Élelmiszer-feldolgozás

Az élelmiszerek és italok csomagolása - információhordozó funkciója mellett - alapvető szerepet játszik a termékek minőségének és fogyaszthatóságának a megőrzésében. Ugyanakkor az egyre nagyobb mennyiségben keletkező csomagolási hulladék egyre nagyobb környezeti terhelést is jelent. Az elmúlt évtizedben mintegy 20%-kal nőtt a csomagolási hulladék mennyisége, és ugyan az EU-ban az újrafeldolgozás aránya is emelkedett, a csomagolásból származó hulladék mennyiségének növekedési üteme gyorsabb, mint az újrafeldolgozásé.

Ezzel együtt a csomagolások előállítása és a csomagolási hulladék kezelése együttesen mintegy 370 Milliárd Euró árbevételt eredményezett az EU-ban, így alapvető fontosságú az ágazatot érintő szabályozás minden szereplő számára elfogadható és fenntartható átalakítása.

Az európai zöld megállapodással összhangban az Európai Tanács 2019-ben fogalmazta meg, hogy 2030-ra valamennyi, az EU-ban forgalomba hozott csomagolásnak újrafelhasználhatónak vagy újrafeldolgozhatónak kell lennie, illetve meg kell négyszerezni a csomagolásokra vonatkozó válogatási és újrafeldolgozási kapacitást.

Az Európai Bizottság ezen célkitűzések mentén fogadta el 2022. november 30-án a csomagolásról és a csomagolási hulladékról szóló EB 2022/0396 rendelettervezetet. A rendelet célja a környezet magas szintű védelmének biztosítása, továbbá az élelmiszer biztonság – és higiénia magas szintű fenntartása az élelmiszer-pazarlás csökkentésére irányuló célkitűzések sérelme nélkül.

A tervezett új szabályozásban foglalt előírások alapvetően érintik a friss termékek forgalmazását, így a zöldség-gyümölcs ágazatot, továbbá mélyrehatóan befolyásolják számos további ágazat működését. A rendelettervezet számos eleme heves indulatokat és ellenállást váltott ki, ebből adódóan élénk vita alakult ki a rendelettervezet kapcsán, amelyet jelenleg az Európai Parlament és a Tanács vizsgál a rendes jogalkotási eljárás keretében.

Az Európai Parlement 2023. szeptember második felében fog szavazni a rendelettervezetről, a jóváhagyást követően a tervek szerint még 2023-ban elfogadásra kerül az új szabályozás.

A rendelettervezet kapcsán az európai gazdálkodók és szövetkezetek érdekeit képviselő Copa-Cogeca hat szakmai szervezettel közös ágazati nyilatkozatot tett közzé, amelyben kifejezik aggályaikat a tervezetben meghatározott újrafelhasználási és újratöltési célok teljesíthetőségével kapcsolatban, illetve felhívják a figyelmet az újrahasznosított anyagokat tartalmazó csomagolások élelmiszerbiztonsági kockázataira.

A nyilatkozat az alábbi hat pontban foglalja össze az ágazati képviselők álláspontját:

  1. Az újrafelhasználási és újratöltési céloknak bizonyítékokon kell alapulniuk, illetve a hulladékokról szóló keretirányelvvel összhangban az életciklusra vonatkozó megközelítést kell alkalmazniuk. Az újrahasználatra és újratöltésre vonatkozó célokat ezért csak abban az esetben célszerű meghatározni a csomagolási kategóriák és/vagy rendszerek esetében, amennyiben azok bizonyítottan pozitív hatással bírnak.
  2. Az újrafelhasználás hatással lesz a szűkös vízkészletekre. Az újrahasználható csomagolás több anyagfelhasználást, több logisztikai, szállítási és tárolási helyet, valamint több vizet és tisztítószert igényelhet a csomagolás tisztításához. Ezért szükség van az újrahasználati rendszerek végrehajtásának kockázatértékelésére az EU vízgazdálkodási stratégiájával összefüggésben.
  3. A magas újrahasznosított anyagtartalommal rendelkező csomagolások esetében nem szükséges újrafelhasználási célértékeket meghatározni. Kontraproduktív lenne a már működő és teljesítő újrahasznosítási rendszereknek a helyettesítése olyanokkal, amelyek nem rendelkeznek egyértelműen meghatározott logisztikával, és nem képesek legalább azonos környezeti eredményt garantálni.
  4. A csomagolás kritikus szerepet játszik az élelmiszer-ellátási láncban, mivel a fogyasztók és a termelők számára különösképpen az élelmiszer-csomagolási rendszerek esetében merülnek fel higiéniai és biztonsági aggályok a csomagolások újratöltése és újrafelhasználása miatt. Ezen túl az élelmiszer-pazarlás csökkentése szerves részét képezi a "Farm to Fork" stratégia cselekvési tervének, így a csomagolásra vonatkozó ambiciózus céloknak erős és megbízható tudományos bizonyítékokon kell alapulniuk az élelmiszer-pazarlás, valamint a költségnövekedés és az élelmiszerek nyomon követhetőségére gyakorolt negatív hatások elkerülése érdekében.
  5. Az újrafelhasználási és újratöltési célok hatással lesznek az áruk teljes ellátási láncára. Az összetett újrahasználati infrastruktúrák Európa-szerte történő létrehozása az egységes piac valamennyi szereplőjének együttműködését igényli, beleértve a gyártókat és a fogyasztókat is. Az újrahasználati célok szükségessé teszik, hogy a csomagolóanyag-gyártók átalakítsák csomagolásaikat, a márkatulajdonosok és a csomagolóanyag-töltők a csomagolósorokat és a tároló létesítményeket, a logisztikai és ellátási láncok pedig újratervezzék infrastruktúrájukat.
  6. Az újrafeldolgozásra irányuló meglévő beruházások megőrzése mellett a jogi szabályozási rendszerek kiszámíthatóságára van szükség a csomagolási innováció előmozdítása érdekében.

A közös ágazati nyilatkozat végül kiemeli, hogy a politikai döntéseknek a csomagolás és rendszerei életciklus-hatásának bizonyítékokon alapuló értékelésén kell alapulniuk, amelyet a gazdasági és technológiai következmények, valamint az emberi egészségre és az élelmiszerbiztonságra gyakorolt hatások értékelése kísér.

NAK / Dr. Kozak Anita

Címkék:

Kapcsolat

Nemzeti Agrárgazdasági Kamara

Székhely: 1115 Budapest, Bartók Béla út 105-113. (Bartók Udvar)

Adószám: 18399257-2-43

E-mail: ugyfelszolgalat@nak.hu

Zöld szám: +36 80 900 365

Személyes ügyfélfogadás

 

Falugazdász iroda elérhetősége

Őstermelői adatok lekérdezése

Youtube

Facebook

LinkedIn

Instagram

X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
  • TagnyilvántartásTagnyilvántartásban szereplő adatok megtekintése, módosítás bejelentése.
  • Tagdíj ügyintézésTagdíjjal kapcsolatos ügyintézés, korrekciós felület, online fizetés, bizonylatok letöltése
  • Ügyfélszolgálati ügyekTagsággal, tagdíjjal kapcsolatos ügyek intézése, egyenleginformáció, illetve egyéb kérdések és kérések ami a tagságot érintik.
  • SzaktanácsadásSzaktanácsadói tevékenységgel kapcsolatos adatok megtekintése, módosítások kezdeményezése, akkreditált rendezvények listájának elérése.
  • Őstermelői/ ŐCSG nyilvántartással kapcsolatos ügyekAz őstermelők és az őstermelők családi gazdasága nyilvántartásba vételével, adatmódosítással, törléssel kapcsolatos ügyintézési elérhetőségek.
  • Családi mezőgazdasági társaságok nyilvántartásával kapcsolatos ügyintézésA családi mezőgazdasági társaságok minősítés kérelmezésének, adatmódosítás bejelentésének, minősítés törlésének ügyintézési elérhetősége.
  • Mezei őrszolgálatokElektronikus ügyintézés önkormányzatoknak a mezei őrszolgálatok nyilvántartásával és a fenntartásukhoz nyújtott állami hozzájárulás iránti kérelmek benyújtásához.
  • 1 ha alatti belterületi telkek mezőgazdasági művelésének igazolásaAz 1 hektár alatti, művelés alól kivett belterületi telkek szőlő, szántó, gyümölcsös, kert művelési ág szerinti megművelésének igazolása iránti kérelmek benyújtása elektronikus úton.
  • Duális képzőhelyek nyilvántartásba vételi kérelemA gazdálkodó szervezetek elektronikus úton is benyújthatják kérelmüket a duális képzőhelyek nyilvántartásába történő felvételükre.
  • Földművesek / Mezőgazdasági termelő szervezetekFöldműves nyilvántartásba vételhez igazolás kiállítása természetes személy esetében arról, hogy a természetes személy kérelmező a mezőgazdasági tevékenységet a kérelem benyújtását megelőző öt évből legalább három évben saját nevében és saját kockázatára folyamatosan folytatta, de az árbevétel - a három év alatt vagy ennek években meghatározott részében - azért maradt el, mert a mező-, erdőgazdasági célú beruházás még nem hasznosulhatott, illetőleg arról, hogy a szervezet legalább egy vezető tisztségviselője vagy a cégvezetője 3 éves üzemi gyakorlattal rendelkezik.
  • Kamarai meghatalmazásKamarai meghatalmazás létesítésének lehetősége az ügyfél számára elektronikus úton. A kamarai meghatalmazás alapján a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara eljárhat ügyfelei érdekében az agrártámogatásokkal kapcsolatos elektronikus ügyintézésben.
  • Okmányhitelesítés kérelemSzármazási bizonyítványok hitelesítése, kiadása, egyéb kereskedelmi dokumentumok láttamozása, valamint ezek nyilvántartása.
  • Szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzék pályázati űrlapjaPályázati lehetőség a szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzékbe kerüléshez, az agrár duális képzőhelyek nyilvántartásba-vételénél szakértői feladatok ellátása érdekében.
  • Vizsgafelügyelői névjegyzékPályázat benyújtása a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara által nyilvántartott viszgafelügyelői névjegyzékbe.
  • Egyéb NAK megkeresésNAK együttes védjegy használata, Jogsegélyszolgálat, Közérdekű adat megismerési iránti igény, Közhiteles adatbázisban való adatjavítás kérés, Védjegy bejelentés, Egyéb (Egyéb típusú ügy(menet) indítása előtt kérjük, győzödjön meg róla, hogy fenti választható űrlap kategóriák között, nincs-e megfelelő, mert konkrét ügytípus választással az ügyintézési idő jelentősen csökkenthető!)
X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
X

E-ÜGYINTÉZÉS KAMARAI BELÉPÉS

...
Az e-Iroda felületre történő belépést követően tagságával és tagdíjával kapcsolatos ügyeket intézhet. Amennyiben szaktanácsadói tevékenységet végez, úgy a belépést követően tevékenységéhez kapcsolódó adatai is megjelennek.

Ha Ön még nem rendelkezik Kamarai nyilvántartási számmal, keresse fel ügyfélszolgálatunkat.

Hasznos tudnivalók az e-Iroda használatához


Lépjen be Kamarai nyilvántartási száma és jelszava megadásával!
Emlékezzen rám