Év elején került kihirdetésre az Európai Parlament és a Tanács 2025/40 rendelete, mely hatályon kívül fogja helyezni a 94/62/EK irányelv jelentős részét 2026. augusztus 12-ével, és helyette új rendelkezéseket állapít meg. A rendelet teljes egészében kötelező és közvetlenül alkalmazandó valamennyi tagállamban. (Részben már érintettük a folyamatot januári PPWR, valamint a márciusi, virágcserepekről szóló cikkünkben.)
Ezen kívül a hulladékszállításról, az 1257/2013/EU és az (EU) 2020/1056 rendelet módosításáról, valamint az 1013/2006/EK rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, 2024. április 11-i (EU) 2024/1157 európai parlamenti és tanácsi rendelet 2026. május 21-től hatályon kívül helyezi a hulladékszállításról szóló 1013/2006/EK rendeletet, így szükséges ezekhez hangolni a nemzeti szabályokat.
A társadalmasításban közölt normaszöveg alapján technikai módosítások történnek a Környezetvédelmi termékdíj törvény végrehajtásáról szóló 343/2011. (XII. 29.) Korm. rendeletben, valamint változik az egyéb műanyagtermék KT kódjának 1–3. karakterét tartalmazó melléklet is.
Módosul a 442/2012. (XII. 29.) (csomagolási) Korm. rendelet, ahol a fogalommeghatározásoknál kihivatkozik az uniós szabályban szereplő kompozit csomagolás meghatározásra, belefoglalja, hogy használni kell a 2025/40 rendeletben meghatározott egyéb fogalmakat is, valamint a korm. rendelet több pontja és melléklete is hatályon kívül kerül. Ki kell emelni ezek közül az 1. számú- szemléltető példákat, melyeket ezen túl az uniós rendelet 1. számú mellékletében lehet megtalálni.
A változások érintik az egyes műanyagtermékek környezetre gyakorolt hatásának csökkentéséről szóló 349/2021. (VI. 22.) Korm. rendeletet is: a technikai pontosításokon túl szembetűnő, hogy a termékkövetelményekkel és elkülönített gyűjtési kötelezettséggel érintett termékek esetében a nyilvántartást és adatszolgált már nem csak úgy kell majd vezetni, hogy eredete szerint az belföldi gyártású vagy külföldről behozott, hanem hármas tagolásban kell azt megtenni: Magyarországon gyártott, az Európai Unió másik tagállamából behozott, vagy az Európai Unión kívüli országból behozott.
Módosítások várhatóak a kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer működésének részletes szabályairól szóló 80/2023. (III. 14.) Korm. rendeletben is. A pontosításokon túl, ha döntés születik a módosító javaslat elfogadásáról, akkor a koncessziós társaság a kifizetett kiterjesztett gyártói felelősségi díjat már nem csak a forgalomba hozott körforgásos termékek mennyisége alapján, hanem termékáramonként is nyilvánosságra hozza majd. A javaslat szerint továbbá a gyártó a téves adatokat tartalmazó adatszolgáltatás alapján meghatározott kiterjesztett gyártói felelősségi díj megállapítása esetén a számla kézhezvételétől számított 15 napon belül a helyes adatoknak a koncessziós társaság és egyidejűleg az országos hulladékgazdálkodási hatóság részére történő megküldésével kezdeményezheti a fizetendő díj összegének felülvizsgálatát a koncessziós társaságnál. (Kikerül a „tárgynegyedévre” szövegrész.)
A tervezet szerint az eddigi várakozásoktól eltérően módosítanák a korm. rendelet 2. mellékletét (elem, akkumulátor díjkódok), 1. melléklet 1. pontot (Elem, akkumulátor és hulladék kódok), valamint új kódtáblát javasolnak fából készült bútorokra és azok hulladékára. Jelen cikk nem tartalmazza teljeskörűen az összes módosítást és módosuló jogszabályhelyet, így érdemes áttekinteni a teljes szöveget, a tervezetben szereplő mellékleteket, valamint az egyes módosítások hatályba léptetésére vonatkozó záró rendelkezéseket is.
A változások jövőre lépnek életbe.
NAK / Pető Krisztina

















