Kistermelők és a gasztronómia képviselői adtak randit egymásnak hétfőn Szántódpusztán a NAK Somogy megyei szervezetének eseményén. Mint kiderült, olyan alapanyagokat tudnak a kistermelők szolgáltatni, mint a medvehagyma, a szarvasgomba, a vaddisznó, a szarvas vagy a mangalica.
A 2018. május 7-i Gasztrotalin 50 termelő mutatta be termékeit, melyek között tej- és hústermékeket, szörpöket, lekvárokat egyaránt találhattak az érdeklődő éttermesek. A rendezvény célja az volt, hogy segítsenek a kistermelőknek piacot találni.
– Az igényes vendéglátásnak ez az alappillére, hogy helyi terméket használjanak az éttermek. A turista itt nem királyrákot akar enni, hanem azt, amit helyben állítanak elő. Somogy az egyik legszínesebb megye, szinte minden megterem. Olyan alapanyagokat tudnak a kistermelők szolgáltatni, mint a medvehagyma, a szarvasgomba, a vaddisznó, a szarvas vagy a mangalica. Ezek olyan alapanyagok, melyekért érdemes idejönni. Azok a vendéglők, amelyek ezen a nyomon mennek, mind nagyon sikeresek – mondta Gombos Sándor, a NAK Somogy megyei elnöke.
A termelők között akadt, aki különlegességgel jelent meg. Ilyen volt például a zölddióból készülő befőtt, a feketeberkenye lekvár vagy a bölényhús. Utóbbit egész Magyarországon csupán két helyen nevelnek, mindkét állomány Somogyban található.
Buchmüller Valéria, a kötcsei tenyésztők nevében azt mondta: 30 bölényük van, másfél éves állatokkal kezdtek és mostanra jutottak el addig, hogy értékesíteni is tudnak. A bölényhús, csakúgy, mint az angolna, vagy egyes bogyós gyümölcsök sok esetben ismeretlenek a vendégek körében, ezért a séfeknek is dolgozniuk kell azon, hogy lebontsák a fogyasztói előítéleteket.
Jahni László, a szemesi Kistücsök étterem séfje szerint a kistermelők és az éttermek kölcsönösen hatnak egymásra, a legjobb pedig az volna, ha maguk a termelők adnának ötleteket a konyháknak. Csapody Balázs, a Pannon Gasztronómiai Akadémia elnöke szerint a vendéglők és a termelők között már vannak jól kialakult kapcsolatok, ezeket azonban mindig szélesíteni kell, hiszen minél gazdagabb a termékkínálat, annál színesebb a régió gasztronómiai kínálata. Csapody Balázs úgy véli, abban kell a leginkább támogatni a kistermelőket, hogy a munkájuk ne csak a termelésre terjedjen ki, hanem a csomagolásra és marketingre is tudjanak időt szánni. Az Akadémia elnöke szerint a kistermelők még nehezen jutnak a piacra, ezért fontosak az ilyen rendezvények, de az is számít, hogy az éttermek egymásnak ajánlják őket.
(forrás: sonline.hu)