes szerződéseket módosítsák, így nem kell azzal számolni, hogy a koronavírus-járvány miatt tömeges szerződés módosítások fognak bekövetkezni.

Amennyiben egy szerződő fél a koronavírus-járványra hivatkozva kíván szerződéses kötelezettsége alól szabadulni nagy körültekintéssel, és az összes vonatkozó körülmény alapos mérlegelését követően ajánlott lépnie, hiszen a vírusra való hivatkozás önmagában nem elégséges. Ennek fényében különösen jelentős lesz annak a kérdésnek a tisztázása, hogy a járvány következményei mennyire voltak előreláthatók, valamint hogy az adott szolgáltatás teljesíthetőségét miért és mennyiben nehezítette meg. Ezek alapján elképzelhető, hogy a kialakult helyzetre való tekintettel a szerződő felek a jövőben nagyobb hangsúlyt fognak fektetni a vis maior-helyzetek kezelésének részletesebb rögzítésére.

További részleteket a PWC oldalán olvashat.

Dr. Szűcs Viktória/NAK

Címkék:

Kapcsolat

Nemzeti Agrárgazdasági Kamara

Székhely: 1115 Budapest, Bartók Béla út 105-113. (Bartók Udvar)

Adószám: 18399257-2-43

E-mail: ugyfelszolgalat@nak.hu

Zöld szám: +36 80 900 365

Személyes ügyfélfogadás

 

Falugazdász iroda elérhetősége

ŐSTERMELŐ, ŐCSG KERESŐ

Youtube

Facebook

LinkedIn

Instagram

X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
  • TagnyilvántartásTagnyilvántartásban szereplő adatok megtekintése, módosítás bejelentése.
  • Tagdíj ügyintézésTagdíjjal kapcsolatos ügyintézés, korrekciós felület, online fizetés, bizonylatok letöltése
  • Ügyfélszolgálati ügyekTagsággal, tagdíjjal kapcsolatos ügyek intézése, egyenleginformáció, illetve egyéb kérdések és kérések ami a tagságot érintik.
  • SzaktanácsadásSzaktanácsadói tevékenységgel kapcsolatos adatok megtekintése, módosítások kezdeményezése, akkreditált rendezvények listájának elérése.
  • Őstermelői/ ŐCSG nyilvántartással kapcsolatos ügyekAz őstermelők és az őstermelők családi gazdasága nyilvántartásba vételével, adatmódosítással, törléssel kapcsolatos ügyintézési elérhetőségek.
  • Családi mezőgazdasági társaságok nyilvántartásával kapcsolatos ügyintézésA családi mezőgazdasági társaságok minősítés kérelmezésének, adatmódosítás bejelentésének, minősítés törlésének ügyintézési elérhetősége.
  • Mezei őrszolgálatokElektronikus ügyintézés önkormányzatoknak a mezei őrszolgálatok nyilvántartásával és a fenntartásukhoz nyújtott állami hozzájárulás iránti kérelmek benyújtásához.
  • Duális képzőhelyek nyilvántartásba vételi kérelemA gazdálkodó szervezetek elektronikus úton is benyújthatják kérelmüket a duális képzőhelyek nyilvántartásába történő felvételükre.
  • Földművesek / Mezőgazdasági termelő szervezetekFöldműves nyilvántartásba vételhez igazolás kiállítása természetes személy esetében arról, hogy a természetes személy kérelmező a mezőgazdasági tevékenységet a kérelem benyújtását megelőző öt évből legalább három évben saját nevében és saját kockázatára folyamatosan folytatta, de az árbevétel - a három év alatt vagy ennek években meghatározott részében - azért maradt el, mert a mező-, erdőgazdasági célú beruházás még nem hasznosulhatott, illetőleg arról, hogy a szervezet legalább egy vezető tisztségviselője vagy a cégvezetője 3 éves üzemi gyakorlattal rendelkezik.
  • Kamarai meghatalmazásKamarai meghatalmazás létesítésének lehetősége az ügyfél számára elektronikus úton. A kamarai meghatalmazás alapján a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara eljárhat ügyfelei érdekében az agrártámogatásokkal kapcsolatos elektronikus ügyintézésben.
  • Okmányhitelesítés kérelemSzármazási bizonyítványok hitelesítése, kiadása, egyéb kereskedelmi dokumentumok láttamozása, valamint ezek nyilvántartása.
  • Szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzék pályázati űrlapjaPályázati lehetőség a szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzékbe kerüléshez, az agrár duális képzőhelyek nyilvántartásba-vételénél szakértői feladatok ellátása érdekében.
  • Vizsgafelügyelői névjegyzékPályázat benyújtása a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara által nyilvántartott viszgafelügyelői névjegyzékbe.
X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
X

E-ÜGYINTÉZÉS KAMARAI BELÉPÉS

...
Az e-Iroda felületre történő belépést követően tagságával és tagdíjával kapcsolatos ügyeket intézhet. Amennyiben szaktanácsadói tevékenységet végez, úgy a belépést követően tevékenységéhez kapcsolódó adatai is megjelennek.

Ha Ön még nem rendelkezik Kamarai nyilvántartási számmal, keresse fel ügyfélszolgálatunkat.

Hasznos tudnivalók az e-Iroda használatához


Lépjen be Kamarai nyilvántartási száma és jelszava megadásával!
Emlékezzen rám