Az Egyesült Államok és az EU 2021. június 15-én megállapodott az Airbus és a Boeing repülőgépgyártóknak nyújtott állami támogatásokról szóló WTO-vitákból eredő megtorló vámok öt évre szóló felfüggesztéséről.
Az Európai Unió és az Egyesült Államok közötti, nagy polgári légi járművekkel kapcsolatos vita (más néven Airbus–Boeing vita) a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) történetének leghosszabb ideje tartó vitája. 2004-ben kezdődött, amikor az Egyesült Államok keresetet nyújtott be a WTO-hoz az Európai Unióval szemben, azzal érvelve, hogy az EU jogellenesen támogatta az Airbus nevű európai nagy polgári légijárműgyártót. Az EU 2005 májusában szintén panaszt nyújtott be az Egyesült Államokkal szemben a Boeingnek nyújtott jogellenes támogatása miatt.
A WTO határozatait követően az USA (2019 októberében) és az EU (2020 novemberében) egyaránt büntetővámokat vetett ki a másik fél exportjára, ami a két fél vonatkozásában összesen 11,5 milliárd dollár értékű kereskedelmi forgalomra volt hatással. Ennek eredményeként az uniós és az amerikai vállalkozásoknak több mint 3,3 milliárd dollár értékű vámot kellett fizetniük.
Mindkét fél arra törekszik, hogy a jövőbeli jogviták elkerülése és a légijárműgyártóink közötti egyenlő versenyfeltételek megőrzése érdekében áthidalja a régóta fennálló nézeteltéréseket, valamint hogy megelőzze az újabb viták kialakulását.
Az EU és az USA megállapodott abban is, hogy öt évre felfüggesztik a káros vámtarifák alkalmazását, amelyek az Atlanti-óceán mindkét oldalán hátrányosak a vállalatok és a fogyasztók számára. A cél az, hogy az elkövetkező öt évben mindkét fél tárgyalásos úton, tartósan megoldást találjon, miközben az Atlanti-óceán mindkét partján enyhíti a megtorló vámok által károsított ágazatok terheit.
Az európai gazdálkodók szempontjából különösen fontos, hogy a felek tartós megoldást találjanak, elkerülve ugyanakkor, hogy a mezőgazdaság magas árat fizessen egy olyan konfliktusért, amelyben nem érintett.
További részletek az Európai Bizottság sajtóközleményében olvashatók.
(NAK/Polczer Katalin – forrás: Európai Bizottság)