A NAK Vidékfejlesztési és Szaktanácsadási igazgatósága október 15-én, Kaposváron tartotta meg „Kistermelők nagy tervekkel” című rendezvényét, amely a nyitóeseménye volt a nagy érdeklődéssel vár négyhelyszínes őszi eseménysorozatnak.
A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal Élelmiszer-és Takarmánybiztonsági Igazgatóságáról Németh Jánosné a hatóság kistermelőkkel kapcsolatos tapasztalatairól tartott előadást. Elmondta, gyakran merül fel a kérdés, hogy kistermelő értékesíthet-e az internet segítségével. Felhívta a figyelmet arra, hogy a kistermelő online is hirdetheti az áruját, de csak a területi korlátot betartva, személyesen szállíthatja ki a csomagját. Elhangzott továbbá, hogy a nyomon követhetőség elengedhetetlen, valamint a konyhában időbeli elkülönítéssel, lehetőség szerint külön eszközállománnyal kell előállítani a különféle élelmiszereket.
Dr. Cseszlai István, a NAK stratégiai igazgatója a kamarának a családi mezőgazdasági vállalkozási adózási formáról készült javaslatát mutatta be. Az utóbbi időben sok, egymásnak gyakran ellentmondó hír jelent meg a témában. Az igazgató elmondta, hogy az adózás, a földforgalom és a generációváltás egy olyan akadályt görget a gazdálkodók elé, melyet nem szabad figyelmen kívül hagyni. A problémák megoldását a NAK a szakmai szervezetekkel együtt keresi, azonban még csak tervekkel rendelkeznek a családi mezőgazdasági vállalkozásokra, a törvényjavaslat leghamarabb tavasszal várható.
Szabadkai Andrea, a Kisléptékű Termék-előállítók és Szolgáltatók Országos Érdekképviseletének Egyesületétől a REL lehetőségekről, az alternatív értékesítés jó gyakorlatairól tartott előadást. Elmondta, hogy külföldön számos, már működő, jó példával lehet találkozni, amely megkönnyíti a kistermelők mindennapjait; ilyen például a közös értékesítési pont. A működési elv ebben az értékesítési formában az, hogy a termelők választékából a vásárló kiválasztja a termékeket, majd miután a szervező/termelő beüti a termékeket a pénztárgépbe, az abból kapott számlán – átfutó számlaként – fel van sorolva az összes termék és mellette a termelő neve. Az összeg a termelőhöz jut el egy, a bolt általi jutalékkal csökkentett összeg formájában.
A NaTuri Családi Manufaktúra képviselője szintén jó gyakorlati példáról számolt be. Dr. Turi Glória előadásában a kistermelői és az üzemi tevékenység mezsgyéjén felmerülő nehézségekről beszélt. Pécsi lakóhelyük, székhelyük miatt kiestek a pályázati lehetőségekből, így önerőből és rengeteg munkával jutottak el a ma már elismert nevű vállalkozásukig. Fontosnak tartja a szakemberekkel való folyamatos együttműködést (legyen az jogi vagy orvosi terület), továbbá felhívta a figyelmet a marketingtevékenység kiemelt fontosságára.
(NAK/Hlavács Éva)