Közös Agrárpolitika

Az Európai Bizottság a Közös Agrárpolitika 2022-2027 közötti tervezési időszakára vonatkozóan egyértelművé tette, hogy a hangsúlyos környezetvédelmi intézkedések mellett a jelent és a jövőt is az innovációban, technológiai fejlődésben, illetve a minél erősebb és hatékonyabb termelői integrációban látja. A Bizottság továbbra is a termelői integrációkat, illetve a termelői szervezeteken belüli együttműködést tekinti a megfelelő eszköznek a termelők élelmiszer-ellátási láncban elfoglalt helyzetének a javítására. Ennek megfelelően az EU továbbra is a termelői integrációkon, illetve az általuk megvalósított operatív programokon keresztül támogatja a zöldség-gyümölcs termelőket.

A támogatások célja, hogy a termelői szerveződések a megalakulásuk után egy bővülési és fejlődési időszakot követően önállóan és gazdaságosan működjenek. A termelői szerveződések alapvető feladata, hogy tagjaik érdekeit maximálisan szem előtt tartva valódi szolgáltatásokat nyújtsanak és így alternatívát jelentsenek a nagykereskedőkhöz és a nagybani piachoz képest az általuk összefogott termelői közösség számára. 

Előnyben a magasabb szervezettség

Az EU a termelői összefogások és együttműködések minden formáját támogatja, így az elsődleges, a másodlagos és a transznacionális szerveződések esetében ösztönzi a magasabb szervezettséget.  Ennek megfelelően magasabb integrációs szinten magasabb támogatási összegek érhetők el. Így az uniós finanszírozás maximális mértéke a 4,1% alaphoz képest termelői szervezetek társulásai esetében a termékforgalom értékének 4,5%-a, illetve a transznacinonális termelői szervezetetek vonatkozásában 5%.

Az EU alapvetően 50%-ban támogatja a termelői szerveződések operatív programjait, azonban ez az arány 60%-ra emelhető az operatív program azon részeinek tekintetében, amelyek az alábbiakra irányulnak:

  • Transznacionális termelői szervezet piacra juttatni kívánt termék volumenének összefogására így a kínálati oldal koncentrációjára és a termékek forgalomba hozatalára, környezetvédelemre és hulladékcsökkentésre, illetve klímavédelemre irányuló beavatkozásokat valósít meg egy vagy két tagállamban,  
  • egy vagy több termelői szervezet, vagy azok társulásai szakmaközi alapon megvalósított beavatkozásokban vesznek részt,
  • termelői szervezet vagy termelői szervezet társulása első operatív programot hajt végre,
  • az adott tagállamban a termelői szervezetek a zöldség-és gyümölcstermés kevesebb mint 20%-át forgalmazzák,
  • két vagy több szerveződés összeolvadásából létrejött termelői szervezet első operatív programját hajtja végre.

Bővülő feladatok és szerepvállalás

A Közös Agrárpolitika az új költségvetési időszakban a fő célkitűzések és intézkedéstípusok meghatározása mellett még a korábbi szabályozásnál is nagyobb mozgásteret ad a termelői szervezetek és társulásaik számára saját stratégiai pontok meghatározására és intézkedésrendszereik végrehajtására.

A termelői szervezetek tehát az eddiginél nagyobb mértékben testre szabhatják és alakíthatják működésüket. Ezzel egyidejűleg azonban több feladat és felelősség is hárul a termelői szerveződésekre a környezet- és a klímavédelem tekintetében, az operatív programokba az eddiginél sokkal nagyobb mértékben kell ezekre vonatkozó intézkedéseket beépíteni.

Az EU egyrészt új, kötelezően beépítendő célkitűzésekkel, másrészt magasabb támogatási aránnyal ösztönzi a termelői szerveződések nagyobb szerepvállalását a kutatás-fejlesztés terén és a környezet- és klímavédelmi célok megvalósításában.

A környezetvédelmi célok teljesítése érdekében a termelői szervezeteknek új kötelezettségként legalább három környezetvédelmi intézkedést kell beépíteniük az operatív programjukba. Szintén új kikötés, hogy az operatív program kiadásainak legalább 15 %-át környezet- és klímavédelmi célokra, 2%-át pedig kutatás-fejlesztésre kell fordítani.  

Az EU magasabb támogatási aránnyal ösztönzi a termelői szervezeteket a kiemelt célkitűzésekhez kapcsolódó beavatkozások finanszírozására és megvalósítására.

Ennek megfelelően az EU finanszírozás mértéke a forgalmazott termékek értéke arányában további 0,5%-kal növelhető, amennyiben a termelői szervezetek ezt a többletforrást kizárólag kutatás-fejlesztésre, környezetvédelemre, a biológiai sokféleség megőrzésére, hulladékcsökkentésre, klímavédelemre, promócióra és marketingre, illetve válságmegelőzésre és kockázatkezelésre fordítják.

Továbbá az operatív programok uniós támogatása az 50%-os alapról 80%-ra emelkedik a környezet- és klímavédelmi célkitűzésekhez kapcsolódó kiadások tekintetében, amennyiben a kutatás-fejlesztésre szánt kiadások az előírt 2% helyett elérik az operatív program kiadásainak 5%-át, illetve amennyiben a környezet- és klímavédelmi célra szánt kiadások a kötelező 15% helyett 20%-ot tesznek ki.

A kötelező célkitűzések mellett az új stratégiában különválik és hangsúlyosabb lesz a termékek promóciója és marketingje, illetve friss és feldolgozott termékek fogyasztásának a növelése.

Az ágazat munkaerőpiaci versenyképességének a növelésére és a munkaerőhiány enyhítésére teljesen új célkitűzésként jelenik meg a foglalkoztatási feltételek javítása.

NAK/ Dr. Kozak Anita Andrea

Címkék:

Kapcsolat

Nemzeti Agrárgazdasági Kamara

Székhely: 1115 Budapest, Bartók Béla út 105-113. (Bartók Udvar)

Adószám: 18399257-2-43

E-mail: ugyfelszolgalat@nak.hu

Zöld szám: +36 80 900 365

Személyes ügyfélfogadás

 

Falugazdász iroda elérhetősége

ŐSTERMELŐ, ŐCSG KERESŐ

Youtube

Facebook

LinkedIn

Instagram

X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
  • TagnyilvántartásTagnyilvántartásban szereplő adatok megtekintése, módosítás bejelentése.
  • Tagdíj ügyintézésTagdíjjal kapcsolatos ügyintézés, korrekciós felület, online fizetés, bizonylatok letöltése
  • Ügyfélszolgálati ügyekTagsággal, tagdíjjal kapcsolatos ügyek intézése, egyenleginformáció, illetve egyéb kérdések és kérések ami a tagságot érintik.
  • SzaktanácsadásSzaktanácsadói tevékenységgel kapcsolatos adatok megtekintése, módosítások kezdeményezése, akkreditált rendezvények listájának elérése.
  • Őstermelői/ ŐCSG nyilvántartással kapcsolatos ügyekAz őstermelők és az őstermelők családi gazdasága nyilvántartásba vételével, adatmódosítással, törléssel kapcsolatos ügyintézési elérhetőségek.
  • Családi mezőgazdasági társaságok nyilvántartásával kapcsolatos ügyintézésA családi mezőgazdasági társaságok minősítés kérelmezésének, adatmódosítás bejelentésének, minősítés törlésének ügyintézési elérhetősége.
  • Mezei őrszolgálatokElektronikus ügyintézés önkormányzatoknak a mezei őrszolgálatok nyilvántartásával és a fenntartásukhoz nyújtott állami hozzájárulás iránti kérelmek benyújtásához.
  • 1 ha alatti belterületi telkek mezőgazdasági művelésének igazolásaAz 1 hektár alatti, művelés alól kivett belterületi telkek szőlő, szántó, gyümölcsös, kert művelési ág szerinti megművelésének igazolása iránti kérelmek benyújtása elektronikus úton.
  • Duális képzőhelyek nyilvántartásba vételi kérelemA gazdálkodó szervezetek elektronikus úton is benyújthatják kérelmüket a duális képzőhelyek nyilvántartásába történő felvételükre.
  • Földművesek / Mezőgazdasági termelő szervezetekFöldműves nyilvántartásba vételhez igazolás kiállítása természetes személy esetében arról, hogy a természetes személy kérelmező a mezőgazdasági tevékenységet a kérelem benyújtását megelőző öt évből legalább három évben saját nevében és saját kockázatára folyamatosan folytatta, de az árbevétel - a három év alatt vagy ennek években meghatározott részében - azért maradt el, mert a mező-, erdőgazdasági célú beruházás még nem hasznosulhatott, illetőleg arról, hogy a szervezet legalább egy vezető tisztségviselője vagy a cégvezetője 3 éves üzemi gyakorlattal rendelkezik.
  • Kamarai meghatalmazásKamarai meghatalmazás létesítésének lehetősége az ügyfél számára elektronikus úton. A kamarai meghatalmazás alapján a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara eljárhat ügyfelei érdekében az agrártámogatásokkal kapcsolatos elektronikus ügyintézésben.
  • Okmányhitelesítés kérelemSzármazási bizonyítványok hitelesítése, kiadása, egyéb kereskedelmi dokumentumok láttamozása, valamint ezek nyilvántartása.
  • Szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzék pályázati űrlapjaPályázati lehetőség a szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzékbe kerüléshez, az agrár duális képzőhelyek nyilvántartásba-vételénél szakértői feladatok ellátása érdekében.
  • Vizsgafelügyelői névjegyzékPályázat benyújtása a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara által nyilvántartott viszgafelügyelői névjegyzékbe.
  • Egyéb NAK megkeresésNAK együttes védjegy használata, Jogsegélyszolgálat, Közérdekű adat megismerési iránti igény, Közhiteles adatbázisban való adatjavítás kérés, Védjegy bejelentés, Egyéb (Egyéb típusú ügy(menet) indítása előtt kérjük, győzödjön meg róla, hogy fenti választható űrlap kategóriák között, nincs-e megfelelő, mert konkrét ügytípus választással az ügyintézési idő jelentősen csökkenthető!)
X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
X

E-ÜGYINTÉZÉS KAMARAI BELÉPÉS

...
Az e-Iroda felületre történő belépést követően tagságával és tagdíjával kapcsolatos ügyeket intézhet. Amennyiben szaktanácsadói tevékenységet végez, úgy a belépést követően tevékenységéhez kapcsolódó adatai is megjelennek.

Ha Ön még nem rendelkezik Kamarai nyilvántartási számmal, keresse fel ügyfélszolgálatunkat.

Hasznos tudnivalók az e-Iroda használatához


Lépjen be Kamarai nyilvántartási száma és jelszava megadásával!
Emlékezzen rám