Nemzetközi hírek

Élet és Mezőgazdaság átalakulóban – a változás nyomonkövetése, az innováció támogatása, az ellenálló képesség erősítése címmel IALB I EUFRAS I SEASN online konferencia került megrendezésre 2021. június 10-11-én.

Forrás: IALB I EUFRAS I SEASN 2021 website

„A változás kísérése, az innováció támogatása, az ellenálló képesség erősítése” jelentik a vidéki tanácsadási szolgáltatások három kiindulópontját, amelyek előnyöket biztosítanak a felgyorsult strukturális változások és technológiai változásának idején. Az olyan sürgető környezeti problémák, mint az éghajlatváltozás és a fajok kihalása, az egészséges életmód és a digitalizáció megatrendjei hatással vannak a mezőgazdasági üzleti koncepciókra, valamint minden egyén életére. A válságok során felgyorsulnak a fejlesztések. A koronavírus járvány világossá tette, mennyire fontos, hogy „válságbiztosak” legyünk. Hogyan reagáltak a tanácsadók ebben a helyzetben? Hogyan tudtak az ügyfelek mellett állni, különösen a válságok idején? Hogyan segíthetik a tanácsadók az ellenálló képesség erősítését, vagyis a válságok sértetlenül való túlélésének képességét? Ezekkel a gondolatokkal vezette be Jussi Juhola Mezőgazdasági és Vidéki Tanácsadási Szolgáltatások Európai Fóruma (EUFRAS) elnöke a konferenciát.

A Boden-tó régiójában megrendezett 2021-es IALB-EUFRAS-SEASN konferencia a fenti témákra fókuszált, tanácsadó szempontjából. 14 műhelyben, 5 online kiránduláson, továbbá poszteres virtuális galériában vehetett részt a hallgatóság, ahol a szakma legjobb gyakorlati példáit mutatták be tanácsadás, oktatási ajánlások/képzések, és innovációs projektek formájában. A megnyitó előadók, Prof. Dr. Fredmund Malik (Malik Management Institut, St. Gallen), Kerstin Rosenow (Európai Bizottság) és Dr. Eelke Wielinga (linkconsult.nl) a konferencia három fő témáit dolgozta fel előadásaiban. Az IALB (Vidéki Tanácsadási Szolgáltatások Nemzetközi Akadémiája), az EUFRAS (Mezőgazdasági és Vidéki Tanácsadási Szolgáltatások Európai Fóruma) és a SEASN (Délkelet-Európai Szaktanácsadói Hálózat) szervezetek a konferencia szervezői, akik Bajorország és Baden-Württemberg tartománnyal, valamint az AGRIDEA-val és a Vorarlbergi Agrárgazdasági Kamarával együtt érdekes, átfogó programot kínáltak a tanácsadók, szaktanácsadók, trénerek, oktatók és a kutatók számára. A rendezvényen mintegy 300 fő részt.

Az IALB 60., az EUFRAS 11., és a SEASN 7. évfordulóján a konferencia olyan új módszerek, és applikációkat hívott segítségül, mint például a Kudoboard és az Open-Space, valamint a korábbi évekhez hasonlóan a slido, és a wonder.me alkalmazások, amelyek a megváltozott világunk alapkellékei lettek. Az állandóan nyitva tartó „virtuális-konferencia-kávézó” segítségével a továbbképzés, az oktatás és a kutatás területéről érkező munkatársak közötti eszmecsere fontos szerepet játszott.

Ebbe a közegbe kapott felkérést a SEASN elnökségtől a NAK, hogy együtt szervezzék- és bonyolítsák le a konferencia 14.30-17.00-ig tartó 13. Workshop-ját, amely a „Hálózatépítés és terjeszkedés - tanulás és jó gyakorlatok átvétele a nagy múltú GFRAS, EUFRAS és IALB-től” címet kapta.

A SEASN-NAK részéről két előadót kért fel a panelbeszélgetésekre. Az egyik Ulrich Ryser - Agridea, igazgató (Svájc) korábbi IALB elnök, jelenleg a EUFRAS és GFRAS (a tanácsadók európai és világszervezete) tagja, a másik Anton Jagodič - Szlovén Mezőgazdasági Tanácsadó Szolgálat, igazgató, az EUFRAS elnökség tagja.

Ebben a műhelyben, a gondolatébresztő panelbeszélgetések után, a tanácsadási-, szaktanácsadási hálózatok építésének, fejlődésének, fennmaradásának, kapacitásépítésének főbb irányait, továbblépési lehetőségei kerültek elemzésre, a többi nemzetközi szervezet jó gyakorlatából kiindulva (GFRAS, EUFRAS, IALB, SEASN). A vita során kiemelt hangsúlyt kapott a szervezés és finanszírozás kérdése.

A prezentációkat és a gondolatébresztő beszélgetést egy két és fél órás intenzív műhelymunka követte, amelyen a dél-keleteurópai régióból 25 fő szaktanácsadó vett részt (Szlovénia, Horvátország, Magyarország, Szerbia), magyar részről 5 fő szaktanácsadó képviselte a szakterületet.

 

A rendezvény folytatásaként a résztvevők segítségével gyakorlatias kérdésekre kerestük a választ. Az egyik ilyen kérdés az volt, hogy „Milyen új lehetőséget tartogatnak a SEASN számára az újonnan belépő szervezetek?” A válaszadók szerint az új szerveztek, új kapcsolatrendszereket, minőségi tudásmegosztást, tapasztalatot, friss energiát, ötleteket és bátorságot hozhatnak a SEASN számára.

Erre tekintettel javasolt a SEASN-nak új szervezeteket meghívni hálózatba, és így terjeszkedni. Megállapítottuk, hogy az új információk és a különböző nézőpontok mindannyiunk számára előnyösek.

Egy másik kérdés pedig arra kereste a választ, hogy „Van-e olyan tudás vagy szakértelem, amely hiányzik a SEASN-ből?” Nos, a kollégák nagyon őszintén válaszoltak, és kifejtették, hogy egy lényegesen erősebb háttérintézmény kialakítását javasolják, mert a SEASN szervezete nem működhet csak az önkéntes munkára alapozva, emellett szükség van egy szervezett háttérirodára is. Továbbá minőségi kapcsolattatásra, tereplátogatásokra, hogy a közösség jobban megismerje a tagországok munkáját, mindez kiegészítve az intenzívebb kommunikációval.

Az utolsó, és talán a legfontosabb kérdésre, "Hogyan látja a SEASN-t 5 év múlva?", a résztvevők azt válaszolták, hogy kulcskérdés az erős, elkötelezett, és kormányzati- és szervezeti támogatással rendelkező hálózat építése, több aktív-, motivált taggal, továbbá a fiatal tanácsadók/szaktanácsadók bevonása a hálózatba. Továbbá a jól tájékozott, gyakorlatorientált tanácsadók bevonása szükséges a jövőben, ennek a célnak az elérésében segíthetnek az ún. keresztlátogatások a régión belül, ahogyan az IALB és az EUFRAS teszi.

 

A munkacsoport azt a következtetést vonta le, hogy a nemzetközi szaktanácsadói szervezetek palettáján a fiatal szervezetnek számító hét éves SEASN-ban több önkéntes- és állami vállalásra, kitartó munkára, és több közvetlen személyes kapcsolatra van szükség ahhoz, hogy olyan hatékonyságú működést érjen el, mint az IALB és az EUFRAS.

A Workshopot egy kötetlen virtuális „beszélgetés” követte a wonderme.com app segítségével az online térben, ami délután öt óráig tartott. Itt a 14 WS szervezőitől-lebonyolítóitól lehetett kérdezni.

(Jakab Ágnes, NAK)

Címkék:

Kapcsolat

Nemzeti Agrárgazdasági Kamara

Székhely: 1115 Budapest, Bartók Béla út 105-113. (Bartók Udvar)

Adószám: 18399257-2-43

E-mail: ugyfelszolgalat@nak.hu

Zöld szám: +36 80 900 365

Személyes ügyfélfogadás

 

Falugazdász iroda elérhetősége

ŐSTERMELŐ, ŐCSG KERESŐ

Youtube

Facebook

LinkedIn

Instagram

X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
  • TagnyilvántartásTagnyilvántartásban szereplő adatok megtekintése, módosítás bejelentése.
  • Tagdíj ügyintézésTagdíjjal kapcsolatos ügyintézés, korrekciós felület, online fizetés, bizonylatok letöltése
  • Ügyfélszolgálati ügyekTagsággal, tagdíjjal kapcsolatos ügyek intézése, egyenleginformáció, illetve egyéb kérdések és kérések ami a tagságot érintik.
  • SzaktanácsadásSzaktanácsadói tevékenységgel kapcsolatos adatok megtekintése, módosítások kezdeményezése, akkreditált rendezvények listájának elérése.
  • Őstermelői/ ŐCSG nyilvántartással kapcsolatos ügyekAz őstermelők és az őstermelők családi gazdasága nyilvántartásba vételével, adatmódosítással, törléssel kapcsolatos ügyintézési elérhetőségek.
  • Családi mezőgazdasági társaságok nyilvántartásával kapcsolatos ügyintézésA családi mezőgazdasági társaságok minősítés kérelmezésének, adatmódosítás bejelentésének, minősítés törlésének ügyintézési elérhetősége.
  • Mezei őrszolgálatokElektronikus ügyintézés önkormányzatoknak a mezei őrszolgálatok nyilvántartásával és a fenntartásukhoz nyújtott állami hozzájárulás iránti kérelmek benyújtásához.
  • 1 ha alatti belterületi telkek mezőgazdasági művelésének igazolásaAz 1 hektár alatti, művelés alól kivett belterületi telkek szőlő, szántó, gyümölcsös, kert művelési ág szerinti megművelésének igazolása iránti kérelmek benyújtása elektronikus úton.
  • Duális képzőhelyek nyilvántartásba vételi kérelemA gazdálkodó szervezetek elektronikus úton is benyújthatják kérelmüket a duális képzőhelyek nyilvántartásába történő felvételükre.
  • Földművesek / Mezőgazdasági termelő szervezetekFöldműves nyilvántartásba vételhez igazolás kiállítása természetes személy esetében arról, hogy a természetes személy kérelmező a mezőgazdasági tevékenységet a kérelem benyújtását megelőző öt évből legalább három évben saját nevében és saját kockázatára folyamatosan folytatta, de az árbevétel - a három év alatt vagy ennek években meghatározott részében - azért maradt el, mert a mező-, erdőgazdasági célú beruházás még nem hasznosulhatott, illetőleg arról, hogy a szervezet legalább egy vezető tisztségviselője vagy a cégvezetője 3 éves üzemi gyakorlattal rendelkezik.
  • Kamarai meghatalmazásKamarai meghatalmazás létesítésének lehetősége az ügyfél számára elektronikus úton. A kamarai meghatalmazás alapján a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara eljárhat ügyfelei érdekében az agrártámogatásokkal kapcsolatos elektronikus ügyintézésben.
  • Okmányhitelesítés kérelemSzármazási bizonyítványok hitelesítése, kiadása, egyéb kereskedelmi dokumentumok láttamozása, valamint ezek nyilvántartása.
  • Szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzék pályázati űrlapjaPályázati lehetőség a szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzékbe kerüléshez, az agrár duális képzőhelyek nyilvántartásba-vételénél szakértői feladatok ellátása érdekében.
  • Vizsgafelügyelői névjegyzékPályázat benyújtása a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara által nyilvántartott viszgafelügyelői névjegyzékbe.
  • Egyéb NAK megkeresésNAK együttes védjegy használata, Jogsegélyszolgálat, Közérdekű adat megismerési iránti igény, Közhiteles adatbázisban való adatjavítás kérés, Védjegy bejelentés, Egyéb (Egyéb típusú ügy(menet) indítása előtt kérjük, győzödjön meg róla, hogy fenti választható űrlap kategóriák között, nincs-e megfelelő, mert konkrét ügytípus választással az ügyintézési idő jelentősen csökkenthető!)
X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
X

E-ÜGYINTÉZÉS KAMARAI BELÉPÉS

...
Az e-Iroda felületre történő belépést követően tagságával és tagdíjával kapcsolatos ügyeket intézhet. Amennyiben szaktanácsadói tevékenységet végez, úgy a belépést követően tevékenységéhez kapcsolódó adatai is megjelennek.

Ha Ön még nem rendelkezik Kamarai nyilvántartási számmal, keresse fel ügyfélszolgálatunkat.

Hasznos tudnivalók az e-Iroda használatához


Lépjen be Kamarai nyilvántartási száma és jelszava megadásával!
Emlékezzen rám