A koronavírus-helyzet alapjaiban változtatta meg a fogyasztási szokási szokásokat. A vendéglátó egységek bezárása, az ételek házhoz rendelésének fokozódása, az élelmiszer üzletek korlátozott látogatása, valamint az otthoni ételkészítés elterjedése hosszú távon befolyásolni fogja az élelmiszerekhez fűződő viszonyunkat.
A vírus terjedésének lehetséges kimeneteleit és a gazdasági körülményeket figyelembe véve az angliai IGD Shopper Insight elemzői négy hipotetikus forgatókönyvet készítettek az ágazat szereplői számára.
A legpozitívabb forgatókönyv azt feltételezi, hogy az élelmiszer-fogyasztás alapvetően a háztartásokban fog realizálódni. A kiskereskedelmi forgalom jelentős lesz. A házon kívüli biztonság és higiénia kiemelt figyelmet kap és a vendéglátó egységek kiválasztásának alapkritériumává válik. A fogyasztói magaratásában bekövetkezett változások normává válnak, ezáltal elősegítve az online csatornák továbbfejlesztését. A fogyasztás két év múlva térhet vissza a 2019-ben tapasztaltakhoz.
A második elképzelés alapján a vírus terjedése kezelhető, azonban a gazdaság számára több idő szükséges ahhoz, hogy rendeződjön. A vállalkozások költségcsökkentési megoldásokat eszközölnek, amelyek alacsonyabb szintű termékfejlesztést eredményeznek. Sok fogyasztó nem engedhet meg magának extra kiadást az élelmiszerek kapcsán. A harmadik elképzelés alapján a vírus következtében a fogyasztók a digitális szolgáltatások felé fordulnak, amely átalakítja a kereskedelmi választékot. A vendéglátóhelyek újra bezárnak, az online vásárlás és rendelés a legbiztonságosabb megoldássá válik.
A legpesszimistább elképzelés mind a vírus, mind a gazdaság rossz eredményeit egységesíti. A globalizáció enyhül, egyes termékek szezonálissá válnak, míg mások teljesen eltűnnek. A kereskedelem megnövekedett költségei, fokozódó összetettsége miatt a házhoz szállítás és a személyes átvétel jelentősége növekszik.
Napjainkban a fogyasztói kereslet sokkal jobban ösztönzi és formálja az élelmiszer-ellátási piacot, mint valaha, amelyhez a beszállítóknak, a szolgáltatóknak és a kiskereskedőnek alkalmazkodniuk és reagálniuk kell.
Dr. Szűcs Viktória/NAK