A piacok reneszánszát éljük, ma már a fiatalabb generáció körében is divatos a piacozás. Népszerűségük a közösségi oldalak megjelenésével is nő. Magyarországon a Fény Utcai Piac a közösségi média legnépszerűbb szereplője egy friss felmérés alapján.
Noha a legnagyobb nemzetközi piacok már régóta előszeretettel használják a közösségi médiát vásárlóikkal való kommunikációra, a budapesti piacokról most jelentek meg először összehasonlító adatok az ArvaliCom kommunikációs ügynökség jóvoltából.
– Egy piac mindig gyorsabb és közvetlenebb módja a kapcsolatteremtésnek és az információ áramlásnak vevő és eladó között, a megosztott kreatív fotók pedig egyfajta „közösségi garanciát” is jelenthetnek az áruk és a piacok számára – állítja Bender Krisztina, az ügynökség operatív igazgatója.
Mivel a piacok a fiatalabb korosztályokban is egyre népszerűbbekké váltak, így nem csoda, hogy az általuk használt közösségi média felületeken egyre több követőjük van. De vajon mennyire érzékelhető ez a trend hazánkban? Megvizsgálva a számottevő jelenléttel bíró piacokat úgy tűnik, kézzel foghatóan, a Fény Utcai Piac ugyanis a Facebookon már 8200 körüli rajongótáborral büszkélkedhet, és ezzel a legnépszerűbb piaci oldal tulajdonosának számít. Őt követi a sorban a Belvárosi Piac, a maga 7900 fős táborával, a képzeletbeli dobogó harmadik helyét pedig a Lehel utcai piac foglalja el mintegy 2200 kedvelővel. A Fény Utcai Piac, egyedüliként, jelentős rajongótábort alakított ki az Instagramon is, ahol már több mint 1000 fő követi. Értékelésben is a Fény Utcai Piac vezet, 4,5-ös értékkel, itt a Lehel Piac 4,3 pontjával megelőzi a 4,2 pontos Belvárosi Piacot.
– Mindinkább úgy tűnik, hogy míg korábban az idősebb korosztály életterének tartották a piacokat, ma már a fiatalabb generációk is előszeretettel választják, sőt, kifejezetten divattá vált itt vásárolni. A Fény utcai Piac egy korábbi online kutatása is megerősítette, az adatok szerint jelenleg ugyan még többen járnak szupermarketbe, mint piacra (92 versus 74%), de hamarosan reneszánszukat élhetik a piacok, mivel arra a kérdésre, hogy hova szeretnének inkább járni a fiatalok, már 83% szavazott a piacokra és csak 14% a szupermarketekre. Ez azt jelzi, hogy csak a kényelem és egyfajta kényszer hajtja őket a nagyobb élelmiszerüzletekbe, a szívük máshova húzná őket – tette hozzá.
A vásárlók átlagosan havi 1-2 alkalommal térnek be egy piacra, 30 százalékuk hetente ejti útba, a leglelkesebbek pedig hetente akár 2-4 alkalommal is ellátogatnak, közöttük egyre több a fiatal. Az okok mögött nagy részben az egészségtudatos életmód terjedése áll. Ennek alappillérét a jó minőségű termékek, zöldségek és gyümölcsök fogyasztása adja a rendszeres mozgás mellett. Ilyen portékákat pedig általában a piacról a legkönnyebb beszerezni, ahol gyakran jóval nagyobb a választék, több kereskedő különböző árucikkeket ajánl, és termelői áruk is vannak. Ráadásul a felmérés szerint a fiatalok 71 százaléka már hetente többször is fakanalat ragad ellentétben a nemzetközi trendekkel, ahol visszaszorulóban az otthoni főzés.
(NAK)