Az időjárási szélsőségek fokozott megjelenése, a munkaerő hiánya egyre nagyobb méretű és tömegű gépek beszerzésére készteti a gazdálkodókat. A nagyobb teljesítményű gép azonban nagyobb üzemi tömeggel jár, ezért nagyon fontos a megfelelő járószerkezet kiválasztása és annak helyes üzemeltetése.
Traktorok esetében mi a legfontosabb számunkra?
Az, hogy adott motorteljesítménnyel és üzemi tömeggel rendelkező traktorral a lehető legjobb vontatási teljesítményt érjük el úgy, hogy minél kevésbé tapossunk, tömörítsük talajunkat. Ehhez mire van szükség? – kérdeztük Bogdán Gábort (Deraland Kft.) Véleménye szerint az alábbi szempontok a legfontosabbak:
- Megfelelő méretű és szerkezetű gumiabroncsra (szükség esetén ikresítésre)
- Megfelelően súlyozott traktorra (első és hátsó tengelyek súlyozása adott munkaművelethez és üzemeltetési körülményhez),
- Gumiabroncsok nyomásának szabályozására.
Az utolsó nagyon fontos és aktuális témakörhöz már hazánkban is elérhetők abroncsnyomás szabályozó termékek a kézi készlettől egészen a traktor vezetőfülkéjéből szabályozható rendszerekig. A mai modern abroncsgyártók szabályozásra alkalmas abroncsokat ajánlanak a gazdálkodók számára. Az alkalmazható nyomásértékeket a haladási sebesség és abroncsterhelés függvényében az abroncsok műszaki adatlapján adják meg. Sajnos ezt az adottságot a felhasználók csak alig használják ki!!
A fentiek szerint kérdésként merül fel, hogy miért fontos az abroncsnyomás szabályozása közúton és szántóföldi körülmények között.
Ismertetése szerint közúton megfelelő (magasabb 1,6-1,8 bar) nyomás beállításával kisebb az abroncs gördülési ellenállása, ami alacsonyabb üzemanyag fogyasztást (-5%) és kisebb gumiabroncs kopást (-20%) eredményez és növekszik a jármű stabilitása. Szántóföldi munkák során viszont azért fontos az abroncsok belső nyomásának szabályozása (csökkentése 0,6-1,0 bar), hogy traktorunk motorteljesítménye és munkaművelethez igazított motor teljesítménnyel arányos üzemi tömege minél nagyobb arányban tudjon hasznosulni, minél kisebb kerékcsúszás mellett. Ehhez viszont megfelelő bordaszám és felfekvési felület szükséges. A nyomáscsökkentéssel elért jelentős felfekvési felület növekedés - (akár 100%-os növekedést is elérhető) – hatására jelentősen csökken a nyommélység és talajtaposás azaz a talajtömörítő hatás (akár 50%-os csökkenést is elérhető), ami a talajéletnek és a vetett növényeknek jobb életkörülményeket biztosít (optimális talajszerkezet, levegő- és vízháztartás). A tömörödött, megfelelő levegő és vízháztartással nem rendelkező talajban a talajkondicionáló szerek sem hasznosulhatnak megfelelően, tehát a ráfordításunk jelentős része is veszendőbe megy, valamint a víztározás mértéke is jelentősen csökken.
A tapasztalatok alapján több profilborda kapaszkodásának köszönhetően csökken a kerékcsúszás, aminek hatására növekszik a vonóerő, a területteljesítmény és csökken az üzemanyag fogyasztás, CO2 kibocsátás és a munkaidő is, valamint gépkezelő és gépkímélőbb közlekedést jelent szántóföldön. Amennyiben megoldható, akkor kerülni kell a nedves, erősen felázott talajon történő munkavégzést, mert minél nedvesebb a talaj, annál alacsonyabb annak hordozóképessége, és annál gyorsabban szenvedhet káros talajtömörödést.
Képek forrása: Deraland Kft.
Arra hívjuk fel a gazdálkodók figyelmét, hogy elsősorban talajszerkezet károsításának megelőzésére és a magyar talajok védelmére összpontosítsanak járószerkezeteik megfelelő üzemeltetésével, majd ezt követően keressenek megoldást a talajszerkezet javítására. A megelőzés mindig kifizetődőbb, mint az okozott károk javítása főleg, hogy a technológia szinte minden traktor abroncsában rendelkezésre áll!!
Forrás: Deraland Kft.
NAK/Sztahura