Élelmiszer-feldolgozás

Megjelent a kisüzemi bortermelői regiszterről szóló rendelet. Így 2017. október 1-jétől új, egyszerűbb nyilvántartási lehetőség nyílt a kisüzemi bortermelők számára.

 

 

Az 1000 hektoliternél kevesebb bort előállító, a jövedéki törvényben meghatározott kisüzemi bortermelők számára új nyilvántartási lehetőséget vezet be a 49/2017 (IX. 29.) FM rendelet 2017. október 1-jétől. A kisüzemi bortermelők választhatnak, hogy pincekönyvben vagy az ún. kisüzemi bortermelői regiszterben tartják nyilván a borászati tevékenységüket. Amennyiben a termelő el szeretné kezdeni, vagy át szeretne térni a pincekönyvről a regiszter vezetésére, azt a területileg illetékes hegybíró felé írásban kell jeleznie a nyilvántartás vezetésének kezdetét, illetve az áttérést is legkésőbb a változást megelőző munkanapig.

A regiszter három nyilvántartási lapból áll. Az ,,A" jelű nyilvántartási lapon kell vezetni tételenként az egyes borászati műveleteket valamint a folyóbor és a kiszerelt készleteket. A ,,B" jelű lapon kell vezetni a borkimérés-nyilvántartást havonta napi bontásban. A ,,C" jelű lap a tárolótartály nyilvántartásra szolgál.

Az A-nyilvántartási lapon kell feltüntetni:
-    a tárolás helye szerinti borászati üzem üzemengedély számát,
-    a tétel megnevezését,
-    a szőlő és a borászati termék 127/2009. (IX. 29.) FVM rendelet szerinti származásibizonyítvány-számát,
-    a forgalomba hozatali engedély azonosítóját,
-    a tárolótartály azonosítására szolgáló adatokat,
-    a bortétellel végzett, készletváltozással járó műveleteket összesítve,
-    a bortételen végzett műveleteket a művelet megnevezésével a 436/2009/EK rendelet 41. cikkben meghatározottak szerint a készletváltozás mértékével együtt kell bejegyezni, illetve 41. cikk (1) bekezdésben felsorolt borászati eljárások közül a j)-q) pontban jelölt kezeléseket a művelet elvégzését követő hét első munkanapjáig kell rávezetni a nyilvántartó lapra (úgy mint sűrített szőlőmust előállítása; aktív szénnel, kálium-ferrocianiddal történő kezelés; bor avinálása lepárlás céljából, egyéb alkohol hozzáadásával történő eljárások; bármely más kategóriába tartozó termékké, pl. ízesített borrá történő feldolgozás; elektrodialízises vagy kationcserélőkkel történő kezelés a borkőkiválás illetve savtartalom növelése céljából, DMDC hozzáadása a borhoz).

- A borászati kezelésekhez felhasznált anyagok származását és mennyiségét igazoló bizonylatokat 5 évig meg kell őrizni, és ellenőrzéskor a borászati hatóság kérésére be kell mutatni. A seprős újbor mennyiségét a fejtés dátumával, a forgalombahozatali engedély iránti kérelmen szereplő mennyiséget az engedély iránti kérelem benyújtásának dátumával műveletként kell feltüntetni.

 

Új nyilvántartási lapot kell nyitni az alábbi esetekben:
-    a saját termelésű vagy vásárolt szőlő feldolgozásának megkezdésekor;
-    borkészítési céllal történő must vásárlásakor;
-    ha a tételek házasításakor új tétel keletkezik;
-    ha a tétel egy része után kérnek forgalomba hozatali engedélyt. Ebben az esetben a kérelemben szereplő mennyiségre kell új lapot alkalmazni, és az eredeti lapon a kérelemben szereplő mennyiséget készletcsökkenésként kell feltüntetni;
-    ha egy tételt több tételre bontanak, ilyenkor a létrejövő új tételre kell új nyilvántartó lapot kezdeni;
-    ha a tételt más borászati üzembe tárolják át.

Az új nyilvántartó lapot a művelet elvégzését követő hét első munkanapjáig kell megnyitni.

 

A forgalomba hozatali engedéllyel nem rendelkező tételek kiszállításának nyilvántartására a következő előírások vonatkoznak:

A bortétel más borászati üzembe történő szállítása vagy kiszerelés miatt történő ki- és visszaszállítása esetén a készletváltozást a kiszállítás napján kell a nyilvántartó lapra vezetni, ahol fel kell tüntetni a szállítás dátumát, a borkísérő okmány számát és a szállítás célját. A bortétel értékesítését a szállítást igazoló bizonylaton kell nyilvántartani, úgy hogy a regiszterben szereplő tétel megnevezése és az értékesített mennyiség egyértelműen beazonosítható legyen. Így nem kell külön nyilvántartást vezetni a kiszállított mennyiségről, a szállítási bizonylat igazolja azt.

 

A forgalomba hozatali engedéllyel rendelkező tételek készletváltozására az alábbi előírások vonatkoznak:

A forgalomba hozatali engedéllyel rendelkező tételek kiszállítása miatt történő készletváltozást az értékesítésről szóló okmányon kell nyilvántartani, erről a regiszterben nem kell külön nyilvántartást készíteni.

Termelői borkimérés esetén a tárgynapon összesen értékesített, kóstolásra és elvitelre kimért mennyiségeket a tételek és a kiszerelési egységek szerint összesítve kell bevezetni a regiszter B) lapjára. Nem kell rögzíteni a borkimérés-nyilvántartásban azokat az értékesítéseket, amelyekről a termelő olyan számlát állított ki, amelyen feltüntette az adott tétel forgalombahozatali engedélyének azonosítóját.

A kitelepülés esetén a kitárolt tételről valamint a kitelepülést követően a borászati üzembe visszaszállított tételről borkísérő okmányt kell kiállítani.

A borpiaci év utolsó napjára (július 31-ére) vonatkozóan, augusztus 15-ig a kisüzemi bortermelő készlet felvételezést végez, melyet a nyilvántartó lapra vezet. Amennyiben egy tétel készlete kimerült, úgy az ahhoz tartozó nyilvántartó lapot legkésőbb augusztus 15-ig le kell zárni.

Az adómentes bor fogyasztását a havonta elfogyasztott mennyiség összesítésével, legkésőbb a tárgyhót követő első munkanapon kell bejegyezni a regiszterbe.


A kihozatal és veszteség elszámolása
A nyilvántartó lapon kell bejegyezni a veszteségeket a rendeletben meghatározott veszteségnormák figyelembe vételével az alábbiak szerint:
a) a seprős újbor készítéséig felmerülő veszteséget a seprős újbor bejegyzésének napján bevezetve
b) a tételre vonatkozó forgalombahozatali engedély iránti kérelem benyújtásáig felmerülő további veszteséget a kérelem benyújtásának napján bevezetve
c) a forgalombahozatali engedély benyújtását követően a kiszerelésig felmerülő veszteséget, a kiszerelt bormennyiség bejegyzésének dátumával bejegyezve a regiszterbe.

A veszteséget tételenként kell megállapítani:
-    A seprős újbor készítéséig felmerülő veszteség megállapításához a keletkezett must vélelmezett mennyiségéből kell kiindulni.
-    A forglambahozatali engedély iránti kérelem benyújtása és a kiszerelés között jelentkező veszteségben el nem számolt további tárolási veszteséget évente, július 31-ig kell megállapítani, és a veszteséget legkésőbb a borpiaci év végét követő hét első munkanapjáig kell bevezetni a regiszterbe.
-    A szállítási veszteséget a betárolást követően, a betárolás napján kell megállapítani és bevezetni a regiszterbe.

Ha a veszteség és a melléktermék-kihozatal meghaladja a rendeletben szereplő határértékeket, a borászati üzem jegyzőkönyvet vesz fel, amelyet csatolni kell a regiszterhez.

Elszámolható továbbá a borászati termék-kiszerelés (palackozás, kannába töltés) vesztesége is szintén a rendeletben meghatározott határértékek betartásával, amennyiben a kiszerelt mennyiség a kiszerelés napján a regiszterbe bevezetésre kerül. A kiszereléskor felmerülő veszteség értéke a nyilvántartó lapon feltüntetett, kiszerelésre elszállított vagy elkülönített mennyiség és a kiszerelt borászati termék mennyiségének különbözete (hl-ben), melyet nem kell külön feltüntetni a nyilvántartó lapon.

Ha az ellenőrzést végző hatóság a helyszíni ellenőrzés során a tényleges és nyilvántartott mennyiség között eltérést állapít meg, megvizsgálja az eltérés okát, és a kisüzemi bortermelőt kötelezi a regiszter módosítására.

Kisüzemi bortermelői regiszter előállítása, hitelesítése, tárolása
A kisüzemi bortermelői regiszter vezethető papíralapon vagy elektronikusan. A kisüzemi bortermelői regisztert a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa (HNT) állítja elő és hitelesíti. A hitelesítést a borászati üzem felelős vezetője kérheti. A HNT a hitelesített regiszterekről nyilvántartást vezet.

A regisztert a borászati termék tárolásának helyén kell tartani. Ellenőrzés során két órán belül az ellenőrzést végző rendelkezésére kell bocsátani. A nyilvántartó lapokat a nyilvántartással érintett utolsó tétel elszállításától 5 évig meg kell őrizni.

A regiszter megsérülését, elvesztését, megsemmisülését 72 órán belül be kell jelenteni a területileg illetékes hegybírónak.

A regiszter elektronikus előállítását és kitöltését végző számítógépprogram alkalmazását legkésőbb a használat megkezdését megelőző munkanapig írásbeli nyilatkozattal be kell jelenteni a területileg illetékes hegybírónak, amelyet továbbít a NÉBIH-nek. Az elektronikus kisüzemi regiszter alkalmazásának feltételeit a rendelet rögzíti. Az elektronikus kisüzemi regiszterrel kapcsolatban bekövetkezett adatvesztést a borászati üzem engedélyese 72 órán belül köteles a NÉBIH részére írásban bejelenteni.



(NAK/dr. Sidlovits Diána)

Címkék:

Kapcsolat

Nemzeti Agrárgazdasági Kamara

Székhely: 1115 Budapest, Bartók Béla út 105-113. (Bartók Udvar)

Adószám: 18399257-2-43

E-mail: ugyfelszolgalat@nak.hu

Zöld szám: +36 80 900 365

Személyes ügyfélfogadás

 

Falugazdász iroda elérhetősége

Őstermelői adatok lekérdezése

Youtube

Facebook

LinkedIn

Instagram

X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
  • TagnyilvántartásTagnyilvántartásban szereplő adatok megtekintése, módosítás bejelentése.
  • Tagdíj ügyintézésTagdíjjal kapcsolatos ügyintézés, korrekciós felület, online fizetés, bizonylatok letöltése
  • Ügyfélszolgálati ügyekTagsággal, tagdíjjal kapcsolatos ügyek intézése, egyenleginformáció, illetve egyéb kérdések és kérések ami a tagságot érintik.
  • SzaktanácsadásSzaktanácsadói tevékenységgel kapcsolatos adatok megtekintése, módosítások kezdeményezése, akkreditált rendezvények listájának elérése.
  • Őstermelői/ ŐCSG nyilvántartással kapcsolatos ügyekAz őstermelők és az őstermelők családi gazdasága nyilvántartásba vételével, adatmódosítással, törléssel kapcsolatos ügyintézési elérhetőségek.
  • Családi mezőgazdasági társaságok nyilvántartásával kapcsolatos ügyintézésA családi mezőgazdasági társaságok minősítés kérelmezésének, adatmódosítás bejelentésének, minősítés törlésének ügyintézési elérhetősége.
  • Mezei őrszolgálatokElektronikus ügyintézés önkormányzatoknak a mezei őrszolgálatok nyilvántartásával és a fenntartásukhoz nyújtott állami hozzájárulás iránti kérelmek benyújtásához.
  • 1 ha alatti belterületi telkek mezőgazdasági művelésének igazolásaAz 1 hektár alatti, művelés alól kivett belterületi telkek szőlő, szántó, gyümölcsös, kert művelési ág szerinti megművelésének igazolása iránti kérelmek benyújtása elektronikus úton.
  • Duális képzőhelyek nyilvántartásba vételi kérelemA gazdálkodó szervezetek elektronikus úton is benyújthatják kérelmüket a duális képzőhelyek nyilvántartásába történő felvételükre.
  • Földművesek / Mezőgazdasági termelő szervezetekFöldműves nyilvántartásba vételhez igazolás kiállítása természetes személy esetében arról, hogy a természetes személy kérelmező a mezőgazdasági tevékenységet a kérelem benyújtását megelőző öt évből legalább három évben saját nevében és saját kockázatára folyamatosan folytatta, de az árbevétel - a három év alatt vagy ennek években meghatározott részében - azért maradt el, mert a mező-, erdőgazdasági célú beruházás még nem hasznosulhatott, illetőleg arról, hogy a szervezet legalább egy vezető tisztségviselője vagy a cégvezetője 3 éves üzemi gyakorlattal rendelkezik.
  • Kamarai meghatalmazásKamarai meghatalmazás létesítésének lehetősége az ügyfél számára elektronikus úton. A kamarai meghatalmazás alapján a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara eljárhat ügyfelei érdekében az agrártámogatásokkal kapcsolatos elektronikus ügyintézésben.
  • Okmányhitelesítés kérelemSzármazási bizonyítványok hitelesítése, kiadása, egyéb kereskedelmi dokumentumok láttamozása, valamint ezek nyilvántartása.
  • Szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzék pályázati űrlapjaPályázati lehetőség a szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzékbe kerüléshez, az agrár duális képzőhelyek nyilvántartásba-vételénél szakértői feladatok ellátása érdekében.
  • Vizsgafelügyelői névjegyzékPályázat benyújtása a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara által nyilvántartott viszgafelügyelői névjegyzékbe.
  • Egyéb NAK megkeresésNAK együttes védjegy használata, Jogsegélyszolgálat, Közérdekű adat megismerési iránti igény, Közhiteles adatbázisban való adatjavítás kérés, Védjegy bejelentés, Egyéb (Egyéb típusú ügy(menet) indítása előtt kérjük, győzödjön meg róla, hogy fenti választható űrlap kategóriák között, nincs-e megfelelő, mert konkrét ügytípus választással az ügyintézési idő jelentősen csökkenthető!)
X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
X

E-ÜGYINTÉZÉS KAMARAI BELÉPÉS

...
Az e-Iroda felületre történő belépést követően tagságával és tagdíjával kapcsolatos ügyeket intézhet. Amennyiben szaktanácsadói tevékenységet végez, úgy a belépést követően tevékenységéhez kapcsolódó adatai is megjelennek.

Ha Ön még nem rendelkezik Kamarai nyilvántartási számmal, keresse fel ügyfélszolgálatunkat.

Hasznos tudnivalók az e-Iroda használatához


Lépjen be Kamarai nyilvántartási száma és jelszava megadásával!
Emlékezzen rám