Mezőgazdasági termelés

Hiába hasonlít, az EKÁER (Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszer) és az EKR (Energiahatékonysági Kötelezettségi Rendszer) nem ugyanaz.

Mára már megszokták a logisztikával, importtal foglalkozó vállalkozások az Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszer használatát, melyet 2015-ben vezettek be az áfacsalások visszaszorításának érdekében. Abban az időben - mint minden új rendszert - a vállalkozások többsége először nehezen fogadta, de talán mára már belátták a transzparens piaci szereplők, hogy az áruforgalom átláthatóságának érdekében bevezetett kötelezettségekből talán előnyük is származhat azokkal a versenytársakkal szemben, akik nem mindig tanúsítanak jogkövető magatartást.

Rövid emlékeztetőül: 2015. január 1-től bejelentési kötelezettsége van az adóhatóság felé azoknak a szereplőknek, akik 3,5 tonnánál nagyobb súlyú (útdíjköteles) járművekkel végeznek közúti árufuvarozást, valamint azoknak, akik az e súlyhatár alatt, de kockázatos termékeket szállítanak. Itt egyrészt a nagysúlyú szállítmányok miatt, másrészt úgy kapcsolódott az agrárium, hogy a kockázatos termékek között számos húsféle, élelmiszer, zöldség, gyümölcs stb. található.

Bár ugyanúgy hangzik kimondva, de az EKÁER és az EKR mégsem ugyanaz. Utóbbi talán a közelmúltban többször került elő, mivel az idő előrehaladtával az eszközhöz kapcsolódó célok eléréséhez fűzött, 2030-as sarkalatos időpont lassan, de biztosan közeleg. Ezért, ha mostanában frissen halljuk a betűszót, akkor az valószínűleg inkább az Energiahatékonysági Kötelezettségi Rendszer-t takarhatja. Mi is ez, és miért érdemes tudni róla egy agrárvállalkozónak?

Magyarország a Nemzeti Energia- és Klímatervben célul tűzte ki, hogy végsőenergia-felhasználása 2030-ban ne haladja meg a 2005-ös 785 PJ értéket. Ehhez a 2021-től 2030 végéig tartó időszakban évi 0,8%-os energiamegtakarítást és - a teljes időszakot lefedő élettartamú szakpolitikai intézkedéseket feltételezve - évi 7 PJ új megtakarítás szükséges. A 2014-2020-as időszakban bevezetett energiahatékonysági programok és intézkedések évente mintegy 3-4 PJ végsőenergia-megtakarítást eredményeztek, így a 2021-től kezdődő időszakban a jelenlegi megtakarítások mintegy duplájára van szükség. Ezért 2021. január 1-jétől egy új szakpolitikai eszköz, az energiahatékonysági irányelv szerinti ún. energiahatékonysági kötelezettségi rendszer bevezetése kezdődött meg. Az Európában már 16 tagállamban sikerrel alkalmazott rendszer lényege, hogy a kötelezetteknek, olyan programokat kell bevezetniük és olyan intézkedéseket kell végrehajtaniuk, amelyek a végfelhasználó oldalán igazolt energiamegtakarítást eredményeznek. Végfelhasználónál elvégzett, hitelesített energiahatékonysági beruházás például egy öreg, nem hatékonyan működő gépsor modernebbre cserélése, épületek felújítása stb. A kötelezettségi rendszer kedvezményezettjei a hazai vállalati és lakossági végfogyasztók lesznek úgy, hogy a lakossági energia árak stabilitása továbbra is fennmarad- tájékoztat a Magyar Energetika- és Közmű-szabályozás Hivatal.

Első ránézésre talán legyinthetnének a gazdálkodók, hogy többek között energiaszolgáltatók, földgázkereskedők a kötelezettek, akik dönthetnének úgy is, hogy akár saját tevékenységi körükben teljesítik a célokat. Ebben az esetben a végfelhasználóknál viszont megjelenhet többletköltség, felár (ha esetleg végül energiahatékonysági járulékkal kell számolnia a kötelezettnek), amit hosszú távon energiahatékonysági beruházásokkal próbálhatnak ellensúlyozni.

Érdekes lehetőség lehet viszont, hogy a kötelezettek akár tevékenységi körükön kívül eső más szektorban végrehajtott energiahatékonysági beruházással vagy energiahatékonyság-javító intézkedéssel, valamint más kötelezett felek, kötelezett félnek nem minősülő energiahatékonysági szolgáltatók vagy egyéb harmadik személyek által megvalósított hitelesített energiamegtakarítással is teljesíthetnek. Itt azért már belátható, hogy az esetleges jövőbeli beruházások miatt is lehet már összefüggés az agrárgazdálkodókkal. Annál is inkább, hiszen, ha a végfelhasználók időt, energiát, pénzt fektetnek ezekbe az energetikai megtakarítást eredményező beruházásokba és releváns auditorok által hitelesített hatékonyságjavulást érnek el, akkor szerezhetnek ún. „hitelesített energiamegtakarításokat” (HEM), amit eladásra felkínálhatnak (korlátozottan forgalomképes!). Mivel a 2015. évi LVII. törvény alapvetően kötelezi a nagyvállalatokat négyévente energetikai auditálásra -hacsak nem működtetnek tanúsított energiagazdálkodási rendszert- így talán már ismert a vállalkozások életében ez a témakör is.

Alapvetően a gazdálkodók főként a Közös Agrárpolitika keretében megjelenő, aktív támogatásokra támaszkodhatnak, de motiváló lehet kitekinteni és beszélgetést kezdeményezni az adott vállalkozás felé szolgáltató kötelezett féllel is, hogy közösen dolgozzanak ki egy projektet. Amennyiben utóbbi szóba jöhet, oda kell figyelni, előzetesen további lépésekre lehet szükség az MKEH felé. Természetesen azt is szem előtt kell tartani, hogy kettős finanszírozás nem lehetséges ez esetben sem, az egyéb támogatott beruházásból származó megtakarítás nem elszámolható az EKR rendszerben.

 

Tartsuk szem előtt, hogy az erőforrások felhasználásának csökkentése, vagy éppen a hatékonyabb felhasználás egyrészt magának a vállalkozásnak is érdeke, hiszen zsebre megy, másrészt pedig a környezet megóvásában is fontos szerepet játszik, így érdemes nyitott szemmel járni, alternatív lehetőségeket is megvizsgálni.

 

NAK / Pető Krisztina

Címkék:

Kapcsolat

Nemzeti Agrárgazdasági Kamara

Székhely: 1115 Budapest, Bartók Béla út 105-113. (Bartók Udvar)

Adószám: 18399257-2-43

E-mail: ugyfelszolgalat@nak.hu

Zöld szám: +36 80 900 365

Személyes ügyfélfogadás

 

Falugazdász iroda elérhetősége

Őstermelői adatok lekérdezése

Youtube

Facebook

LinkedIn

Instagram

X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
  • TagnyilvántartásTagnyilvántartásban szereplő adatok megtekintése, módosítás bejelentése.
  • Tagdíj ügyintézésTagdíjjal kapcsolatos ügyintézés, korrekciós felület, online fizetés, bizonylatok letöltése
  • Ügyfélszolgálati ügyekTagsággal, tagdíjjal kapcsolatos ügyek intézése, egyenleginformáció, illetve egyéb kérdések és kérések ami a tagságot érintik.
  • SzaktanácsadásSzaktanácsadói tevékenységgel kapcsolatos adatok megtekintése, módosítások kezdeményezése, akkreditált rendezvények listájának elérése.
  • Őstermelői/ ŐCSG nyilvántartással kapcsolatos ügyekAz őstermelők és az őstermelők családi gazdasága nyilvántartásba vételével, adatmódosítással, törléssel kapcsolatos ügyintézési elérhetőségek.
  • Családi mezőgazdasági társaságok nyilvántartásával kapcsolatos ügyintézésA családi mezőgazdasági társaságok minősítés kérelmezésének, adatmódosítás bejelentésének, minősítés törlésének ügyintézési elérhetősége.
  • Mezei őrszolgálatokElektronikus ügyintézés önkormányzatoknak a mezei őrszolgálatok nyilvántartásával és a fenntartásukhoz nyújtott állami hozzájárulás iránti kérelmek benyújtásához.
  • 1 ha alatti belterületi telkek mezőgazdasági művelésének igazolásaAz 1 hektár alatti, művelés alól kivett belterületi telkek szőlő, szántó, gyümölcsös, kert művelési ág szerinti megművelésének igazolása iránti kérelmek benyújtása elektronikus úton.
  • Duális képzőhelyek nyilvántartásba vételi kérelemA gazdálkodó szervezetek elektronikus úton is benyújthatják kérelmüket a duális képzőhelyek nyilvántartásába történő felvételükre.
  • Földművesek / Mezőgazdasági termelő szervezetekFöldműves nyilvántartásba vételhez igazolás kiállítása természetes személy esetében arról, hogy a természetes személy kérelmező a mezőgazdasági tevékenységet a kérelem benyújtását megelőző öt évből legalább három évben saját nevében és saját kockázatára folyamatosan folytatta, de az árbevétel - a három év alatt vagy ennek években meghatározott részében - azért maradt el, mert a mező-, erdőgazdasági célú beruházás még nem hasznosulhatott, illetőleg arról, hogy a szervezet legalább egy vezető tisztségviselője vagy a cégvezetője 3 éves üzemi gyakorlattal rendelkezik.
  • Kamarai meghatalmazásKamarai meghatalmazás létesítésének lehetősége az ügyfél számára elektronikus úton. A kamarai meghatalmazás alapján a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara eljárhat ügyfelei érdekében az agrártámogatásokkal kapcsolatos elektronikus ügyintézésben.
  • Okmányhitelesítés kérelemSzármazási bizonyítványok hitelesítése, kiadása, egyéb kereskedelmi dokumentumok láttamozása, valamint ezek nyilvántartása.
  • Szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzék pályázati űrlapjaPályázati lehetőség a szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzékbe kerüléshez, az agrár duális képzőhelyek nyilvántartásba-vételénél szakértői feladatok ellátása érdekében.
  • Vizsgafelügyelői névjegyzékPályázat benyújtása a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara által nyilvántartott viszgafelügyelői névjegyzékbe.
X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
X

E-ÜGYINTÉZÉS KAMARAI BELÉPÉS

...
Az e-Iroda felületre történő belépést követően tagságával és tagdíjával kapcsolatos ügyeket intézhet. Amennyiben szaktanácsadói tevékenységet végez, úgy a belépést követően tevékenységéhez kapcsolódó adatai is megjelennek.

Ha Ön még nem rendelkezik Kamarai nyilvántartási számmal, keresse fel ügyfélszolgálatunkat.

Hasznos tudnivalók az e-Iroda használatához


Lépjen be Kamarai nyilvántartási száma és jelszava megadásával!
Emlékezzen rám