Mezőgazdasági termelés

A sertéságazatra a korábbi években folyamatos hanyatlás volt jellemző. A tőkehúsok áfacsökkentése tehát nemcsak jó, de jókor meghozott döntés volt.


A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara kiemelten fontos feladatként kezeli az alapvető élelmiszerekre javasolt áfakulcs csökkentését, hiszen annak versenyképességi, gazdaságfehérítő, gazdaságélénkítő és szociális vonatkozásai döntően határozzák meg élelmiszer-gazdaságunk jövőjét, valamint ezen keresztül a vidéki lakosság megélhetését.

A sertéságazatra a korábbi években folyamatos hanyatlás volt jellemző, 2012. évben az állomány 3 millió darab alá süllyedt. A fekete- és szürkegazdaság részaránya a sertéságazatban meghaladta a 40 százalékot, amelynek felszámolása érdekében a kormányzat első lépésként 2014 elejétől az élő- és hasított sertés áfáját 5 százalékra csökkentette, ennek hatására tisztult az élőállatok piaca: a sertés- és a kocaállomány statisztikai létszáma növekedett.

Bár a csökkentés finanszírozás szempontjából átmenetileg negatívan érintette a sertésttartással foglalkozó szereplőket (mivel szinte teljes mértékben áfa-visszaigénylő pozícióba kerültek), kedvező hatás volt az új vevői partnerek jelentkezése és az élősertés és félsertések esetében a feketegazdaság visszaszorulása, ami sok esetben csak annak a darabolt húsok piacára való áttevődését jelentette. A feldolgozás tekintetében súlyponti eltolódás történt a darabolt húsok irányába, növekedett a belföldi beszerzés a vágóhidak és feldolgozók részéről, és csökkent a külföldről, az országhatárt feltehetően csak papíron átlépő termékek forgalma.

A csökkentés kedvező tapasztalatai közé kell sorolni a hazai sertéslétszám stabilizálódását, ami csak részben vezethető vissza valós létszámnövekedésre egy része az eddig nem nyilvántartott és nyomon követett sertések legális gazdaságban való megjelenésének köszönhető. Ezt jól szemlélteti, hogy a sertésvágások száma az élőállomány növekedését meghaladó mértékben nőtt és az élőállat export-import adatok sem indokolják a vágóalapanyag-növekedést.

Látható fehéredés tapasztalható, a Magyarországon levágott sertések száma azóta is növekedést mutat, hiszen a 2015-ben levágott 4,38 millió darabot követően 2016-ban 4,63 millió sertést vágtak a hazai vágóhidak. A vágásszám az elmúlt négy évben folyamatosan növekszik: 2014 óta 15 %-kal, 2013 óta (áfacsökkentés) közel 25 %-kal nőtt és ez a vágásszám-növekedés úgy valósult meg, hogy közben a nyilvántartott hazai állomány újra csökkent és az élősertés-import is párhuzamosan csökkent!

Második lépcsőben a tőkehúsok áfáját csökkentette a kormány 5 %-ra. A kereskedelmi láncok a 22 %-os áfacsökkentést teljes egészében eljuttatták a fogyasztó árakban a lakosság részére. A kereslet 18–20 % körüli mértékben növekedett. A kormány ezzel a döntésével nemcsak a legálisan működő vágóés darabolóüzemek fennmaradását tette lehetővé, hanem az addiginálkedvezőbb versenypozíciót teremtett a külföldről érkező (jellemzően darabolt) sertéshús-beszállítókkal szemben.

Nem csökkent azonban a belsőségek, olcsóbb húsrészek és a fehéráruk áfája. Ezt azért kell megemlítenünk, mert a tőkehúsok mennyisége az élő sertésnek csak nagyjából felét teszik ki, a szalonnafélék és zsiradékok az egyharmadát, a belsőségek és vágási melléktermékek mintegy 10 %-ot képviselnek. Míg a vágás során kitermelődő termékek egyik fele 5 %-os áfakulccsal értékesülhet, addig az „olcsóbb” termékek továbbra is a 27 %-os áfával megnövelt – relatív – magasabb áron kerülnek forgalomba.

A gyakorlatban például a sertéscomb – nettó áron számítva – háromszor annyiba kerül, mint a máj vagy más belsőség, bruttó áron számolva azonban csak a duplájába. Az alacsonyabb adókulcs kiterjesztését indokolják ezen termékek értékesítési gondjai és az, hogy a 27 % áfa így olyan termékeken maradt érvényben, amelyek alacsony árfekvésük következtében főleg az alacsonyabb jövedelmű fogyasztók körében keresettek. A sertéságazatban tapasztalt áfacsalások és a feketegazdaság érdemi visszaszorítása érdekében amúgy is a csökkentési folyamat teljes termékpályán történő végigvitelére lenne szükség. (Az elfogadott 2018-as adótörvények között már szerepel a belsőségek alacsonyabb áfája – a szerk.)

2016 I. fél évének alacsony árai a nemzetközi piacokon történt változások miatt, az év közepén az élőállat- árak egész Európában – így Magyarországon is – meredeken emelkedtek, amely természetesen a tőkehúsok árában is megjelent. Ki kell azt is emelnünk, hogy a tőkehúsokra meglépett áfacsökkentés nélkül a megemelkedő élőállat-árak miatt a fontosabb húsrészek kiskereskedelmi ára az elmúlt fél évben akár a lélektani 1500 Ft/ kg fölé is kerülhetett volna. Ez mind a fogyasztásra, mind ezáltal az ágazatra újabb, elhúzódó negatív hatást gyakorolt volna. De így, az érintett tőkehúsok – magasabb alapanyagárak mellett is – jelenleg átlagosan 100–150 Ft-tal kerülnek kevesebbe a fogyasztók számára, mint 2015-ben.

A tőkehúsok áfacsökkentése tehát nemcsak jó, de jókor meghozott döntés volt!

Végezetül, említsük meg, hogy az elmúlt évben hatályba lépett a Magyar Élelmiszerkönyv szigorítása. A fogyasztók számára egyértelműen kedvező, hogy az új szabályozás szem előtt tartja az egészséges táplálkozás követelményeit és előtérbe helyezi a minőség további javítását. Érthető dolog, hogy a magasabb hústartalom okozta költségnövekedést szükségszerűen az árakban isérvényesíteni kívánják a feldolgozók, aminek segítésére és a fogyasztói oldali ellensúlyozására alkalmas lenne az alacsony áfamérték csökkentése a húskészítmények területén is.

 


(NAKlap, 2017. június, Dúl Udó állattenyésztési szakértő)

Címkék:

Kapcsolat

Nemzeti Agrárgazdasági Kamara

Székhely: 1115 Budapest, Bartók Béla út 105-113. (Bartók Udvar)

Adószám: 18399257-2-43

E-mail: ugyfelszolgalat@nak.hu

Zöld szám: +36 80 900 365

Személyes ügyfélfogadás

 

Falugazdász iroda elérhetősége

Őstermelői adatok lekérdezése

Youtube

Facebook

LinkedIn

Instagram

X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
  • TagnyilvántartásTagnyilvántartásban szereplő adatok megtekintése, módosítás bejelentése.
  • Tagdíj ügyintézésTagdíjjal kapcsolatos ügyintézés, korrekciós felület, online fizetés, bizonylatok letöltése
  • Ügyfélszolgálati ügyekTagsággal, tagdíjjal kapcsolatos ügyek intézése, egyenleginformáció, illetve egyéb kérdések és kérések ami a tagságot érintik.
  • SzaktanácsadásSzaktanácsadói tevékenységgel kapcsolatos adatok megtekintése, módosítások kezdeményezése, akkreditált rendezvények listájának elérése.
  • Őstermelői/ ŐCSG nyilvántartással kapcsolatos ügyekAz őstermelők és az őstermelők családi gazdasága nyilvántartásba vételével, adatmódosítással, törléssel kapcsolatos ügyintézési elérhetőségek.
  • Családi mezőgazdasági társaságok nyilvántartásával kapcsolatos ügyintézésA családi mezőgazdasági társaságok minősítés kérelmezésének, adatmódosítás bejelentésének, minősítés törlésének ügyintézési elérhetősége.
  • Mezei őrszolgálatokElektronikus ügyintézés önkormányzatoknak a mezei őrszolgálatok nyilvántartásával és a fenntartásukhoz nyújtott állami hozzájárulás iránti kérelmek benyújtásához.
  • 1 ha alatti belterületi telkek mezőgazdasági művelésének igazolásaAz 1 hektár alatti, művelés alól kivett belterületi telkek szőlő, szántó, gyümölcsös, kert művelési ág szerinti megművelésének igazolása iránti kérelmek benyújtása elektronikus úton.
  • Duális képzőhelyek nyilvántartásba vételi kérelemA gazdálkodó szervezetek elektronikus úton is benyújthatják kérelmüket a duális képzőhelyek nyilvántartásába történő felvételükre.
  • Földművesek / Mezőgazdasági termelő szervezetekFöldműves nyilvántartásba vételhez igazolás kiállítása természetes személy esetében arról, hogy a természetes személy kérelmező a mezőgazdasági tevékenységet a kérelem benyújtását megelőző öt évből legalább három évben saját nevében és saját kockázatára folyamatosan folytatta, de az árbevétel - a három év alatt vagy ennek években meghatározott részében - azért maradt el, mert a mező-, erdőgazdasági célú beruházás még nem hasznosulhatott, illetőleg arról, hogy a szervezet legalább egy vezető tisztségviselője vagy a cégvezetője 3 éves üzemi gyakorlattal rendelkezik.
  • Kamarai meghatalmazásKamarai meghatalmazás létesítésének lehetősége az ügyfél számára elektronikus úton. A kamarai meghatalmazás alapján a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara eljárhat ügyfelei érdekében az agrártámogatásokkal kapcsolatos elektronikus ügyintézésben.
  • Okmányhitelesítés kérelemSzármazási bizonyítványok hitelesítése, kiadása, egyéb kereskedelmi dokumentumok láttamozása, valamint ezek nyilvántartása.
  • Szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzék pályázati űrlapjaPályázati lehetőség a szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzékbe kerüléshez, az agrár duális képzőhelyek nyilvántartásba-vételénél szakértői feladatok ellátása érdekében.
  • Vizsgafelügyelői névjegyzékPályázat benyújtása a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara által nyilvántartott viszgafelügyelői névjegyzékbe.
  • Egyéb NAK megkeresésNAK együttes védjegy használata, Jogsegélyszolgálat, Közérdekű adat megismerési iránti igény, Közhiteles adatbázisban való adatjavítás kérés, Védjegy bejelentés, Egyéb (Egyéb típusú ügy(menet) indítása előtt kérjük, győzödjön meg róla, hogy fenti választható űrlap kategóriák között, nincs-e megfelelő, mert konkrét ügytípus választással az ügyintézési idő jelentősen csökkenthető!)
X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
X

E-ÜGYINTÉZÉS KAMARAI BELÉPÉS

...
Az e-Iroda felületre történő belépést követően tagságával és tagdíjával kapcsolatos ügyeket intézhet. Amennyiben szaktanácsadói tevékenységet végez, úgy a belépést követően tevékenységéhez kapcsolódó adatai is megjelennek.

Ha Ön még nem rendelkezik Kamarai nyilvántartási számmal, keresse fel ügyfélszolgálatunkat.

Hasznos tudnivalók az e-Iroda használatához


Lépjen be Kamarai nyilvántartási száma és jelszava megadásával!
Emlékezzen rám