Erdőgazdálkodás

Az erdőtulajdonosok és erdőgazdálkodók, ha eddig nem rendezték a jogviszonyukat, akkor várják meg az új jogszabályok megszületését, hogy az erdőgazdálkodás kereteként a szándékaiknak és élethelyzetüknek legjobban megfelelő megoldást választhassák.


Az erdőtörvénybe 2017-ben bekerült egy átmeneti rendelkezés, amely a törvény 2009. évi hatályba lépése előtti időszakban jogszerűen megkötött erdőgazdálkodói megbízási szerződések meghatározott határnaphoz kötött érvényen kívül helyezéséről rendelkezik. Az eredeti határnap 2018. december 31. volt, amit az utolsó pillanatban az Országgyűlés 2020. május 7-re módosított. Ez az időpont ismét vészesen közeledik. Úgy tűnik, a történelem megismételheti önmagát, mert a határnap módosításának indokoltsága sajnos még ma is fennáll.

Az 1996. évi erdőtörvény osztatlan közös tulajdonban álló erdő esetében – a társult erdőgazdálkodás egy formájaként – lehetővé tette, hogy a tulajdonosközösség az erdőgazdálkodási feladatok ellátására erdőgazdálkodót bízzon meg.

A 2009. évi új erdőtörvény az osztatlan közös tulajdonban álló erdőkre vonatkozóan a fentiektől eltérően már úgy rendelkezett, hogy azt a tulajdonosközösség köteles egy személy használatába adni. Mivel az 1996. évi erdőtörvény szerinti megbízási jogviszony nem tekinthető használatba adásnak, így ilyen szerződést a 2009. évi erdőtörvény hatályba lépését követően már nem lehetett kötni. A 2009. évi törvény nem rendelkezett ugyanakkor az 1996. évi törvény alapján létesített megbízási jogviszonyok további sorsáról. Erre tekintettel az erdészeti hatóság a megbízott erdőgazdálkodókat továbbra is erdőgazdálkodási tevékenységre jogosult személynek tekintette.

Megbízási szerződésként általában az erdészeti hatóság által köröztetett forma szerződés nyomtatványt használták a felek, amely elsősorban az erdőgazdálkodó erdőtörvény szerinti szakmai kötelezettségeit és jogait tartalmazta, a megbízás polgárjogi vonatkozásait (pl. felek közötti kapcsolattartás, elszámolási kötelezettség, a szerződés módosítása, megszűntetése) csak a kötelező szerződéses kellékek mértékéig. Ennek köszönhetően a magánerdők meghatározó részén meglehetősen bizonytalan jogi keretek között folyik az erdőgazdálkodás, ami számos esetben eredményezi a tulajdonosok közötti, illetve a tulajdonosok és az erdőgazdálkodó közötti konfliktusokat. A helyzet további fenntartása különösen annak ismeretében vált kérdésessé, hogy a földforgalmi szabályozással 2013. óta a termőföldek használatba adása lényegesen szabályozottabbá vált.

Az előbbiekre tekintettel az erdőtörvénybe – annak 2017. évi átfogó módosításakor – bekerült egy átmeneti rendelkezés, amely a még fennálló megbízási szerződéseket 2018. december 31-i határnappal érvényteleníti (Evt. 113. § (25) bekezdése). Ennek értelmében az érintett erdőtulajdonosoknak az erdő további hasznosítása érdekében a hatályos szabályozás szerinti új jogviszonyt kell létesíteniük.

A határnap módosítására – az erdészeti érdekvédelmi szervezetek és a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara kezdeményezésére – 2018. év végén azért került sor, mert az erdők hasznosítására, használatára vonatkozó teljes körű szabályozás az erdőtörvény 2017. évi módosítását követően még nem készült el. Az említett átmeneti rendelkezés így az érintett erdőtulajdonosokat méltatlan helyzetbe hozhatta volna, mert az erdő használatának, hasznosításának folytatására a kilátásba helyezett lehetőségeknek még csak egy része volt alkalmazható.

Jelenleg 2020. áprilisát írjuk, és sajnálatos módon ezen a téren előrehaladásról nem számolhatunk be. Sőt, a jogalkotási elképzelésekről szóló tájékoztatások alapján úgy tűnik, hogy a „már álló falak is újra lesznek építve”, azaz az erdő haszonbérleti és az erdőkezelési jogviszony is újra lesz szabályozva.
Röviden érdemes áttekinteni, hogy az érintett erdőtulajdonosok, illetve erdőgazdálkodók az elmúlt években a várható változásoknak milyen arányban mentek elébe.

A Nemzeti Földügyi Központtól kapott friss tájékoztatás szerint a megbízási jogviszonnyal érintett földrészletek és erdőgazdálkodók száma a jogviszony kivezetéséről szóló rendelkezés kihirdetése óta így alakult:

A táblázatban feltüntetett adatok értelmezéséhez tudni kell, hogy a 880 000 hektárnyi magánerdő hozzávetőlegesen 150 ezer földrészletből áll, és azokon közel 38 000 fő erdőgazdálkodó gazdálkodik. Ez azt jelenti, hogy jelenleg a magánerdők negyedét, illetve a magán erdőgazdálkodók harmadát még mindig érinti a kivezetendő megbízott erdőgazdálkodói jogcím.                                               

Az érintett ingatlanok és erdőgazdálkodók száma ugyan 2018 vége óta valamivel nagyobb ütemben csökkent, mint korábban, de összességében alig változott. Jóformán csak egy általános fluktuációról beszélhetünk, érzékelhető nagyságrendű tudatos átalakulásokról kevésbé. Holott a tulajdonosi használatra váltásra és a haszonbérbe adásra folyamatosan megvolt a lehetőség, jelentős jogalkotási hiány csak az erdőkezelés és az erdőbirtokossági társulat szabályozása terén áll fenn.

A váltás elsősorban a tulajdonosok érdeke lenne, hiszen a jogviszony ismert kivezetési szándéka elsősorban az ő kockázataikat növelte meg. A megbízott erdőgazdálkodók ugyanis, ha a tevékenységük felett nincs megfelelő tulajdonosi kontroll, az átmeneti időszakban – tudva, hogy a gazdálkodási lehetőségeik megszűnnek – az erdő vagyonvesztését, illetve károsodását eredményező gazdálkodást is folytathatnak.

A folyamatot akadályozhatja persze az, hogy az ingatlanok jelentős része osztatlan közös tulajdonban van, ami mind a megbízási szerződések felbontását, mind az új szerződések megkötését megnehezíti. A fennálló kockázatok, a jogalkotás elhúzódása, illetve az érintettek „patópáluras” magatartása felvethetné azt a gondolatot, hogy a határnap további módosítása értelmetlen lenne, az már csak a folyamat indokolatlan és szükségtelen elnyújtását eredményezné.

Tekintettel azonban arra, hogy kiemelt prioritással készül az osztatlan közös tulajdon megszüntetésére vonatkozó szabályozás, illetve az erdők használatára, hasznosítására vonatkozó szabályozás megalkotását sem lehet már sokáig húzni, összességében több érv szól a határnap további kitolása mellett, mint ellene. A szakmai szervezetek és a NAK emiatt ismét javaslatot tett a szaktárca felé a törvényi rendelkezés módosításának kezdeményezésére.

Bízunk abban, hogy erre május 7-ig sor is kerül. Ezért az érintett erdőtulajdonosok és erdőgazdálkodók részére ismét azt javasoljuk, hogy ha már eddig nem rendezték a jogviszonyukat, akkor azzal – ha ezzel ellentétes szempont nem merül fel – most már várják meg a jelzett jogszabályok megszületését, hogy az erdőgazdálkodás kereteként a szándékaiknak és élethelyzetüknek legjobban megfelelő megoldást választhassák.


NAK/ Szalai Károly

Címkék:

Kapcsolat

Nemzeti Agrárgazdasági Kamara

Székhely: 1115 Budapest, Bartók Béla út 105-113. (Bartók Udvar)

Adószám: 18399257-2-43

E-mail: ugyfelszolgalat@nak.hu

Zöld szám: +36 80 900 365

Személyes ügyfélfogadás

 

Falugazdász iroda elérhetősége

Őstermelői adatok lekérdezése

Youtube

Facebook

LinkedIn

Instagram

X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
  • TagnyilvántartásTagnyilvántartásban szereplő adatok megtekintése, módosítás bejelentése.
  • Tagdíj ügyintézésTagdíjjal kapcsolatos ügyintézés, korrekciós felület, online fizetés, bizonylatok letöltése
  • Ügyfélszolgálati ügyekTagsággal, tagdíjjal kapcsolatos ügyek intézése, egyenleginformáció, illetve egyéb kérdések és kérések ami a tagságot érintik.
  • SzaktanácsadásSzaktanácsadói tevékenységgel kapcsolatos adatok megtekintése, módosítások kezdeményezése, akkreditált rendezvények listájának elérése.
  • Őstermelői/ ŐCSG nyilvántartással kapcsolatos ügyekAz őstermelők és az őstermelők családi gazdasága nyilvántartásba vételével, adatmódosítással, törléssel kapcsolatos ügyintézési elérhetőségek.
  • Családi mezőgazdasági társaságok nyilvántartásával kapcsolatos ügyintézésA családi mezőgazdasági társaságok minősítés kérelmezésének, adatmódosítás bejelentésének, minősítés törlésének ügyintézési elérhetősége.
  • Mezei őrszolgálatokElektronikus ügyintézés önkormányzatoknak a mezei őrszolgálatok nyilvántartásával és a fenntartásukhoz nyújtott állami hozzájárulás iránti kérelmek benyújtásához.
  • 1 ha alatti belterületi telkek mezőgazdasági művelésének igazolásaAz 1 hektár alatti, művelés alól kivett belterületi telkek szőlő, szántó, gyümölcsös, kert művelési ág szerinti megművelésének igazolása iránti kérelmek benyújtása elektronikus úton.
  • Duális képzőhelyek nyilvántartásba vételi kérelemA gazdálkodó szervezetek elektronikus úton is benyújthatják kérelmüket a duális képzőhelyek nyilvántartásába történő felvételükre.
  • Földművesek / Mezőgazdasági termelő szervezetekFöldműves nyilvántartásba vételhez igazolás kiállítása természetes személy esetében arról, hogy a természetes személy kérelmező a mezőgazdasági tevékenységet a kérelem benyújtását megelőző öt évből legalább három évben saját nevében és saját kockázatára folyamatosan folytatta, de az árbevétel - a három év alatt vagy ennek években meghatározott részében - azért maradt el, mert a mező-, erdőgazdasági célú beruházás még nem hasznosulhatott, illetőleg arról, hogy a szervezet legalább egy vezető tisztségviselője vagy a cégvezetője 3 éves üzemi gyakorlattal rendelkezik.
  • Kamarai meghatalmazásKamarai meghatalmazás létesítésének lehetősége az ügyfél számára elektronikus úton. A kamarai meghatalmazás alapján a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara eljárhat ügyfelei érdekében az agrártámogatásokkal kapcsolatos elektronikus ügyintézésben.
  • Okmányhitelesítés kérelemSzármazási bizonyítványok hitelesítése, kiadása, egyéb kereskedelmi dokumentumok láttamozása, valamint ezek nyilvántartása.
  • Szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzék pályázati űrlapjaPályázati lehetőség a szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzékbe kerüléshez, az agrár duális képzőhelyek nyilvántartásba-vételénél szakértői feladatok ellátása érdekében.
  • Vizsgafelügyelői névjegyzékPályázat benyújtása a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara által nyilvántartott viszgafelügyelői névjegyzékbe.
X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
X

E-ÜGYINTÉZÉS KAMARAI BELÉPÉS

...
Az e-Iroda felületre történő belépést követően tagságával és tagdíjával kapcsolatos ügyeket intézhet. Amennyiben szaktanácsadói tevékenységet végez, úgy a belépést követően tevékenységéhez kapcsolódó adatai is megjelennek.

Ha Ön még nem rendelkezik Kamarai nyilvántartási számmal, keresse fel ügyfélszolgálatunkat.

Hasznos tudnivalók az e-Iroda használatához


Lépjen be Kamarai nyilvántartási száma és jelszava megadásával!
Emlékezzen rám