Országos hírek

Közel 190 ezer új, kártya alapú őstermelői igazolványt juttatott el a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara az őstermelőknek az elmúlt hetekben. Október 1-től már csak ezek a kártyák érvényesek.

 

A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) szeptember végéig megküldte az új típusú igazolványokat annak a 190 ezer mezőgazdasági őstermelőnek, akik július végéig megigényelték ezeket. Az új igazolvány számos előnnyel jár: hamisítás ellen védett és hozzájárul a tisztességes versenyhez, mindemellett tartósabb, így öt évig hatályos. Az új típusú őstermelői igazolvány egyben adathordozó is, a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal nyilvántartásában szereplő összes, az őstermelőre vonatkozó adat elérhető a hatóságok számára a kártya adattároló chipjén.


Az új kártyákkal a NAK célja többek között az, hogy erősítse a fogyasztói tudatosságot, az őstermelők és vásárlók közötti bizalmat, továbbá a termékek nyomon-követhetőségén keresztül támogassa az élelmiszerbiztonságot. Emellett a gazdaság fehérítését is elősegíti, ugyanis a hatóság általi célzott ellenőrzéseken túl immár a termelők, fogyasztók, felvásárlók is hozzáférhetnek az őstermelők legfontosabb adataihoz. Fontos hangsúlyozni, hogy az új rendszer a jogkövető őstermelők számára nem hátrányt, hanem egyértelműen előnyt jelent, növelve a csalók kiszűrésének hatékonyságát.
Azon őstermelők, akik igényelték, de valamilyen technikai ok miatt esetleg még nem kapták meg igazolványaikat, a NAK falugazdászaitól kaphatnak személyre szabott információt. Az immár új igazolvánnyal rendelkező őstermelőkön kívül ez év végéig a mintegy 100 ezer régi, papíralapú igazolvánnyal rendelkező őstermelőnek is igényelnie kell az új kártyát, ha 2017. január 1-jétől őstermelőként, jogfolytonosan kívánja folytatni tevékenységét. 2016. október 1-től már csak ezek a kártyák érvényesek a július végéig igényelt ideiglenes igazolványok helyett.


A NAK nyilvános őstermelői adatok lekérdezését lehetővé tevő okostelefonos alkalmazása és internetes felülete már szeptember elejétől elérhető. Segítségükkel a vásárló vagy üzleti partner le tudja kérdezni az őstermelő nevét, ellenőrizheti, hogy érvényes és hatályos igazolvánnyal rendelkezik-e. Az alkalmazás egyebek közt kilistázza az őstermelő által termesztett növények és az általa vadon gyűjthető termékek körét, továbbá azt is, hogy milyen állatokat tart, illetve milyen növényi és állati eredetű termékeket értékesíthet. Az ingyenes alkalmazás „Nemzeti Agrárgazdasági Kamara” néven érhető el a szoftveráruházakban, egyelőre androidos okostelefonokra, de rövidesen iOS készülékekre is letölthető lesz. Emellett a kamara internetes portálján is ellenőrizhetőek az őstermelői adatok. (A NAK témával kapcsolatos sajtóközleménye itt olvasható.)

 

A falugazdászok segítenek

 

A NAK felhívja az őstermelők figyelmét, hogy a mezőgazdasági őstermelői igazolványról szóló 436/2015. (XII. 28.) kormányrendeletben foglaltakra. Eszerint, ha az ügyfél 2015-ben kiváltotta őstermelői igazolványát, amit kérésére a falugazdász 2017. december 31-ig érvényesített, akkor ez az igazolvány 2016. december 31-vel hatályát veszti annak ellenére, hogy 2017. évre vonatkozóan értékesítési betétlappal rendelkezik, az igazolványon az érvényesség vége dátumaként a 2017. december 31. szerepel.
Ezért megkérjük azon ügyfeleinket, akik még a régi, barna színű, papír alapú őstermelői igazolvánnyal rendelkeznek, hogy a 2016. október 1. és december 31. közötti időszakban keressék fel a bejelentett lakóhelyük vagy tartózkodási helyük szerinti illetékes falugazdász irodát az új őstermelői igazolvány igénylésével kapcsolatban, amennyiben 2017. január 1-jétől őstermelőként, jogfolytonosan kívánják folytatni őstermelői tevékenységüket. Tekintettel arra, hogy megközelítőleg százezer őstermelőt érint a fenti probléma, ezért kérjük – az esetleges torlódások elkerülése érdekében -, hogy a lehető leghamarabb keressék fel az illetékes falugazdászt.


Az őstermelő egyidejűleg továbbra is csak egy hatályos igazolvánnyal rendelkezhet. Tehát rendelkezhet egy jelenleg hatályos igazolvánnyal és egy még nem hatályos, a következő évre kiadott, előremutató hatályú igazolvánnyal. A következő évre kiadott, előremutató hatályú igazolvány azon őstermelők számára fontos, akik jogfolytonosságukat biztosítani szeretnék. A következő évre kiadott, előremutató hatályú igazolvány csak annak az őstermelőnek a részére adható ki, aki rendelkezik a tárgyévben hatályát vesztő igazolvánnyal. Ez az őstermelő tárgyév október 1. és december 31. között kérelmezheti a következő évre kiadott, előremutató hatályú igazolványát. Az igazolvány hatályosságának vége az igazolvány hatályosságának évétől számított ötödik év vége.
A 2016-tól kezdődően kiadott igazolvány három helyett már öt évig hatályos, de továbbra is csak akkor érvényes, ha az igazolvány és a hozzá tartozó értékesítési betétlap egyidejűleg hatályos. A korábbi évektől eltérően a január 1. és március 20. között kiállított igazolványok január 1-jével visszamenőlegesen történő érvényesítése 2017. január 1-től megszűnik. Tehát a 2017-ben és az utána kiállított igazolványok esetében a kiadott igazolványok érvényességének kezdete a kiadás napja lesz.


Az őstermelői igazolvány kiállításával összefüggő hatósági feladatokat a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara továbbra is díjmentesen végzi. Az ügyintézéshez szükséges további tudnivalókról, igazolandó és nyilatkozott adatok köréről, továbbá a szükséges dokumentumokról    pdf ebben a tájékoztatóban (272 KB) olvashatók további információk. A falugazdászok címei és elérhetőségei itt megtekinthetők.


(NAK)

Címkék:

Kapcsolat

Nemzeti Agrárgazdasági Kamara

Székhely: 1115 Budapest, Bartók Béla út 105-113. (Bartók Udvar)

Adószám: 18399257-2-43

E-mail: ugyfelszolgalat@nak.hu

Zöld szám: +36 80 900 365

Személyes ügyfélfogadás

 

Falugazdász iroda elérhetősége

ŐSTERMELŐ, ŐCSG KERESŐ

Youtube

Facebook

LinkedIn

Instagram

X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
  • TagnyilvántartásTagnyilvántartásban szereplő adatok megtekintése, módosítás bejelentése.
  • Tagdíj ügyintézésTagdíjjal kapcsolatos ügyintézés, korrekciós felület, online fizetés, bizonylatok letöltése
  • Ügyfélszolgálati ügyekTagsággal, tagdíjjal kapcsolatos ügyek intézése, egyenleginformáció, illetve egyéb kérdések és kérések ami a tagságot érintik.
  • SzaktanácsadásSzaktanácsadói tevékenységgel kapcsolatos adatok megtekintése, módosítások kezdeményezése, akkreditált rendezvények listájának elérése.
  • Őstermelői/ ŐCSG nyilvántartással kapcsolatos ügyekAz őstermelők és az őstermelők családi gazdasága nyilvántartásba vételével, adatmódosítással, törléssel kapcsolatos ügyintézési elérhetőségek.
  • Családi mezőgazdasági társaságok nyilvántartásával kapcsolatos ügyintézésA családi mezőgazdasági társaságok minősítés kérelmezésének, adatmódosítás bejelentésének, minősítés törlésének ügyintézési elérhetősége.
  • Mezei őrszolgálatokElektronikus ügyintézés önkormányzatoknak a mezei őrszolgálatok nyilvántartásával és a fenntartásukhoz nyújtott állami hozzájárulás iránti kérelmek benyújtásához.
  • 1 ha alatti belterületi telkek mezőgazdasági művelésének igazolásaAz 1 hektár alatti, művelés alól kivett belterületi telkek szőlő, szántó, gyümölcsös, kert művelési ág szerinti megművelésének igazolása iránti kérelmek benyújtása elektronikus úton.
  • Duális képzőhelyek nyilvántartásba vételi kérelemA gazdálkodó szervezetek elektronikus úton is benyújthatják kérelmüket a duális képzőhelyek nyilvántartásába történő felvételükre.
  • Földművesek / Mezőgazdasági termelő szervezetekFöldműves nyilvántartásba vételhez igazolás kiállítása természetes személy esetében arról, hogy a természetes személy kérelmező a mezőgazdasági tevékenységet a kérelem benyújtását megelőző öt évből legalább három évben saját nevében és saját kockázatára folyamatosan folytatta, de az árbevétel - a három év alatt vagy ennek években meghatározott részében - azért maradt el, mert a mező-, erdőgazdasági célú beruházás még nem hasznosulhatott, illetőleg arról, hogy a szervezet legalább egy vezető tisztségviselője vagy a cégvezetője 3 éves üzemi gyakorlattal rendelkezik.
  • Kamarai meghatalmazásKamarai meghatalmazás létesítésének lehetősége az ügyfél számára elektronikus úton. A kamarai meghatalmazás alapján a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara eljárhat ügyfelei érdekében az agrártámogatásokkal kapcsolatos elektronikus ügyintézésben.
  • Okmányhitelesítés kérelemSzármazási bizonyítványok hitelesítése, kiadása, egyéb kereskedelmi dokumentumok láttamozása, valamint ezek nyilvántartása.
  • Szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzék pályázati űrlapjaPályázati lehetőség a szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzékbe kerüléshez, az agrár duális képzőhelyek nyilvántartásba-vételénél szakértői feladatok ellátása érdekében.
  • Vizsgafelügyelői névjegyzékPályázat benyújtása a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara által nyilvántartott viszgafelügyelői névjegyzékbe.
X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
X

E-ÜGYINTÉZÉS KAMARAI BELÉPÉS

...
Az e-Iroda felületre történő belépést követően tagságával és tagdíjával kapcsolatos ügyeket intézhet. Amennyiben szaktanácsadói tevékenységet végez, úgy a belépést követően tevékenységéhez kapcsolódó adatai is megjelennek.

Ha Ön még nem rendelkezik Kamarai nyilvántartási számmal, keresse fel ügyfélszolgálatunkat.

Hasznos tudnivalók az e-Iroda használatához


Lépjen be Kamarai nyilvántartási száma és jelszava megadásával!
Emlékezzen rám